Fantastické zvery a ich výskyt (Fantastic Beasts and Where to Find Them)

Fantasticke6 resizeFantastické zvery a ich výskyt sa od začiatku neprezentovali až tak výrazným spôsobom. Je to už pekných pár rokov, čo Harry Potter ukončil svoje úspešné ťaženie kinami a nový príbeh z pera spisovateľky J. K Rowlingovej pôsobil skôr dojmom akoby sa štúdio snažilo nasilu zaplniť dieru po kúzelníckej sérii. Bodaj by nie, keď vznikol na motívy rovnomennej a mimoriadne tenučkej encyklopédie, slúžiacej ako doplnok k potterovským knihám. Realita je však, našťastie, trochu iná. Vlastne je iná dosť výrazne.

Píše sa rok 1926 a do New Yorku prichádza na lodi akýsi čarodejník, s tajuplne pôsobiacim kufríkom. Ako sa veľmi rýchlo ukáže, v tomto kufríku sa nachádza minimálne jeden tvor, ktorý nepatrí do sveta ľudí a, ako inak, podarí sa mu uniknúť. Čarodejník, nazývaný Mlok Scamander, ho, našťastie, spacifikuje skôr, ako môže spôsobiť výraznejšie škody, Fanhtasticke2 resizelenže stačí jedna nešťastná výmena batožiny a začína sa odznova. Súčasne s tým, ako do ulíc unikne pár ďalších tvorov, však začína New York sužovať aj niečo iné, čo má zdanlivo súvislosť s danou udalosťou. Alebo nie?

Bolo by chybou pristupovať k Fantastickým zverom ako k novému Harrymu Potterovi. Podobné očakávania sú pritom logické, no u niektorých divákov môžu viesť až k určitému sklamaniu. Fantastické zvery a ich výskyt sú skrátka diametrálne odlišným zážitkom, a to takmer po všetkých stránkach. Až také prekvapivé to nakoniec nie je – nielenže sa odohrávajú približne sedemdesiat rokov pred pôvodnou ságou, Fantastické resizeale aj na úplne inom kontinente a hrdinami nie sú žiadne deti. Filmu sa síce darí navodzovať pocity sveta, ktorý divák dôverne pozná, ale súčasne mu ho ukazuje v inom svetle. Muklovia sú tu nazývaní nomágovia, čarodejnícka komunita má prísne zákazy akýchkoľvek stykov s nimi, pričom napätie medzi nimi vytvára aj fanatická sekta Salemčanov, snažiaca sa odhaliť prítomnosť čarodejníkov. Sem-tam sa objaví povedomé kúzlo, či narážka na známu postavu, ale podobných momentov nie je veľa. Je ich tak akurát a okrem toho, že majú za cieľ potešiť najvernejších fanúšikov, slúžia takmer výhradne príbehu.

Výstavbou sveta však zmeny pochopiteľne nekončia. Zasadenie deja do začiatkov minulého storočia sa neprejavuje Fantasticke7 resizeiba cez dobové kulisy, ale aj v spôsobe rozprávania zápletky. Tej sa už piatykrát po sebe ujal David Yates, ktorý definitívne povýšil na dvorného potterovského režiséra. Nečakajte každopádne moderný dobrodružný blockbuster, ale skôr precízne vyladené retro, vyžívajúce sa v budovaní atmosféry. Zápletka pozostávajúca z dvoch dejových línií si dáva pomerne dlho na čas, kým sa skutočne rozbehne. Prvá polovica tak vsádza predovšetkým na predstavovanie zákonitostí magického sveta a jeho účastníkov. Noví hrdinovia a ich hereckí predstavitelia (nečakane dobre obsadený Eddie Redmayne, či pôvabná Alison Sudol) si, našťastie, dokážu pomerne rýchlo získať sympatie, nechýba dobre načasovaný humor a mnohé scény Fantasticke9 resizevyvolávajú presne tie pocity, o aké sa snažia. Veľmi príjemná je napríklad aj  sekvencia vo svete vnútri kufríka, kde je možné vidieť všetky možné fantastické tvory pokope. Pozitívnym dojmom pomáha aj obstojná kvalita digitálnych trikov.

Zápletka naberie výraznejší spád až v druhej polovici, keď sa začne línia s chytaním zvierat viac prepájať s tou druhou prítomnou. Mladší diváci zvyknutí na trochu iné tempo, však i tak nemusia byť plne uspokojení. Faktom je, že dejová kostra je ako celok možno až príliš jednoduchá a vyniká skôr jednotlivosťami. Dá sa síce povedať, že Rowligová svoj prvý filmový scenár zvládla a obdarila ho patričnou dávkou fantázie, Fantasticke11 resizeno súčasne je z neho cítiť, že ide o nutný rozjazd novej kapitoly. Silných motívov je pritom dostatok, no väčšinou sú len letmo načrtnuté. Hlavné postavy by mohli byť aj prekreslenejšie, niektoré vedľajšie sa zase v príbehu doslova mihnú a zjavne sa s nimi viac počíta do budúcna. Všetko naozaj podstatné sa udeje až v úplnom závere a ten sľubuje veľké veci. Tie však zatiaľ neprišli a ani nenásilne podávané myšlienky typu, že faunu by sme mali chrániť a nie ju nič ničiť, to nemôžu zakryť.

Fantasticke12 resizeBez ohľadu na občasné zaváhania, sú však Fantastické zvery a ich výskyt veľmi sympatickým fantasy dobrodružstvom, ktoré vie aj prekvapiť (pomerne drsná scéna odsúdenia, či nečakane romantický záver). Čo bude ďalej? Päť - nie tri, nie sedem, ale päť. Toľko dielov má Rowlingová v hlave a tak, ako som sa Zverov mierne obával, tak sa teraz teším na  ďalšie pokračovania. Vzhľadom na to, čomu sa majú venovať, to inak nejde.

Fantasticke8 resizeFantastické zvery a ich výskyt (Fantastic Beasts and Where to Find Them), Veľká Británia, USA , 2016
Dĺžka: 133 minút
Réžia: David Yates
Scenár: J. K. Rowling
Kamera: Philippe Rousselot
Strih: Mark Day
Hudba: James Newton Howard
Hrajú: Eddie Redmayne, Dan Fogler, Colin Farrell, Ron Perlman, Zoë Kravitz, Johnny Depp, Katherine Waterston, Alison Sudol, Ezra Miller, Samantha Morton, Jenn Murray, Jon Voight, Carmen Ejogo, Gemma Chan, Lasco Atkins, Mitchell Thornton a ďalší
Premiéra v SR:  17. novembra 2016
Continental film