Jason Bourne

Bourne resizeJason Bourne patrí k najznámejším knižným  tajným agentom. Predlohu Roberta Ludluma sa pokúsil previesť do televízie ešte na konci osemdesiatych rokoch režisér Roger Young s Richardom Chamberlainom v hlavnej úlohe. Na plátnach kín odštartoval Bournovskú misiu pred takmer dekádou a pol Doug Liman. Najväčšiu popularitu však priniesol postave agenta hľadajúceho svoju identitu až Paul Greengrass jej druhým a tretím dielom.

Na jeho Mýtus a Ultimátum neskôr nadviazal Odkaz ako prvý film bez titulného hrdinu z pôvodnej trilógie. Jeho úlohu prevzal nový charakter Aaron Cross, no verzia s Jeremym Rennerom divákov až tak neuspokojila. Po dlhých deviatich Bourne5 resizerokoch však séria hlási plnohodnotný návrat oboch kľúčových osôb – Paula Greengrassa za kameru a Matta Damona pred ňu. Tentokrát už bez Tonyho Gilroya, scenáristu prvých štyroch filmov a režiséra štvrtého dielu. Aký dôvod na vytiahnutie mašiny na zabíjanie do akcie si našli tvorcovia po tom, čo Ultimátum definitívne uzavrelo všetky dejové línie a zdanlivo zodpovedalo všetky podstatné otázky?

Odpoveď je pritom veľmi jednoduchá. Peniaze. Štúdio sa o regulárny štvrtý diel snažilo od začiatku a k Aaronovi Crossovi pristúpilo, až keď bolo jasné, že s pôvodným tímom tak skoro Bourne4 resizenenájde spoločnú reč. Ak však odhliadnem od tohto všetkého, päťka vlastne nedopadla vôbec zle. S tak skúseným tímom tvorcov to nakoniec ani  nemohlo skončiť neúspechom, hoci názory na to sa asi budú do istej miery rôzniť. Vysoké očakávania so sebou totiž zvyknú prinášať vyššiu mieru sklamania.

Uplynula už takmer dekáda potom, čo sa David Webb Bourne11 resizenenápadne vytratil zo scény. Zanechať za sebou svoju novú identitu je však ťažšie, ako sa zdá a tieto plány mu skomplikuje aj návrat známej osoby. V kuchyni CIA sa kuchtí niečo nekalé a čo je podstatné aj jeho osobná história skrýva minimálne jednu nezodpovedanú otázku. Hodenú rukavicu Bourne, samozrejme, nemôže neodmietnuť a znova sa púšťa po stopách minulosti. Zápletka je v zásade v poriadku a dôvod na Bournov návrat je viac než relevantný. Dá sa polemizovať, či by ho vôbec vytiahlo z ulity niečo iné, lenže pravdu budú mať aj tí, čo tvrdia, že ide o zbytočné nabaľovanie ďalšej vrstvy na dávno rozriešené veci. O niečo podobné sa pokúšal už Odkaz, no od nového Bourna Bourne2 resizesa predsa len čakalo, že bude stáť o niečo viac na vlastných  nohách. Nové a zaujímavejšie smerovanie je pritom naznačené až v úplnom závere.

Dej má stále slušný spád, aj keď tentokrát už so sebou prináša menšie problémy v podobe dejových barličiek a rôznych náhod. Prekvapí aj o niečo menšia porcia realistickosť, na akú sme zvyknutí z predošlých filmov. Našťastie, sa i tak nedá hovoriť o prehre. Téma napojenia špionážnych služieb na sociálne média Bourne7 resizeje príjemne aktuálna a aj osobná podzápletka na konci vrcholí zaujímavou dilemou. Film sa navyše  môže oprieť o jeden naozaj výrazný herecký  prírastok v poslednej dobe čoraz zaujímavejšej Alicie Vikander. Jej špecialistka na počítače Heather Lee je celý čas príjemne nečitateľnou postavou a jej motivácie nie sú do úplného konca úplne jasné. Jednoznačná výhra to teda možno nie je, ale minimálne uspokojivá remíza určite áno.

Bourne však bol vždy do veľkej miery aj o akčných scénach a tu už nemožno mať veľké výhrady.  Séria už síce dokázala ponúknuť aj pôsobivejšie a zapamätateľnejšie momenty, ale Bourne10 resizeGreengrass veľmi dobre zvláda davové momenty. Istá je len jedna vec - kto nie je priaznivcom jeho kinetickej akcie, si na svoje nepríde ani v tomto prípade. Inak skúsený šesťdesiatnik ponúka slušný štandard. Či už je to úvodné Grécko, alebo záverečné Las Vegas, jeho režijné vedenie dokáže v kombinácii s dravou hudbou rozpumpovať adrenalín v žilách. Mohlo to dopadnúť aj lepšie?  Určite áno. Lenže keď sa na konci rozoznela nová variácia skladby Extreme Ways od Mobyho, uvedomil som si, že ďalšiemu pokračovaniu by som sa vonkoncom nebránil. Práve naopak.

Bourne9 resizeJason Bourne, USA,  2016)
Dĺžka: 123 minút
Réžia: Paul Greengrass
Scenár: Paul Greengrass, Christopher Rouse
Kamera: Barry Ackroyd
Strih: Christopher Rouse
Hudba: David Buckley, John Powell
Hrajú: Matt Damon, Tommy Lee Jones, Alicia Vikander, Vincent Cassel, Julia Stiles, Riz Ahmed, Ato Essandoh, Scott Shepherd, Bill Camp, Vinzenz Kiefer, Stephen Kunken, Ben Stylianou, Kaya Yuzuki, Matthew O'Neill a ďalší.
Distribúcia: CinemArt
Premiéra v SR: 28. júla 2016