Zakladateľ (The Founder)

Zakladatel resizeNikto nepochybuje, že „McDonald´s“  je dnes svetoznámou značkou „rýchleho občerstvenia“. Menej sa vie o tom, ako k tomu došlo. O svojskú odpoveď sa pokúša film Zakladateľ, ktorý nakrútil americký režisér, scenárista a producent John Lee Hancock.

Niekdajšieho právnika, ktorému učaroval film, zdá sa, fascinujú biograficky ladené príbehy. Medzi iným sa podpísal ako režisér napríklad aj pod film Zachráňte pána Banksa (2013) , o tom ako Walt Disney presvedčil autorku literárnej Zakladatel2 resizepredlohy Marry Poppinsovej k jej sfilmovaniu. Jeho Zakladateľ vychádza síce tiež z reality polovice minulého storočia, ale  rozohráva psychologicky  omnoho temnejší  a kontroverznejší príbeh.

Protagonistom filmu Zakladateľ je Ray Krock (výborný Michael Keaton), 52-ročný obchodný cestujúci, ktorý neúspešne, ponúka mixéry, tak ako predtým klavíry, skladacie stoly, papierové poháriky a všetko možné. Na jednom mieste priznáva, že vlastne nič nedotiahol do konca a jediné, čo naozaj vie -  je hrať na klavíri a dobre a presvedčivo hovoriť. Večer čo večer v inej hotelovej izbe popíja whisky a počúva z gramofónovej platne prednášku o pozitívnom myslení. Zdôrazňuje sa v nej, že najdôležitejšia vlastnosť  je vytrvalosť, Zakladatel9 resizeviac ako talent či vzdelanie. Nuž a konštatuje, že  zmeniť svoj život môžeme zmenou svojho myslenia...

Ray má malý domček, firmu s jedným zamestnancom i členstvo v prestížnom golfovom klube, ale večne je na cestách, naháňa sa  za niečím viac... Keď sa ho manželka Ethel (Laura Dern) vyčítavo spytuje, kedy už bude mať konečne dosť, tak odpovedá, že asi nikdy a zazlieva jej, že ho nechápe. Zlom nastane jedného dňa v roku 1954. Dostane telefonicky objednávku reštaurácie bratov McDonaldovcov na šesť mixérov na mliečne koktaily. Je to síce vo vzdialenom meste, ale Zakladatel3 resizerozhodne sa  tam zájsť. Sprvu ako zákazník. Prekvapí ho, že na rozdiel od podobných zariadení v iných mestách je jeho objednávka na jedlo vybavená nie za pol hodiny, ale už za niekoľko sekúnd, navyše je jedlo chutné. Nadšene sa zoznámi s bratmi McDonaldovcami, nechá si všetko poukazovať a vyrozprávať ich príbeh o tom, ako vymysleli a presadili svoj „svižný systém“ a v roku 1940 založili svoj podnik s predajom hamburgerov a zmrzlinovo-mliečnych koktailov v presklených stánkoch. Presvedčí ich, aby s ním uzavreli zmluvu o spolupráci Zakladatel4 resizepri vytváraní filiálok pod logom ich „zlatých oblúkov“. Autor ich návrhu (vďaka svietiacim oblúkom reštauráciu zďaleka vidieť) ako aj väčšiny nápadov, opatrný Dick (Nick Offerman), tým síce nie je veľmi nadšený, ale jeho dobromyseľný brat (John Carol Lynch) sa spolieha na Rayovu čestnosť. Uzavreli predsa zmluvu.

Tu by sa  mohlo referovanie o deji končiť. Lenže zaujímavý je psychologický vývin muža, ktorý zacítil príležitosť. Cholerický a tvrdohlavý Ray už onedlho vyhlási, že zmluvy sú predsa na to, aby sa porušovali. Ba čo viac, postupne sa prejavuje, ako ZAkladatel8 resizeneľútostný obchodník bez zábran. Ako vyhlasuje, „keď uvidím, že sa môj konkurent topí, ešte mu vopchám hadicu do krku“. Zdá sa, že rovnako sa správa aj k svojmu okoliu. Mimoriadne dbá na čistotu každej prevádzky, neváha osobne umývať okolie svojho prvého stánku, ale  horšie je to už  s čistotou jeho konania. Napríklad, keď sa zoznámi s mladou ambicióznou manželkou (Linda Cardellini) svojho kolegu, pri klavíri si s ňou zahrá a zaspieva symbolicky o tom, že peniaze padajú z neba, ale divák už tuší, že ňou onedlho, bez nejakého vysvetľovania, nahradí Ethel.

Zakladatel7 resizeRay skupuje pozemky, kalkuluje, expanduje do celého sveta. Potom sa rozhodne zasiahnuť aj do právomocí bratov McDonaldovcov, v mene zisku nahradzovať prírodné produkty umelými a podobne. Dick zhrozene konštatuje: pustili sme si vlka do košiara. Človek žasne nad Rayovou energiou pri kvantách whisky, ktorú denne popíja. Ale aj nad aroganciou, s ktorou si napríklad pred zrkadlom skúša prejav a myšlienky z niekdajšej prednášky o pozitívnom myslení v ňom už  tlmočí ako svoje. Nakoniec sa mu podarí odstaviť bratov McDonadlovcov, prinúti ich predať mu svoje meno ako značku. Ich rodinnú filozofiu si čiastočne ponechá. Hoci nič nezaložil, iba zveľadil to, čo Zakladatel10 resizevymysleli iní, na vizitkách si hrdo začína uvádzať „zakladateľ“... V závere  vidíme reportážne  zábery skutočného Raya a dozvieme sa o niektorých ďalších aktéroch príbehu, čo sa s nimi stalo neskôr. Nuž a, samozrejme, nechýba stať o tom, čo dnes McDonald´s znamená, kde všade sa s ním na zemeguli stretneme a koľko ľudí denne nakŕmi. Pôsobí to trochu až  ako reklama .

Príbeh „obchodníka“a „obchodovania“ s psychologickým podtextom je remeselne dobre urobený a zaujímavý film.  Možno vhodný skôr pre obrazovku ako do kina. Len človek, ZAkladatel11 resizektorý má isté predstavy o etike a všeobecných mravných hodnotách, zostáva zaskočený. Bez ohľadu na kontroverzné názory na dnešné rozmanité reťazce „fast foodov“ a ich vplyv na zdravie a život niekoľkých generácií je príliš konzervatívne pozastaviť sa nad spôsobom myslenia a konania „zakladateľa“ ? Nepadne ani slovo odsudzujúce jeho konanie. Je normálne, že sa nečestné obchodné praktiky (i keď sú právne nie vždy postihnuteľné) považujú za niečo vlastne nevyhnutné a milionári si svedomie vykúpia charitou? Verejnosť vždy zaujímali ľudia, ktorí niečo dosiahli, ale nemalo by nám byť ľahostajné, akým spôsobom. Alebo sa dnes dá všetko prekryť tým, že svet nikdy nebude spravodlivý a život je už raz  taký? Nuž, divák si aj tak utvorí názor sám.

Zakladatel12 resizeZakladateľ (The Founder), USA, 2016
Dĺžka: 115 minút
Réžia: John Lee  Hancock
Scenár: Robert D.Siegel
Kamera: John Schwartzman
Hudba: Carter Burwell
Strih: Robert Frazel
Scenografia: Michael Corenblith
Kostýmy: Daniel Orladi
Hrajú: Michael Keaton, Laura Dern, Linda Cardellini, Nick Offerman, Patrick Wilson, B. J. Novak, John Carroll Lynch, Griff Furst, Steve Coulter, Cara Mantella, Lauren Lee Denham, Catherine Dyer, Ric Reitz, Victor McCay, Wilbur Fitzgerald, David Silverman a ďalší
Distribúcia v SR: Forum Film
Premiéra v SR: 19. januára 2017