Dvojníci

Dvojnici3 resizeTak tu máme opäť ďalší kúsok z česko - slovenskej filmovej produkcie, s ktorými sa mimochodom v poslednej dobe akoby vrece roztrhlo a upútavky pred premietaniami nasvedčujú tomu, že tento rútiaci vlak sa nehodlá ani v najbližších mesiacoch zastaviť.

Zatiaľ čo minulo týždňovú premiéru má za sebou slovenská kriminálka Červený kapitán, ktorej sa prekvapivo celkom slušne darí, naši "bratia" akoby zostali zaseknutí v rokoch minulých a vypúšťajú do sveta jednu kŕčovitú Dvojnici4 resizekomédiu za druhou. A tak uzreli svetlo sveta Dvojníci režiséra Jiřího Chlumského. To, čo sa v traileri javilo ako celkom vtipná zápletka, založená na maličkom nedorozumení a hlavne ohromnej podobe dvoch hlavných hrdinov, nakoniec vyústilo do nie práve najoslnivejšieho výsledku. Väčšina nepochopiteľne dlhej stopáže je trochu nudná, množstvo scén absolútne zbytočných, a tie, ktorí nie sú zbytočné, za veľa nestoja.

Honza Rambousek je jedna z menších rýb vo vodách pražského zločinu. Ako zlodej áut pracuje pre miestneho podnikateľa Vytloukala a spolu so sebou ťahá nemotorného bývalého kolegu z basy Melichara, ktorý mu raz zachránil život, za čo sa mu Honza cíti zaviazaný. Práve Melichar Dvojnici5 resizepokašle jednu z akcií, na ktorej Honzovi mimoriadne záleží, keďže to má u šéfa dosť nahnuté. Vytloukal mu ponúkne, že ak pre neho ukradne z galérie obraz “Dívky s granátovým náhrdelníkem”, všetko mu odpustí a na jeho dlhy zabudne. Honza neochotne súhlasí a vydáva sa obzrieť si terén. Melichar v galérii natrafí na stredoškolského učiteľa Richarda Prospala, ktorý Honzovi akoby z oka vypadol (dvojrola Ondřeja Sokola) a po neúspešnej krádeži obrazu, ktorú opäť náhodou zaviní popletený Melichar, dostane Honza skvelý nápad: na chvíľu sa zdekuje do bezpečia, aby ho mafiáni nevystopovali. No a čo je lepšie, ako vymeniť si život so Dvojnici7 resizeslušným a pedantným profesorom dejepisu Richardom? S pomocou Richardovej ukradnutej peňaženky prevezme jeho identitu, zatiaľ čo sa chudák Richard bez dokladov snaží vyžehliť Honzove prúšvihy s mafiou.

Prečo však potenciálne skvelý nápad zápletky nevyšiel úplne ideálne? Film balancuje na hranici vtipný/trápny. Síce sa dej rozbieha trochu pomalšie a s nulovou inovatívnosťou, približne od polovice začne pomaly, našťastie, všetko do seba zapadať a sympatické postavy si vás ako- tak získajú. Najviac pobavia momenty zo školských lavíc, keď sa s neposlušnou Dvojnici8 resizeRichardovou triedou Honza vysporadúva po svojom. Aj napriek občasným nedorozumeniam a zvláštnemu správaniu si Honza postupne buduje rešpekt okolia a takmer dokonale nahrádza Richarda. Ten naopak musí všetkých presvedčiť, že nie je zlodej a podvodník, za ktorého ho všetci majú a najmä nasľubovať Honzovej obdivovateľke, barmanke Andrei, že sa k nej Honza vráti, ak mu pomôže získať späť svoj život. Nakoniec sa všetko vyrieši, dokonca sa podarí zatknúť mafiánskeho bossa Vytloukala za nelegálny obchod s umením a životy Honzu a Richarda sa vrátia do starých koľají. Všetko dobre dopadne, akurát tomu niečo chýba. Niečo, čo by tento film spravilo dobrým.

Dvojnici9 resizeVäčšina vtipov funguje obstojne, nie sú až tak otrepané a trápne, ako v Kameňákovi,  no aj tak to to nestačí. Z hercov nikto neexceluje, o najvtipnejšie pasáže sa postará popletený zlodejíček Melichar a celkom poteší vidieť aj staré známe tváre v menších rolách ako naríklad Milana Šteindlera v úlohe miestneho ožrana so snom stať sa hercom, Petra Čtvrtníčka ako policajta zodpovedného za dolapenie Vytloukala, či Miroslava Etzlera ako energického telocvikára a Richardovho kolegu z gymnázia. Vo výsledku to teda nie je úplnú katastrofa, no videli sme už lepšie české filmy.

Dvojnici resizeDvojníci, Česká republika, 2016
Dĺžka: 103 minút
Réžia: Jiří Chlumský
Scenár: Petr Hudský
Kamera: Asen Šopov
Strih: Vasilis Skalenakis
Hudba: Elia Cmiral
Hrajú: Ondřej Sokol, Jakub Kohák, Jitka Schneiderová, Petr Nárožný, Miroslav Etzler, Petr Čtvrtníček, Milan Šteindler, Miroslav Táborský, Zuzana Slavíková, Simona Krainová, Štepánka Fingerhutová, Berenika Suchánková, Alena Doláková, Jana Bernášková, Jan Pavel Filipenský, Jiří Fero Burda a ďalší.
Distribúcia: Magic Box Slovakia
Premiéra v SR: 17. marca 2016