Spotlight
Tohtoročné nominácie na Oskara v kategórií za Najlepší film spočívali najmä zo suverénnych a silných príbehov podľa skutočných udalostí (Spotlight, Most špiónov, Dánske dievča, Stávka na neistotu), no soška skončila rozhodne v správnych rukách. Sú totiž naozaj závažné témy, na ktoré treba dôrazne a opakovane poukazovať. A niekedy je práve film, tým najúčinnejším prostriedkom. Toto je jeden z nich.
Ako bojovať proti špine, ktorá je niekde pod pozláteným obalom? Navyše pokiaľ vás pod ten obal nik nechce pustiť a namiesto toho vám radšej hodí pár polien pod nohy? Investigatívni novinári zo Spotlightu, pracujúci pod záštitou The Boston Globe, to nemali práve jednoduché. Prípad, ktorý sa zdal spočiatku, ako asi nie príliš vhodný a dostatočne dôležitý na skúmanie, rozkvitol do kauzy nevídaných rozmerov, siahajúcej až za bostonské ulice.
Sexuálne zneužívanie detí v katolíckej cirkvi asi nie je téma, ktorou by ste sa chceli bežne len tak zaoberať. Vďaka však za ľudí, ktorí si však povedia: „Kto, ak nie my?“, pričom vedia, že to svinstvo, ktoré nájdu ich navždy poznačí. Ale čo to ten Spotlight vlastne je? Je to tím tých najskúsenejších a najlepších novinárov, ktorí keď si vyberú nejaký prípad, dokážu sa ním zapodievať niekoľko dlhých mesiacov, či dokonca viac. Film sleduje redakciu tohto tímu a kroky akými postupne odhaľujú „to čo by nemali“. To si žiadalo slušný nával dialógov a pomalé tempo, čo niekoho môže nudiť alebo rovno odradiť. Avšak niekoho práve to najviac zaujme a doslova prilepí k sedačke, s tým, že si bude po celý čas obhrýzať nechty. Je faktom, že film si skvele drží dávku napätia a vie veľmi dobre kedy vygradovať. Žiada si však inteligentného, pozorného a taktiež otvoreného diváka. Čo je možno nevýhodou, je paradoxne to, že jedine ten si film aj naplno užije a dokáže ho patrične oceniť. Každopádne Tom McCarthy je skvelý filmový remeselník. V scenári, na ktorom spolupracoval s Joshom Singerom, len ťažko nájsť nejakú chybičku krásy a čo sa týka celkového prevedenia, alebo vedenia hercov, sme v rovnakej situácií. Je však pravda, že už len prítomnosť hercov ako sú Mark Ruffalo (po dlhej dobe naozaj výborná rola), Rachel McAdamsová, či oskarový Michael Keaton, je nemalou výhrou. Mohli by sme sa hádať o tom, kto z nich najviac dominuje, no víťaza by sme nenašli. Bol by však hriech nespomenúť aj výborné obsadenie Stanleyho Tucciho, ktorý napriek tomu, koľko mal priestoru, zo seba vydal snáď maximum.
A čo je najväčším plusom tohto diela? Vyhýba a akémukoľvek pátosu a diváckeho vydierania. Táto zradná téma by totiž v iných rukách mohla skončiť veľmi zle (skúsme si napríklad predstaviť, ako by to vyzeralo v relácií Modré z neba). Tlačenie na pílu nikdy veľmi nepomáhalo a pán režisér tieto veci očividne ovláda, lebo ide opačným smerom než srdcervúce hollywoodske trháky s hektolitrami sĺz, až sa človek bojí, že sa nimi v kinosále utopí. On naopak úderným, priamočiarym a maximálne autentickým spôsobom zobrazuje krutú realitu a odvrátenú stranu cirkvi, ktorá dokázala desaťročia tolerovať a zakrývať pravdu. Skvele zvládnutá je aj problematika ohľadom vierovyznania členov tímu a ich morálky, keďže niektorí z nich boli vychovaní v kresťanskej rodine. Postavy vo filme nie sú žiadne umelé bábky z dreva, ale seriózne uveriteľné postavy z mäsa a kostí, ktoré majú prirodzené pochybnosti, súkromné problémy a tiež robia z času na čas chyby, ktoré ľutujú. Okrem toho vidíme bez príkras, ako to v redakcií bostonských novinárov chodí a aké náročné zamestnanie to v skutočnosti je. V neposlednom rade by som vyzdvihol tiež hudbu, ktorá absolútne skvele, už od prvej scény, dotvára atmosféru a montáž, za ktorú bol film tiež nominovaný na Oskara. Žiaden záber nenudí tým, že by samoúčelne naťahoval minutáž, taktiež nás strih nemätie a nevytvára chaos.
Spotlight je dôležitým, odvážnym, a pre obrovskú masu ľudí nepohodlným filmom. No tiež filmom, ktorý sa nespolieha len na príbeh, ale dokáže ho aj bravúrne podať a vytvára tak naozaj silnú katarziu, ktorú v podstate divák prežíva spolu s hlavnými predstaviteľmi, lebo si je vedomý tak ako oni toho, že to všetko skutočne malo význam.
Spotlight, USA, 2015
Dĺžka: 128 minút
Réžia: Tom McCarthy
Scenár: Josh Singer, Tom McCarthy
Kamera: Masanobu Takayanagi
Strih: Tom McArdle
Hudba: Howard Shore
Hrajú: Michael Keaton, Mark Ruffalo, Rachel McAdams, Liev Schreiber, John Slattery, Brian D’Arcy James, Stanley Tucci, Jamey Sheridan, Billy Crudup, Neal Huff, Duane Murray, Paul Guilfoyle, Michael Countryman, Len Cariou, Richard Jenkins a ďalší
Distribúcia: ITAfilm
Premiéra v SR: 7. apríla 2016
Foto: ITAfilm