Vtedy v raji (Tenkrát v ráji)

Vtedy resizePríbeh snímky je zasadený do vojnových rokov 1939-1945, teda do času, keď bola časť československého územia okupovaná nacistickým Nemeckom a vytvorený Protektorát Čechy a Morava. Po celý čas trvania Protektoriátu dochádzalo k totálnej ignorácii a systematickému porušovaniu ľudských práv zo strany nacistického Nemecka - zbavovanie židovských majetkov, zatýkanie českých vlastencov, komunistov i emigrantov, zavŕšené transportmi ľudí do koncentračných táborov a bezhlavým zabíjaním.

Do vedúcich postavení verejných inštitúcii boli dosadzovaní Nemci. Od verejných zamestnancov sa vyžadovala komunikácia v nemčine. Bola zrušená armáda a bezpečnostný aparát bol nahradený Gestapom. Obmedzenia sa dotýkali všetkých oblastí verejného života. Počet študentov gymnázií klesol takmer o dve tretiny a kultúrny život bol Vtedy4 resizepodriadený záujmom nemeckej propagandy. Obyvateľstvo sa proti nemeckej okupácii všemožne búrilo. Bojkotovalo všetky nemecké média - týždenníky, rozhlas, filmy aj divadlo, organizovali sa rôzne púte, demonštrácie a manifestácie.

V takýchto nehostinných podmienkách žil aj Josef Smítka. Tento významný český horolezec a pilot odmietol nastúpiť na nútené práce do Nemecka a namiesto toho, sa niekoľko rokov skrýval v horách Českého ráje. Na pozadí druhej svetovej vojny sa odohráva tento skutočný príbeh priateľstva, lásky, slobody a vojny. Dvojica mladých horolezcov Joska a Heinrich v horách stretávajú mladú Vlastu aj s jej podstatne starším manželom. Vtedy3 resizeMedzi Joskom a Vlastou sa postupne vyvíja milenecký vzťah pod neustálou hrozbou podozrievavého manžela a začínajúcej vojny.

Film bol nakrútený podľa rovnomennej poviedky a scenára českého spisovateľa Josefa Urbana (Habermannův mlyn, Na vlastné nebezpečenstvo, 7 dní hříchu). Režiséri Peter Pálka a Dan Krzywoň v slovenskej kinematografii nepatria do okruhu veľmi známych tvorcov. Avšak, väčina z nás ich filmy poznáme. Prvý z menovanej režijnej dvojice spolupracoval na niekoľkých projektoch Slovenskej televízie. Začínal ako produkčný a do jeho asistentsko-režijnej filmografie patria filmy Nedodržaný Vtedy8 resizesľub (2009), Sedm dní hříchu (2012), Dvojníci (2016) či seriály Expozitura (2008) a Kriminálka Staré mesto (2010). Na filme Vtedy v raji (2016) mu sekundoval fotoreportér, kameraman (Na lovu příšer; 2001), režisér a dokumentarista (Svědkové zrady aneb měli jsme se bránit?; 2008) Dan Krzywoň.

Snímka akoby nadväzuje na tradíciu filmov Martina Hollého ml. z vysokohorského prostredia Medená veža (1970) a Orlie pierko (1971) o troch mužoch a ich priateľstve, ktoré je vystavované ľahším i ťažkým životným skúškam. Priateľstvo Josku a Heinricha je skúšané žiarlivosťou, závisťou i vojnou. Režisér kamarátov zobrazuje na vzájomnom kontraste. Heinrich pochádza zo solventnej malomestskej rodiny a o všetko má postarané. Joska a jeho otec žijú skromne v malom domčeku na okraji lesa. Vášňou oboch chlapcov sú Vtedy5 resizehory, no Heinrich má pracovné záväzky voči otcovi, ktoré sú nadradené jeho vlastným záujmom. Po páde zo skaly, už viac nestíha za obratným Joskom, čo ich priateľstvo len oslabí. Po predvolaní na vojnu Heinrichov otec podpláca doktora, aby jeho syn nemusel odísť na front. Joska je nielen výborným športovcom, ale aj neoblomným antifašistom. Odmieta nastúpiť do pracovného tábora a namiesto toho sa skrýva v skalách hôr. Monumentálne lesy a hory sú pre neho útočiskom a zdrojom bezhraničnej slobody. A sloboda je práve to, čoho sa významný český horolezec za každú cenu nechcel a napokon ani nemohol vzdať. Osud jeho i tých, ktorých miloval bol však tragický z oveľa prozaického dôvodu. Najdôležitejšie hodnoty väčšiny Vtedy11 resizeľudí, ako rodina a láska, ich všetkých priviedli do záhuby vyúsťujúcej až do tragického konca.

Asi najlepší herecký výkon podal český olympionik vo vodnom slalome a neherec Vavřinec Hradilek. Zaujímavosťou je, že po niekoľkomesačnom kurze herectva sa dokázal vyrovnať, ba priam prekonať niekoľkých, ak nie všetkých, profesionálnych hercov s niekoľkoročnou praxou. Takmer každý pohyb, gesto i dialógy akoby vypadli priamo z jeho úst, čím toto stvárnenie pôsobí nenútene aj hodnoverne. Jediné, čo mi na tomto dvadsaťdeväťročnom športovcovi prekážalo bol fakt, že herec Vtedy12 resizena svoj vek vyzerá, teda, že vzhľadom na postavu chlapca, na hranici mladosti a dospelosti, pôsobil príliš staro. Podobne nešťastný výber spravili tvorcovia filmu aj s Johankou a Heinrichom po rokoch. Medzi touto dvojicou hercov mal byť značný vekový rozdiel, no namiesto toho Johanka a Heinrich po rokoch vyzerajú skôr ako manželia v strednom veku.

Vo filme absentujú motivácie, prepracovanejšie vzťahy medzi postavami vzťahy, ich charaktery, ale i presnejšie určenie priestoru i času. Odkiaľ sa v príbehu zjavila postava sovietského partizána? Ako to, že ho nik, okrem Joska nevidel? Vtedy7 resizeNevieme. Počas dvoch či troch rokov, počas ktorých sa Joska skrýval v horách,  nie sme si istí koľko času už prešlo. Malou nápovedou je nám striedanie ročných období, no tie sa striedajú v disproporčných intervaloch. Niekoľkokrát vo filme zaúradoval deus ex machina. Ako je možné, že Joska opakovane utečie Gestapu, či samotnému Horstovi z väzenia? Bola to jednoducho iba náhoda? Naozaj boli tí vojaci takí hlúpi a nevšímaví?

Ďalším problematickým miestom boli postsynchróny. Obraz a zvuk boli väčšinou posunuté, prípadne ak bola postava snímaná od chrbta a v obraze nič nevravela, no vo zvuku počujeme dialóg. Buď ani jeden z hercov a komparzistov nemá rytmické cítenie, alebo pôvodná diegetická krčmová hudba bola prehraná na inú skladbu, čo v divákovi vyvolávalo Vtedy6 resizezmätenie a eliminovalo autenticitu danej sekvencie. Hudobná zložka filmu využíva melodické, rytmické a harmonické prvky, no na môj vkus bola príliš romanitcká, priam patetická. Miestami pôsobila príliš nadnesene, zveličene, teatrálne, ale jej lejtmotivické využitie mi naopak neprekážalo.

V dôsledku takýchto nedostatkov, sa neviem rozhodnúť, či bol tento film dobrý, zlý a či priemerný. V snímke je však podstatná téma. Téma slobody a najmä vytrvalosti mladého človeka, ktorý sa nebojí mať vlastný svetonázor a nemieni zmeniť ho ani v hraničnej životnej situácii.

Vtedy9 resizeVtedy v raji (Tenkrát v ráji) Česko, 2016
Dĺžka: 99 minút
Réžia:Peter Pálka, Dan Krzywoň