Kráľovná Kristína (Tyttökuningas)

Kristina resizeKanadský divadelný dramatik Michel Marc Bouchard v roku 2012 úspešne uviedol na doskách svoju divadelnú hru o známej švédskej panovníčke, Kristíne I. Jej úspech neostal nepovšimnutý a dal okamžite podnet na vznik hranej verzie. Tá sa stala realitou už o tri roky neskôr. Dá sa vôbec nová Kráľovná Kristína porovnávať so slávnym filmom z roku 1933, s Gretou Garbo v hlavnej úlohe?

Dať vedľa seba filmy, ktoré delí tak výrazný časový úsek, asi nie je úplne spravodlivé. No úplne postačí pozrieť sa na ich prijatie po uvedení do kín. Staršie spracovanie sa síce nedočkalo vyložených ovácií, no viac než spokojných reakcií Kristina3 resizeáno a taktiež išlo jednu z komerčne najúspešnejších snímok Grety Garbo. To nové malo premiéru na montrealskom festivale 2015 a práve v rámci neho sa dočkalo dvoch ocenení -  za najlepšiu herečku a najpopulárnejší kanadský film. V globále však nenadchlo ani kritikov, ani divákov a nezanechalo za sebou žiadnu výraznú stopu. Z mojej strany musím, bohužiaľ, skonštatovať, že úplne zaslúžene.

Kto bola vlastne Kristína I ? Ide o pomerne výstrednú švédsku kráľovnú, ktorá vládla v rokoch 1632 až 1654. Druhá dcéra Kristina4 resizekráľa Gustáva II. sa na trón dostala už ako šesťročná. Bola menšieho vzrastu, nevynikala nijak zvlášť ženským vzhľadom, následkom úrazu v mladosti trpela istou telesnou deformáciou a celkovo bola popisovaná ako nestála, či náladová. Obľubovala šermovanie, jazdu na koni alebo lov, no vynikala aj po inteligenčnej stránke a hlboko sa zaujímala o kultúru, či umenie. Jej plány na rozvoj krajiny však nezriedka stroskotali na tom, že ich nedokázala doviesť do finálneho štádia.

Pokiaľ vás Kráľovná Kristína zaujíma z hľadiska hlavnej Kristina8 resizepostavy, dobrou správou je, že snímka sa jej venuje naozaj dôkladne. Kristína I. chvíľami dokáže pôsobiť ako cieľavedomá žena, ktorá presne vie, čo chce, inokedy zase ako rozmaznané dieťa, čo hľadá samé seba. Veľkú zásluhu má na tom švédska herečka Malin Buska, podávajúca naozaj profesionálny výkon. Ak vás však snímka zaujíma z historického hľadiska, rovno si nechajte zájsť chuť. S dejinami narába iba povrchne a skratkovito a nemôže uspokojiť nikoho, kto sa viac zaujíma o toto obdobie. O vláde tejto panovníčky sa skutočne veľa nedozviete, a ak aj Kristina5 resizeáno, tak iba v často nič nehovoriacich útržkoch. No niet sa čomu diviť. Niečo cez deväťdesiat minút je príliš málo, no tvorcovia s tým evidentne počítali sa snažili sa sústrediť skôr na iné aspekty. Ani z tohto pohľadu im to však, nanešťastie, úplne nevyšlo.

Herci nemajú, s výnimkou titulnej predstaviteľky, ako vyniknúť a za zmienku stojí iba veterán Michael Nyquist, ktorý svojej postave prepožičal aspoň akú - takú charizmu. Samotný dej Kristina2 resizezase až príliš stojí na kontroverznom vzťahu medzi nezrelou panovníčkou a jej dvornou dámou Ebbou Spare (Sarah Gadon). No práve z tohto pohľadu film nijak nevybočuje a neponúka nič, čo by sme už nevideli inde spracované o triedu, či rovno dve lepšie. Tejto línii vyložene chýba energia a miesto nej sa dostavuje iba istá teatrálnosť hodiaca sa skôr na divadelné dosky. Nepomáha ani nepresvedčivá réžia, ktorý nedokáže zaujímavo podať ani pitvu „duše, pokus o atentát, či neúspešnú samovraždu. Mnohé tieto scény sú paradoxne tak nevzrušujúce, až to vzhľadom k Kristina7 resizepôvodu diela prekvapuje. Zrejme by to dopadlo inak, ak by sa réžie neujal Mika Kaurismäki, ale jeho slávnejší brat, no o tom môžeme teraz iba polemizovať.

Je sa aspoň na čom kochať? Ani to, bohužiaľ, nie. Ak poviem, že snímka je vizuálne na úrovni televíznej tvorby, vzhľadom na to, že televízia momentálne dokáže ponúkať až filmovú úroveň, by to nebolo veľmi spravodlivé konštatovanie. Kráľovná Kristína vyzerá skôr ako televízna inscenácia, s mimoriadne úspornou výpravou, situovaná do nepríliš pôsobivých interiérov a Kristina9 resizesem-tam i exteriérov. Pochváliť možno aspoň kostýmy, no tento aspekt sám o sebe nie je spásonosný.

Kráľovná Kristína je nenáročnou a povrchnou historickou freskou, kde na každý klad pripadajú minimálne dva zápory. To si snáď táto známa osobnosť ani nezaslúžila, no nepochybujem, že svojich divákov si aj tak nájde. Ja si však radšej počkám, kým sa tejto látky chopí niekto, kto jej bude lepšie rozumieť.

Kristina11 resizeKráľovná Kristína (Tyttökuningas), Fínsko, Švédsko, Kanada, Nemecko, Francúzsko 2015
Dĺžka: 106 minút
Réžia: Mika Kaurismäki
Scenár: Michel Marc Bouchardň
Kamera: Guy Dufaux
Strih: Hans Funck
Hudba: Anssi Tikanmäki
Hrajú: Malin Buska, Sarah Gadon, Michael Nyqvist, Lucas Bryant, Laura Birn, Hippolyte Girardot, Peter Lohmeyer, François Arnaud, Martina Gedeck, Patrick Bauchau, Samuli Edelmann, Jannis Niewöhner, Ville Virtanen, Jarmo Mäkinen, Jenny Rostain, Mikko Leppilampi, Sampo Sarkola, Veera W. Vilo, Timo Torikka a ďalší
Premiéra v SR: 26. januára 2017