Posledný kráľ (Birkebeinerne)

Kral resizeHistorický film Posledný kráľ sa odohráva na začiatku 13. storočia na nórskom území a predstavuje mocenský boj o túto síce nehostinnú, ale prenádhernú krajinu. V Nórsku vtedy prebiehal boj medzi Birkenbeinerovcami, usilujúcimi o nezávislosť krajiny a Baglerovcami, spolupracujúcimi s Dánskom a Vatikánom.

Vodca Birkenbeinerovcov, kráľ Haakon III, je zákerne otrávený a do hry sa dostáva záchrana jeho nemanželského dvojročného syna. O to sa postarajú dvaja správni severskí chlapi na svojom mieste, Torstein a Skjervald. Ich ochrana Kral2 resizemalého Haakona pred dánskymi nájazdníkmi je jedna veľká road movie cez drsnú, zasneženú krajinu. Druhá dejová línia sa zaoberá politikou a intrigami, odohráva sa prevažne v interiérových priestoroch a je skôr akýmsi dialógovým doplnkom akčných sekvencií stretov hlavných hrdinov s prenasledovateľmi. Podarí sa malého následníka trónu zachrániť a aký to bude mať vplyv na budúcnosť Nórska?

Posledný kráľ režiséra Nilsa Gaupa a scenáristu Ravna Lanesskoga si v prvom rade zakladá na svojej vizuálnej stránke, s cieľom diváka čo najviac ohúriť rozľahlými scenériami Kral3 resizenórskej prírody. Treba uznať, že sa mu to darí s plnou parádou a diváci v kine budú niektorými zábermi uchvátení. Občas zaváňajú ľahkou gýčovitosťou, ale keď už sa nám objaví po ceste polárna žiara, prečo ju neukázať. Možno to bude hlavným dôvodom, prečo v takýchto scenériách divák môže ľahko zabudnúť, že sa pozerá na niečo, čo opisujem v prvom odseku. Rozhodne na tom však bude mať podiel aj scenár. Ten totiž prináša takmer po celý čas presne to, čo od historického filmu očakávame. Drsné konfrontácie bojovníkov na bielom snehu, na ktorom by sa krásne vynímala červená krv, lenže v tomto Kral5 resizesmere sa film drží na škodu veci dosť pri zemi a pôsobí dojmom snahy o čo najnižšiu vekovú prístupnosť.

Taktiež bojové scény neoplývajú monumentálnymi zábermi na tisícky bojovníkov, vystačíme si iba s menšími stretmi a súbojmi. Vzhľadom na prírodné scenérie to nie je priamo chyba, v konečnom dôsledku však takáto absencia mi nepripadá dostatočne vykompenzovaná napríklad chytrou filmovou rečou, alebo zaujímavejšou druhou dejovou líniou. Tá je práve Kral4 resizemenšou Achillovou pätou filmu. Keďže sa viac sústredíme na tú prvú, pôsobí príliš skratkovito a nie je vôbec jednoduché vyznať sa v jednotlivých vzťahoch a motiváciách. Režisér akoby rátal s našou základnou znalosťou tejto časti nórskej histórie. Problémom je aj spôsob, akým sú napísané jednotlivé postavy. Ťažko tu nájsť, okrem dvoch ochrancov, niekoho zaujímavejšieho, kto by predniesol napríklad nezabudnuteľný prednes alebo dialóg. Pritom typologicky je výber hercov Kral6 resizevydarený.

Zastaviť sa však treba ešte pri akčných scénach. V trinástom storočí sa už miestni obyvatelia veselo premávali po zasnežených svahoch na lyžiach a využívali ich aj pri bojoch. Práve tieto sekvencie dodávajú filmu viac šťavy a pôsobia popri neinovatívnych, ale solídnych súbojoch "na vlastných" osviežujúco. Naopak trochu zamrzí scéna vyberania hrotu šípu z tela drsného Vikinga, kde sa mohli tvorcovia blysnúť podobne, ako napríklad Peter Weir v Master and Commander (2003) pri dnes už legendárnej scéne "autooperácie". Kral7 resizeVšetko ide príliš hladko a skončí pomaly skôr, ako sa začne.

Poslednému kráľovi mnohé chýba, všetko by som najvýstižnejšie zhrnul do slovného spojenia režijná odvaha, ale obsahuje viaceré nepopierateľné klady, vďaka ktorým ho treba vidieť v kine. Na televíznej obrazovke to totiž bude úplne iný film a ak niekedy náhodou po návšteve kina naňho narazíte v televízii, ani ho možno nespoznáte. Atraktívna nórska príroda, Kral10 resizenapriek relatívnej fádnosti podania, je stále príťažlivá a ojedinelá téma a vlastne aj tie povinné historické klišé. Posledný kráľ nemá ašpirácie kandidovať na Oscara za najlepší cudzojazyčný film, pretože nie je psychologicky prepracovanejší ani dostatočne artový, zábavný faktor však v sebe ukrýva postačujúci. To treba chápať ako jasnú pozvánku do kina. I keď asi by viac potešilo jeho premietanie v letných mesiacoch, vtedy by slúžil ako mrazivá skrýša pred vonkajšími horúčavami.

Kral8 resizePosledný kráľ (Birkebeinerne), Nórsko, 2016
Dĺžka: 99 minút
Réžia: Nils Gaup