Vianočná párty (Office Christmas Party)

Vianocne11 resizeAmerická filmová komédia roku 2016 bola rozmanitá. V kinách sme za uplynulý rok mali možnosť vidieť snímky určené pre asi všetky vekové kategórie z mnohých sociálnych skupín.

V úvode roka sme videli seniorsko-slobodo-rozlúčkovskú snímku Dedo je lotor. Neskôr prišli tínedžerské snímky Susedia na odstrel 2 a Mike a Dave zháňajú baby. Medzitým sme v kinách mali možnosť navštíviť aj dlho očakávané pokračovanie animovaného filmu o stratenej kamarátke malého Nema pod názvom Hľadá sa Dory. V tomto roku nechýbala ani typicky akčno-svalnatá komédia Centrálna inteligencia, alebo krimi detektívku Ostrí chlapci. No a Vianocne2 resizenapokon si na svoje prišli aj Matky rebelky, matky poctivky, slobodné a iné matky.

Distribútori filmov si benefity z premietania vianočných filmov počas adventného obdobia nenechali ujsť ani v posledných rokoch. V roku 2009 to bola Vianočná koleda Roberta Zemeckisa, v roku 2011 animovaný film Arthur zachráni Vianoce a minulý rok zase rodinná komédia Love the Coopers. Tento rok na tradíciu vianočných filmov nadviazali režiséri Will Speck a Josh Gordon so snímkou Vianočná párty. Autori z tvorivej dvojice Speck-Gordon sa stretli a začali spolupracovať už počas štúdia na New York Univerzity. Svojím krátkym filmom Culture sa dostali do povedomia širokej verejnosti a boli nominovaní na Vianocne3 resizeCenu Akadémie za Najlepší krátky hraný film za rok 1998. Mimo nakrúcania filmov vytvorili aj niekoľko reklamných kampaní pre spoločnosti Levi's, Pepsi, Visa, Mastercard, Samsung či GEICO.

Ako v každom americkom filme s vianočnou tematikou aj vo Vianočnej párty prítomnosť predsviatkového obdobia vyžaruje doslova na každom mikrokroku. Vysvietené nočné mesto, gýčova výzdoba ulíc a haldy umelého snehu len upriamujú pozornosť na to, že vianočné sviatky búchajú na dvere. V upadajúcej pobočke veľkej siete spoločnosti je všetko Vianocne4 resizedokonale zladené v červeno-zelených tónoch. Niektorí zamestnanci sú dokonca oblečení v tematických svetroch. Celý priestor open spaceovej kancelárie je pompézne vyzdobený a všetci zamestnanci sa postupne pripravujú na pôvodne zrušenú párty roka. Pre väčšinu zamestnancov je párty dokonalou príležitosťou na získanie vianočných bonusov, dosiahnutie kariérneho rastu, nájdenia spriaznenej duše, známosti na jednu noc či iba bujarej zábavy.

Vianočná párty je akčnou komédiou s nádychom romantiky, ktorá disponuje s rozličnými typmi postáv. Na čele firmy stojí bohatý, ale naivny a pomerne hlúpy dedič otcovho impéria (T. J. Miller) a jeho závistlivá a neustále namosúrená Vianocne10 resizesestra (Jennifer Aniston). Súrodenecká dvojica je už roky takpovediac na nože. Sestra sa zo žiarlivosti rozhodne bratovi pomstiť tak, že chce zatvoriť aj zakladajúcu pobočku firmy, ktorej šéfuje on sám. Millerovi sadla jeho úloha priam dokonale. Problematickou bola Aniston v úlohe stále rozjedovanej sestry. Herečku všetci dobre poznáme ako Rachel z Priateľov alebo ako kladnú hrdinku z prevažne romantických komédií. Toto stvárnenie sa javilo príliš umelé a bolo to prvýkrát, keď mi nejaká rola na Jennifer Aniston vôbec nesadla a pripomínala skôr výkon herečky béčkových filmov. Podobne na tom bola aj postavu Jasona Batemana. Kladná je, v prípade tejto postavy, jeho ambivalentnosť. Od najvyššej šéfky dostáva príležitosť pre lepšie uplatnenie i vyšší plat, no váha a Viíanocne9 resizenakoniec nie je schopný sa rozhodnúť, pretože potrebuje mať istoty a s nimi spojený nejaký back-up plán. Čo je v podstate prirodzená ľudská vlastnosť. V jeho neprospech hrá však veľa záporných faktorov. Táto postava stroskotanca v živote, ktorý sa nevie spamätať z rozvodu, je ekonomicky na dne a premešká svoju príležitosť začať nový vzťah s kolegyňou, bola až príliš sentimentálna.

Snímke ani tentokrát nechýbala postava podivínky so skostnatelými morálnymi zásadami na pracovisku, sekírovaním zamestnancov či čudáckymi pohybmi na parkete. Táto postava je čoraz morálne pokryvenejšia, až sa z nej napokon vykľuje Vianocne resizeanatická milovníčka papagájov s vodičskými schopnosťami, ktoré by mohli zahanbiť ktoréhokoľvek pretekára Rallye Dakar. Kate McKinnon mala, pravdepodobne, vyzerať o minimálne desať rokov staršie, no skutočnosť je taká, že aj v tomto prípade išlo, podľa môjho názoru, o zlý výber herečky. V poslednej dobe sú, najmä u mužskej časti publika, čoraz viac obľubené postavy sexy informatičiek. Olivia Munn je nadpriemerne inteligentná programátorka v už spomínanej firme. Po celý čas sa snaží prísť na objav v oblasti používania internetu, čo sa jej v závere snímky aj podarí. Je evidentné, že svojmu rozvedenému šéfovi Vianocne7 resizeoddelenia už v minulosti dala šancu, no kvôli jeho nemotornosti sa ich vzťah asi ani nezačal, nieto ešte skončil. Narozdiel od svojho kolegu si však zachováva 100% lojálnosť voči materskej firme a odmieta lepšiu pozíciu, ktorú aj jej ponúka vypočítavá manažérka.

Zábava to síce bola, ale napínavé scény boli akoby vystrihnuté zo zlého akčného filmu. Bez vopred premysleného konceptu sme tak lietali sem a tam, z komédie cez akčný film až do akejsi rodinnej drámy, či romntického sentimentu. Najväčším negatívom bola však metráž. Po skončení naháňačky, strachu o nadrogovaného a opitého šéfa v rukách zločincov a vyriešenia počítačovej dilemy, neboli tvorcovia schopní dej ukončiť Vianocne5 resizev ,,pravej chvíli" a metráž filmu tak zbytočne a nasilu natiahli na viac ako hodinu a pol. Divák už určite nepotreboval explicitne zobrazené sekvencie, keď informatička naprogramuje súbor správne, zachráni krachujúcu firmu a všetci sa skupinovo radujú. Snímka sa dotýka aj globálnych problémov straty zamestnania, samotnej nezamestnanosti, konzumovania vianočných sviatkov namiesto ich prežívania, kritizovania negatívnych ľudských vlastností, ale spôsobom viac než len takým, ktorý by sme označili ako šlendriánsky.

Vianocne12 resizeVianočná párty (Office Christmas Party), USA, 2016
Dĺžka: 105 minút
Réžia: Josh Gordon, Will Speck