Zväčšenina (Blow-Up)

Zvacsenina11 resizeV dnešnej dobe sa často stretávame s tvrdením, že v súčasnosti sa už nekrútia tak dobré a zapamätateľné snímky ako v minulosti. S tým by sa každopádne dalo polemizovať, nakoľko kvality mnohých z nich rozsúdi až čas. Tak či tak platí, že väčšina filmovej produkcie skôr či neskôr zapadne, pokiaľ postráda nejakú pridanú hodnotu, minimálne v rámci svojho žánru. Zväčšenina medzi ne nepatrí.

Je to už neuveriteľných päťdesiat rokov, keď sa táto britsko-talianska koprodukcia prvýkrát objavila v kinách. Dodnes sa figuruje v rôznych rebríčkoch filmov a jej kultový status je neodškriepiteľný. Režisér Michelango Antonioni patril k Zvacsenina2 resizenajvýznamnejším predstaviteľom talianskeho neo-realizmu a za svojho života realizoval viacero kvalitných diel. Najviac z nich pravdepodobne vyčnieva jeho Dobrodružstvo (L´avventura). Po svojom prvom farebnom filme Červená pustatina (Il deserto rosso) z roku 1964 sa rozhodol nakrúcať v zahraničí. No a hneď jeho anglický debut, ktorý vznikol na motívy krátkej poviedky, sa stal absolútnou trefou do čierneho. Hovoríme, samozrejme, o spomínanej Zväčšenine. Má táto snímka má čo povedať aj dnešnému divákovi?

Hlavnou postavou je mierne egocentrický a životom znudený Zvacsenina4 resizemódny fotograf Thomas (David Hemmings). Vo svojom živote dosiahol všetko, čo chcel a už si len užíva prepych a tvorivú slobodu. Mnohé mladé ženy sa doslova bijú o to, aby mohli zažiariť čo len na jedinej jeho fotografii, no jeho zaujme skutočne len máločo. Jedného dňa sa rozhodne len tak fotografovať v parku a podarí sa mu zachytiť istý milenecký pár. Neznáma žena (Vanessa Redgrave) ho okamžite kontaktuje, no Thomas jej odmieta odovzdať negatív. Ich stretnutie sa neskôr zopakuje aj u neho doma, no približne s rovnakým výsledkom. Po vyvolaní a zväčšení Zvacsenina resizečiernobieleho materiálu začne Thomas trochu prekvapene veriť tomu, že sa stal zrejme svedkom pokusu o vraždu, ak nie priamo vraždy.

Zaradiť tento film do konkrétneho žánru nie je vonkoncom jednoduché. Z námetu a zápletky sa môže javiť, že ide o mix kriminálky a mysteriózneho filmu, ale nie je to pravda. Zväčšenina sa vymyká konvenciám do takej miery, akej to len ide. Dej v nej v podstate nie je dôležitý, respektíve nie je dôležitý v zmysle vyriešenia ústrednej záhady. To, či sa stala vražda a kto ju spáchal, nie sú vôbec dôležité otázky a Antonioniho ďaleko viac zaujíma celková nálada a obraz Zvacsenina5 resizespoločnosti. Pokiaľ by ste si šli na jeho dielo v očakávaní napínavej kriminálky, nutne by ste odchádzali sklamaní. Jediným naozaj dramatickejším momentom je vlastne len postupné odhaľovanie detailov konkrétnej fotografie. To je nakrútené vskutku pôsobivým spôsobom a pri neznalosti toho, čo bude nasledovať, vás môže aj jemne zamraziť. Avšak toho sa dočkáte, až niekedy v polovici a ide o jediný moment svojho druhu. Možno s výnimkou jednej scény, v ktorej zohráva úlohu šumenie vetra, jej obsah by som však neprezrádzal.

Celkovo ide o tak neuchopiteľnú záležitosť, že si netrúfam Zvacsenina6 resizepresne zhodnotiť, o čom pojednáva. Je to portrét Londýna šesťdesiatych rokov? Je to film o voyeurizme a ľudskom vnímaní? Alebo ide o spoveď o prchavosti života a neochupiteľnosti reality? Miernou iróniou pritom je, že pravdepodobne ide o naprístupnejšiu snímku talianskeho mága. Neveríte? Nie je jednoduché chápať, čo presne sa odohráva na filmovom páse, ale naopak je veľmi jednoduché unášať sa jednotlivými obrazmi a ich obsahom. Klamal by som, ak by som tvrdil, že ide o záležitosť pre každého. Aj na mňa pôsobila skôr v jednotlivostiach, ale nemôžem jej upierať istú Zvacsenina8 resizemyšlienkovú bohatosť. Záverečná jemne abstraktne poňatá scéna je z tohto pohľadu už len čerešničkou na torte. Buď vás dokonale odradí a na Antonioniho navždy zanevriete, alebo začnete naozaj premýšľať nad tým, čo ste vlastne videli.

Zväčšenina je skrátka nepopísateľný unikát. Nečudujem sa tomu, že Antonioni na jeho úspech nikdy nenadviazal, hoci sa o to nepochybne snažil. Tak to však už pri vrcholných dielach býva. V tomto prípade sa mu podarilo ideálne trafiť do nálady divákov a odbornej kritiky a výsledok sa dostavil. Ak si z dnešného pohľadu myslíte, že päťdesiat rokov stará snímka vám nemá čo dať, možno budete prekvapení. Minimálne za vyskúšanie to určite stojí.

Zvacsenina9 resizeZväčšenina (Blow –Up), Veľká Británia, Taliansko, USA,  1966)
Dĺžka: 111 minút
Réžia: Michelangelo Antonioni
Scenár: Michelangelo Antonioni, Tonino Guerra
Kamera: Carlo Di Palma
Strih: Frank Clarke
Hudba: Herbie Hancock
Hrajú: David Hemmings, Vanessa Redgrave, Sarah Miles, John Castle, Peter Bowles, Jane Birkin, Veruschka von Lehndorff, Jimmy Page, Jeff Beck, Chris Dreja, Gillian Hills, Tsai Chin, Claude Chagrin a ďalší.
Premiéra v SR: 27. októbra 2016