Spojenci (Allied)

Spojenci5 resizeDej najnovšieho filmu Roberta Zemeckisa (naposledy Muž Na lane) je zasadený do exotického prostredia marockej Casablancy v búrlivých časoch druhej svetovej vojny počiatkom 40. rokov. Vzhľadom na tento stručný popis bude množstvu potenciálnych návštevníkov kina a znalcov starých hollywoodskych filmov jasné, že pôjde o melodrámu pripomínajúcu  slávny Curtizov opus z roku 1942.

Pojem melodráma je v tomto prípade dôležitým upozornením, pretože Spojencov by bolo ľahké práve vďaka jednoznačným melodramatickým prvkom príliš ľahké odpísať. Pritom, ak spojenie melodrámy a vojnového filmu mohlo Spojenci2 resizedokonale fungovať poriadne za horúca v rokoch štyridsiatych, odstup viac ako polstoročia od vojnových hrôz by nemal predstavovať žiaden problém. Minulý mesiac sme tu mali na ocenenia netrpezlivo očakávaný La La Land ako poctu hollywoodskym muzikálom klasického Hollywoodu, tento mesiac k nám prichádzajú Spojenci zase ako pocta klasickým melodrámam. A Zemeckis je príliš dobrý režisér na to, aby neuspel.

Film sa začína efektným dopadom Maxa Vatana (Brad Pitt), kanadského tajného agenta v strednom veku, padákom do lona marockej púšte. V spomínanej Casablance sa stretáva so svojou fiktívnou manželkou Marianne (Marion Cottilard), Spojenci3 resizefrancúzskou tajnou agentkou odboja a čaká ich tu spoločná a neľahká úloha eliminácie nemeckého veľvyslanca. Je pochopiteľné, že z takejto exkluzívnej dvojice sa stáva milenecký a neskôr skutočne fungujúci manželský pár. Sledujeme prípravy na atentát, divácky príťažlivé romantické a erotické chvíľky Maxa a Marianne a skvelú výpravu. Dvojica sa časom presúva do Londýna, kde si žije rodinným harmonickým životom, občas nepríjemne prerušovaným telefonátom "zhora". Zhruba v polovici filmu nás čaká jeden nečakaný zvrat, zásadne meniaci smer dovtedajšieho deja. Trailery som pre istotu nesledoval a urobil som veľmi dobre, pretože diváka o tento moment Spojenci7 resizeprekvapenia oberajú. Skutočne, ak na trailery nenarazíte v kine, vyhnite sa im veľkým oblúkom.

Z uvedeného vyplýva, že Spojenci sú v podstate dva filmy v jednom. Casablanca a Londýn. Príprava na atentát a vyvíjajúci sa vzťah verzus detektívka a manželský život. Osobne som s tým nemal žiaden problém, skôr ma náhla zmena zápletky a celkovej atmosféry potešila. Sekvencie v Casablance totiž už časom na mňa začali pôsobiť monotónne a tej romantiky tu bolo možno až príliš. Naopak film dostal vytýčeným novým smerom psychologickejšie obrysy a skutočne by som nechcel byť, počas celej druhej polovice filmu, v Maxovej koži. Postupne Spojenci13 resizesa tak zvyšuje napätie, nervozita, paranoja a celkovo sa stávajú Spojenci hutnejším dielom. Divákovi sú ponúkané dve možné riešenia zápletky, stále tu však cítiť, že by sa veci mohli vyvinúť inak, aby sme si na konci iba stroho nepovedali, že správna je buď možnosť a, alebo b.

Spojenci sú pedantne prichystaným hollywoodskym veľkofilmom, kde musí byť všetko dokonale naaranžované a Zemeckis s tým nemá absolútne žiaden problém. V podstate dostávame presne to, čo očakávame od veľkofilmu, odohrávajúceho sa počas druhej svetovej vojny. Výsledkom je Spojenci4 resizepotom akási mierna apatia voči zobrazovanému. Možno však práve preto vyniknú niektoré skvelé a nečakané momenty. Napríklad pohľad nemeckej ženy na Marianne, ktorá práve zabila jej partnera. Alebo milovanie v aute počas púštnej búrky v kontraste s upršaným záverom. Divák práve vtedy dostáva podnety na hlbšie zamyslenie. Viaceré scény odkazujú na Casablancu a je to jasne definovaná súčasť hry autorov s divákmi. Našťastie, jej neznalosť nie je dôvodom pre akúkoľvek nejasnosť, také riziko tvorcovia podstúpiť vzhľadom na rozpočet nemôžu. Najväčším plánovaným lákadlom je nesporne obsadenie Spojenci12 resizeústrednej dvojice do úlohy milencov v problémoch. Treba uznať, že Brad Pitt a Marion Cotillard k sebe pasujú podobne dokonale, ako kedysi Pitt a Angelina Jolie vo filme Pán a Pani Smithovci (2005) a na ich vzájomnej chémii stojí minimálne polovica filmu.

Spojenci sú kvalitným hollywoodskym inteligentným remeslom, viac určeným pre staršie publikum, aké tvorí vekový priemer súčasných návštevníkov kina. Majú zopár chýb na kráse, ako Spojenci14 resizepo vyzradení všetkých okolností nie príliš presvedčivé motivácie hlavnej ženskej postavy a celkovo melodramatický a nostalgický ráz celého filmu nie je určený pre každého. Taktiež asi každému divákovi sadne jedna polovica filmu viac, ako tá druhá. Napriek tomu nechcem tvrdiť, že film nie je konzistentný, nebola by to pravda. Máte možnosť si poplakať, možno iba vypnete a možno sa zamyslíte nad tým, ako vonkajšie okolnosti vplývajú na lásku dvoch ľudí a aké je to nespravodlivé.

Spojenci8 resizeSpojenci (Allied), USA, Veľká Británia, 2016
Dĺžka: 124 minút
Réžia: Robert Zemeckis
Scenár: Steven Knight
Kamera: Don Burgess
Strih: Mick Audsley, Jeremiah O'Driscoll
Hudba: Alan Silvestri
Hrajú: Brad Pitt, Marion Cotillard, Jared Harris, Lizzy Caplan, Matthew Goode, Charlotte Hope, Raffey Cassidy, Lasco Atkins, Marion Bailey, Christian Rubeck, Daniel Betts, Philippe Spall, Lukas Johne, Simon McBurney, August Diehl a ďalší
Distribúcia: CinemArt
Premiéra v SR: 26. januára 2017