Moja tučná grécka svadba 2 (My Big Fat Greek Wedding 2)

Moja9 resizeVraví sa, že nevstúpiš dvakrát do tej istej rieky a platí to, žiaľ, i na druhé pokračovania úspešných filmov. Tentoraz americko-kanadského filmu Moja tučná grécka svadba 2 anglického režiséra Kirka Jonesa, ktorý prichádza do kín po štrnástich rokoch od uvedenia prvej časti.

Všetko sa to vlastne začalo v deväťdesiatych rokoch dvadsiateho storočia, keď herečka a scenáristka Nia Vardalos obchádzala producentov a ponúkala im svoj námet o živote početnej gréckej rodiny v Amerike Moja tučná grécka Moja3 resizesvadba. Nevyšlo jej to. Nakoniec sa jej podarilo uviesť na javisku divadelnú hru, ktorá sa stretla s nečakaným diváckym ohlasom. Predstavenie videla aj herečka Rita Wilson, a tak ju nadchlo, že presvedčila manžela, známeho oscarového herca Toma Hanksa, aby sa podieľali na produkcii rovnomenného filmu. Úspešne, lebo výsledok z roku 2002 bol označený za jeden z najúspešnejších nezávislých filmov, bol okrem iného nominovaný na Oscara v kategórii Najlepší scenár a Vardalos získala niekoľko ocenení za svoj herecký výkon.

Dnes je Nia Vardalos (1962), inak Kanaďanka gréckeho pôvodu, známa nielen ako herečka a scenáristka, ale aj Moja2 resizespeváčka a producentka, či organizátorka kurzov písania scenárov a s manželom a dcérou žije v Los Angeles. Na svoj úspech sa pokúsila nadviazať najmä televíznymi seriálmi Môj tučný grécky život (2003) a Môj nový tučný život (2009), či filmami Môj život v ruinách (2009) a Moja krásna učiteľka (2011), ktorý napísala pre Toma Hanksa ako herca i režiséra a Juliu Roberts v titulnej postave (poznajú ho i naši diváci z kín i z obrazovky). Manželia Hanksovci figurujú opäť aj medzi producentmi filmu Moja tučná grécka svadba 2 (2016). Rita Wilson sa dokonca mihne v postave novej susedky Anny. Do režisérskej stoličky si však tento krát sadol anglický Moja4 resizerežisér a scenárista Kirk Jones (1963), tvorca filmov ako Čarovná opatrovateľka (2005), Sme v pohode (2009) a Ako porodiť a nezblázniť sa (2012).

Scenáristka Nia Vardalos siahla opäť po svojej autobiografickej skúsenosti. Protagonistka Toula, ktorú stvárňuje, s manželom Ianom (John Corbett) sa nevedia vyrovnať s tým, že dcéra Paris (Elena Kampouris) odíde študovať na vysokú školu mimo domova a zároveň akoby zabúdali na vlastný vzťah, na to, že skôr ako rodičia, boli priatelia. Ustavične riešia problémy s Paris, alebo problémy Moja7 resizeširokej Toulinej gréckej rodiny, ktorá akoby nepoznala pojem „súkromie“. Jej členovia sú zo samej lásky schopní sa udusiť, pletú sa jeden druhému do života. Stretávajú sa stále, veď bývajú v tesnej blízkosti a vypomáhajú v rodinnom podniku – reštaurácii. Starý otec Gus (Michael Constantine) nevynechá jedinú príležitosť, aby nevyčítal Toule, že sa nevydala za Gréka, prípadne, aby si Paris už konečne našla gréckeho chlapca, aby nedopadla ako ona. Navyše, aj náhodným známym ohnivo dokazuje, že Gréci stáli pri vzniku všetkého dôležitého a on sám je priamym potomkom Alexandra Veľkého. Všetko Moja resizesa skomplikuje, keď sa zistí, že Toulini rodičia, Gus a Maria (Laine Kazan), žijú päťdesiat rokov bez platného sobášneho listu. Východisko - rodina začne pripravovať ich veľkú svadbu.

Tu niekde je scenáristický  problém. Akoby sa Nia Vardalos „vydala“ z toho najlepšieho, čo chcela povedať už pred  rokmi, v prvej časti. Vtedy už len zmena Touly, zo zakríknutého, obézneho dievčaťa, v pôvabnú ženu, ktorá bojuje o svoju lásku a dokáže presvedčiť rodinu, aby prijala za zaťa nie Moja6 resizeGréka, pôsobila strhujúco. No a predstavovanie Toulinej gréckej rodiny, jej spontánnosti, emotívnosti, zvykov a tradícií, v kontraste so západnými zvyklosťami a odcudzenosťou, bolo objavné a vtipné.

Moja tučná grécka svadba 2 je miestami tiež vtipná, s niektorými zaujímavými a zábavnými dialógmi a scénami (napríklad takmer nemé scény s pojašenou gréckou prababičkou, alebo „ukecanou“ tetou), ale aj diváci, ktorí Moja8 resizenevideli prvú časť a nemajú teda s čím porovnávať, si možno uvedomia istú presladenosť a prvoplánovosť. Akcentuje sa, ale zároveń aj paroduje súdržnosť rodiny a vzťahy v nej. Naznačuje sa tolerancia k homosexualite i k prisťahovalcom, schopnosť odpúšťania. Patrí to k romantickej komédii ako istej modernej rozprávke pre dospelých? Možno. Ale všetko tu už bolo. Nakoniec konštatujete, že je to síce milý film, ktorý asi priláka k televíznej obrazovke, ale pre kinosálu je to akosi málo. Diváci si však vyberú sami, lebo proti gustu žiadny dišputát.

Mója10 resizeMoja tučná grécka svadba 2 (My Big Fat Greek Wedding 2), USA, Kanada,  2016
Dĺžka: 94 minút
Réžia: Kirk Jones
Scenár: Nia Vardalos
Kamera: Jim Denault
Hudba:Christopher Hennetz
Kostýmy: Gersha Phillips
Hrajú: John Stamos, John Corbett, Alex Wolff, Nia Vardalos, Lainie Kazan, Rita Wilson, Elena Kampouris, Andrea Martin, Louis Mandylor, Gia Carides, Ian Gomez, Michael Constantine, Joey Fatone, Kolton Stewart, Jayne Eastwood, Bruce Gray, Fiona Reid, Stavroula Logothettis, Gerry Mendicino, Kathryn Greenwood a ďalší
Distribúcia: Forum Film
Premiéra v SR: 7. apríla 2016