Toto je náš svet (Captain Fantastic)

Hviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne
 

Svet resizePred dvoma rokmi vzbudil pozornosť český dokumentárny film scenáristky a režisérky Evy Tomanovej Stále spolu. Zobrazoval rodinu Mlčochovcov, ktorá sa vzdala civilizačných výdobytkov a v maringotke v šumavských lesoch žije alternatívnym spôsobom, pod nekompromisnou rukou patriarchu vychováva i vyučuje svojich deväť detí. Veľmi podobnú situáciu prináša tohtoročný hraný americký film Toto je náš svet scenáristu a režiséra Matta Rossa, ktorý pri svojej európskej premiére v Cannes získal v sekcii Istý pohľad Cenu za réžiu a v Karlových Varoch Cenu divákov denníka Právo. Na Slovensku je súčasťou Projektu 100.

Matt Ross (1970) je známy predovšetkým ako herec malých úloh, hoci ako scenárista a režisér nakrútil niekoľko krátkych filmov a v roku 2012 debutoval celovečernou romantickou drámou 28 hotelových izieb. Na základe filmu Toto Svet10 resizeje náš svet, premiérovanom na festivale nezávislých diel v Sundance, ho rešpektovaný filmový časopis Variety zaradil medzi 10 nádejných režisérov roka. Tento úspech mu priniesla aktuálna téma – kontroverzné spôsoby rodičovskej výchovy, jej spracovanie v podobe príjemnej, humorom podfarbenej road movie s prvkami melodrámy a určite aj herecká kreácia známeho Vigga Mortensena v titulnej úlohe.

Všestranne talentovaný umelec Viggo Mortensen (1958, New York), po otcovi Dán, nie je len populárny a často oceňovaný filmový herec, ale aj básnik, umelecký fotograf, maliar (steny ateliéru vo filme Dokonalá vražda, kde vytvoril postavu bohémskeho milenca, zdobili jeho vlastné obrazy), hudobník (jedna z jeho skladieb zaznieva aj vo filme Toto je náš svet), zakladateľ vydavateľstva a editor. V Rossovej snímke hrá milujúceho manžela a otca šiestich detí, ktoré vychováva v Svet4 resizepanenskom prostredí lesov na americkom severozápade. Je to tvrdá výchova, ktorá zahŕňa aj také kuriózne aktivity, ako je lov živej zveri či zhotovovanie šiat z kožušiny, ale aj bežnejší chov domácich zvierat a pestovanie rastlín s jediným cieľom – dosiahnuť čo najväčšiu sebestačnosť rodiny a pripraviť deti na prežitie v drsných podmienkach. V zmysle kalokagatie – antického ideálu telesnej a duševnej dokonalosti musia deti nielen pravidelne cvičiť, behať a zdolávať strmé skaly, ale aj veľa čítať vážne knihy, väčšinou nevhodné pre ich vekovú kategóriu, nasávať poznatky z prírodných vied a matematiky, učiť sa cudzie jazyky a hrať na hudobné nástroje. Získavajú tak vedomosti na úrovni vysokoškolského učiva a kondíciu ako vrcholoví športovci, je však otázne, či ich Ben svojimi Svet7 resizeprehnanými nárokmi neoberá o bezstarostné detstvo, ako ho prežívajú ich rovesníci v civilizovanom svete. Zdá sa však, že deti sú šťastné, svoj spôsob života berú ako samozrejmosť, rovnako otvorenosť, s akou s nimi otec komunikuje. Nikdy im neklame, nikdy nepoužíva eufemizmy, všetko pomenúva jednoznačne, či ide o sex alebo smrť. Obdivuhodná je vzájomná láska a súdržnosť tejto rodiny, ktorá výborne funguje v ich izolovanom až hermeticky uzavretom svete. Prežije však zrážku s civilizáciou, ktorú programovo odmieta?

Benova manželka Leslie, ktorá sa objavuje len v jeho snoch, podporovala svojho partnera v snahe vybudovať si vlastný svet podľa Platónovej Ústavy – náčrtu ideálneho spoločenského zriadenia a v jednom z listov matke tvrdí, že sa Svet9 resizeim podarilo spoločne s deťmi vytvoriť raj na zemi. (Ten v skutočnosti pripomína skôr skautský letný tábor s priam vojenskou organizáciou a pravidlami.) Napriek tomu, sužovaná dlhoročnou psychickou chorobou, sa niekoľkokrát pokúsi o samovraždu a posledný pokus sa podarí. Jej otec Jack (presvedčivý Frank Langella) obviňuje z jej smrti Bena a nemieni rešpektovať dcérinu poslednú vôľu – dať sa spáliť podľa budhistických zvykov a popol spláchnuť v záchode. Pri tradičnom kresťanskom obrade si neželá zaťovu prítomnosť. Ben s deťmi sa aj tak vydajú vlastným autobusom na cestu, ktorá pripomína – napriek smutnému cieľu – veselý školský výlet plný prekvapení, ktoré deťom prináša dovtedy nepoznaný svet konzumnej spoločnosti, vo filme opätovne zosmiešňovaný a kritizovaný. Kým vystupujú spoločne, dokážu si so všetkým Svet3 resizeporadiť, aj so zvedavým policajtom či „oslobodením potravín“, ktoré je obyčajnou krádežou v supermarkete. Keď sa ocitnú sami, naučené stereotypy prestávajú fungovať a deti sa cítia stratené. Najzrejmejšie je to pri prvom stretnutí najstaršieho syna Boa (mladý britský filmový a divadelný herec George MacKay) s dievčaťom. Bo nerozumie svojej náhodnej partnerke, netuší, o čom hovorí, a na jej veľké pobavenie jej po prvom bozku nielen archaickým spôsobom vyzná lásku, ale aj ponúkne manželstvo. Tento komplikovaný zážitok spolu s túžbou študovať na vysokej škole (vďaka nadštandardným vedomostiam hravo urobil písomné testy a prijali ho na všetky najprestížnejšie americké univerzity) naštrbí chlapcovu dôveru k otcovi a presvedčenie, že im chce svojou izolovanou výchovou naozaj dobre. Podobne sa vzbúri aj jeho mladší brat Svet6 resizeRell (Nicholas Hamilton), ktorý otcovi tiež zazlieva smrť matky a ktorému začne prekážať, že neoslavujú Vianoce ako ostatní, ale dostávajú darčeky (tentoraz dýky a vykosťovacie nože) na narodeniny otcovho obľúbenca – filozofa, lingvistu a politického aktivistu Noama Chomského. Dovtedajšie Benovo úsilie sa dostáva do konfliktu s názormi jeho blízkych – sestry, jej rodiny a svokrovcov. Proti sebe stoja dve koncepcie edukácie i dva životné štýly – alternatívny a konzervatívny. Film prináša argumenty v prospech jedného i druhého, ale zdá sa, že ten prvý, netradičný, je jeho tvorcom bližší, lebo oceňujú popri samoštúdiu a rozvíjaní tvorivého myslenia aj glorifikáciu zdravého spôsobu života, ochranu prírody, využívanie prirodzených zdrojov, bio výživu a pravidelný pohyb, zatracujúc konzum so všetkými jeho sprievodnými znakmi. Konfrontácia sa končí kompromisom – Ben si oholí bradu, akoby Svet7 resizevstupoval do civilizovaného sveta, deti už nespávajú „pod širákom“, ale v peknom dome, raňajkujú aj kúpené vločky a predovšetkým chodia do školy, Bo odišiel za svojím snom. Matkinu poslednú vôľu však splnia. Krádež rakvy zo zasypaného hrobu, jej prevoz starým autobusom, spálenie na hranici a likvidácia popola v toalete nákupného centra patrí popri úvodnom krvavom love k najbizarnejším scénam tohto v podstate realisticky rozprávaného a snímaného filmu.

Ťažko si predstaviť v hlavnej úlohe zálesáka Bena iného herca ako Vigga Mortensena (pamätáme si ho napríklad ako Aragorna z Pána prsteňov, príslušníka ruskej mafie z filmu Prísľuby z Východu, za ktorý bol nominovaný na Zlatý glóbus i Oscara, bezmenného otca, ktorý sa snažil o prežitie svojho syna, z postapokalyptického rozprávania Cesta, či ako Sigmunda Freuda z Nebezpečnej metódy, ktorá mu tiež priniesla Svet2 resizenomináciu na Zlatý glóbus). Herec, ktorý je známy svojím zodpovedným prístupom k úlohám, sa na postavu Bena pripravoval v lesnej samote, aby si na vlastnej koži vyskúšal, čo to znamená pokúsiť sa prežiť v drsnej prírode bez cudzej pomoci. Iste aj preto je presvedčivý v každom okamihu, pričom minimalistickými prostriedkami vyjadruje bohatú škálu svojich pocitov. Je to otec ochranár i manipulátor, milujúci manžel i tvrdohlavý bojovník, výmyselník so zmyslom pre humor i nekompromisný diktátor. Jedným z vrcholov jeho kreácie je scéna pod mohutným vodopádom, ktorý z neho zmýva slzy i smútok zo správy o ženinej samovražde a pomáha mu sústrediť sa na oznámenie tejto tragédie deťom. Nedospelí hrdinovia sú napospol bezprostrední a prirodzení vo všetkých situáciách, vidieť, že vo svojom svete sú to sebavedomé osobnosti s vlastnými názormi. Príjemný zážitok obohacuje kamera (Stéphane Fontaine), ktorá má na konte hrejivé obrazy majestátnych lesov  a romantického bývania v nich, ale aj odlišnosť civilizovanej krajiny, ktorou sa Benov Captain2 resizeautokar uberá. Hudba vo výbere Alexa Somersa je rôznorodá, vhodne podčiarkujúca jednotlivé etapy lineárnej, jednoduchej narácie.

„Zlatým grálom – aspoň pre mňa – je film, ktorý dokáže byť intelektuálne provokatívny aj emočne silný,“ povedal scenárista a režisér Matt Ross. Myslím si, že do značnej miery sa mu podarilo nakrútiť práve takýto film. Nielenže pripravil divákovi pôsobivý estetický a emocionálny zážitok, ale núti ho, aby ešte dlho po odchode z kina uvažoval o optimálnom spôsobe rodičovskej (i školskej) výchovy, o konfliktoch ideálu a reality, prírody a civilizácie,  individuality a kolektívu, slobody a manipulácie. Možno sa zamyslí aj nad aktuálnou témou migrácie, nad prijatím či odmietaním ľudí z inej kultúry, nad ich schopnosťou či nemožnosťou začleniť sa do odlišného spôsobu života. Slovom, je to dosť dôvodov stráviť v kine dve hodiny práve s týmto spoločníkom...

Captain3 resizeToto je náš svet (Captain Fantastic), USA, 2016
Dĺžka: 118 minút
Scenár a réžia: Matt Ross
Kamera: Stéphane Fontaine
Strih: Joseph Krings
Hudba: Alex Somers
Hrajú: Viggo Montersen, George MacKay, Samatha Isler, Annalise Basso, Nicholas Hamilton, Shree Crooks, Charlie Shotwell, Frank Langella a ďalší
Distribúcia: ASFK – Projekt 100
Premiéra v SR: 13. októbra 2016
Foto: ASFK

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.