Krotitelia duchov (Ghostbusters)

Krotitelia11 resizeVždy som sa zamýšľal nad tým, čo motivuje režisérov nakrútiť remake nejakého kultového diela. Žeby ho chceli sprístupniť práve takýmto spôsobom mladšej generácií, mysliac si, že podobné diela nepozná a nemá sa k nim ako dostať? Alebo len potrebuje iný štýl podania ako z osemdesiatych rokov, napríklad lepšie efekty ?

Myslím si, že je to rovnako naivné, ako myslieť si, že táto skupinka „remake režisérov“ to nerobí primárne vyslovene iba pre peniaze, keďže v Hollywoode je remake kvázi „istota“. Lenže je tiež naivné myslieť si, najmä teda v prípade Krotitelia2 resizePaula Feiga, že výmena naozaj vtipných cool chlapíkov, pričom jeden z nich je človek s charizmou väčšou než Texas, Bill Murray, ktorý sa v tomto filme „nečakane“ objaví, avšak ako arogantný šašo, končiaci mŕtvy na chodníku, (nebojte sa tento spoiler je asi tak bezvýznamný, ako celý tento film) a neschopne bľabotajúce feministky, s neskutočne zle napísanými dialógmi (za ktoré by sa nemuseli hanbiť ani tie najtrápnejšie komédie typu Epic movie a spol.), budú fungovať.

Stalo sa presne to, čoho som sa bál, no nechcel som Krotitelia4 resizepredbiehať a mať predsudky, pretože som sa na toto nové podanie skutočne tešil. Nie, naozaj nemám predsudky voči remakom ako takým, pričom si uvedomujem, že to je len výsada amerických štúdií, ale poriadne ma hnevajú tie odfláknuté, trápne a zlé. Noví Krotitelia duchov sú absolútne nevydareným, nudným, nehorázne dlhým, a to najpodstatnejšie, zbytočným blockbusterom, ktorý keby nevznikol, bolo by na tomto svete lepšie. Nech to znie akokoľvek kruto, takýto film ani nemá čo hľadať v kine. Takže Krotitelia8 resizestručná rada, samozrejme, sa ňou vôbec nemusíte riadiť, ak by vás náhodou napadlo ísť do kina, strávte čas nejako užitočnejšie.

Pre tých, ktorým chcú vedieť prečo je to tak zlé, tu sú dôvody. Po prvé, ako som už spomínal, výber štyroch nemotorných a nesympatických „nerdiek“ (pre tých, ktorí by mali by chuť film obhajovať, áno pochopil som, že to bol zámer) nebol príliš vydarený nápad a nech zniem akokoľvek povrchne, keby boli aspoň trošku sympatické, tie ich konverzácie, po ktorých ma Krotitelia3 resizezačala bolieť hlava, by mi až tak neprekážali a pozeralo by sa na to určite lepšie.

Po druhé, toto je presne ten prípad, keď digitálne efekty pôsobia opačne, než by mali a strašne umelo. Čaro pôvodného filmu, z osemdesiatych rokov sa absolútne vytratilo a ostali len prebrané nástroje na chytanie duchov, názov Ghostbusters, logo a mierne upravený motív a soundtrack. Feig tak neprichádza naozaj s ničím originálnym, len reprodukuje. A ešte k tomu s nevkusom a bez citu. A ak teda pokladal za Krotitelia12 resizeoriginálnu myšlienku akéhosi podvracania mužnosti, originálna by bola, keby to nerobí tak prvoplánovo a okate. Navyše s nevkusným humorom. Jediná vtipná hláška, za celé dve hodiny bola iba od Ozzyho Osbournea. Chris Hemsworth, ako krásavec bez mozgu, pobaví možno tak raz, no neustále opakovanie a pripomínanie jeho tuposti, mi prípadá totálne scestné.  Ďalší problém som už načrtol na začiatku. Mini role Murrayho, Aykroyda, či Signourney Weaver, boli po prvé predvídateľné a po druhé ich prítomnosť je totálne nevyužitá a pôsobí skôr nútene a tiež prvoplánovo.

Krotitelia7 resizeTým  najväčším problémom však ostáva scenár. Lakačky sú opäť predvídateľné, gradácia deja absolútne absentuje (film sa pomaly rozbieha, nefunguje ani psychológia postáv), a z dialógov by bolo treba zoseknúť tak polovicu. Napríklad pseudovedecké reči a úvahy nesmierne nudia a scenáristická dvojica, si nimi akurát tak sama podkopáva nohy. Takže zhrnutie: Obrovské sklamanie, ktorému sa treba vyhnúť!

Krotitelia10 resizeKrotitelia duchov (Ghostbusters), USA,2016)
Dĺžka : 116 minút.
Réžia: Paul Feigň
Scenár: Katie Dippold, Paul Feig
Kamera: Robert D. Yeoman
Strih: Melissa Bretherton, Brent White.
Hudba: Theodore Shapiro.
Hrajú: Melissa McCarthy, Kristen Wiig, Kate McKinnon, Leslie Jones, Cecily Strong, Chris Hemsworth, Bill Murray, Michael Kenneth Williams, Andy Garcia, Matt Walsh, Sigourney Weaver, Annie Potts, Dan Aykroyd, Elizabeth Perkins, Dan Castellaneta a ďalší
Distribúcia: Itafilm
Premiéra v SR:  28. júla 2016