Červený kapitán (Rudý kapitán)

Cerveny5 resizeJeden z najúspešnejších slovenských spisovateľov a autorov kriminálok a detektívok posledných vyše desiatich rokov s dvatsiatimi knihami na konte, píšuci pod pseudonymom Dominik Dán, sa dočkal sfilmovania. Teda nie on, jedna z jeho kníh. Červený kapitán je Dánova šiesta kniha, v ktorej detektív oddelenia vrážd Richard Krauz rieši prípad náhodného nálezu kostry na cintoríne.

Na tom by nebolo nič neobvyklé, keby kostra kostolníka Karola Kloknera nebola mimo hrobu, v ktorom sa mala nachádzať a z lebky jej netrčal niekoľkocentimetrový klinec. Z náhodného nálezu sa razom stáva potenciálna obeť vraždy a, ako sa pri pitve zo stôp pod nechtami a polámaných prstov zistí, pravdepodobne aj mučenia. Detektív Cerveny10 resizeKrauz začína spolu so svojím partnerom Edom Burgerom vyšetrovanie plné podozrivých a postupne sa vynárajúcich vodítok, z ktorých všetky smerujú k bývalej ŠtB a k človeku s prezývkou Červený kapitán.

Film diváka zaujme najmä svojou atmosférou, a to okamžite od úvodných titulkov. Autá, lokácie, rekvizity, všetko nádherne vykresľujú dobu, v ktorej sa dej kriminálky odohráva a naozaj vás doslova prenesie do obdobia pol roka pred rozdelením Československa. Je badateľné, že štáb si dal po tejto stránke naozaj záležať a do autentickosti boli vrazené nemalé peniaze z celkového rozpočtu, ktorý presahoval dva milióny eur. Na slovenské pomery teda celkom slušná čiastka, no je to na plátne skutočne vidieť. Obzvlášť treba vyzdvihnúť prácu s kamerou, ktorá je neraz veľmi inovatívna a Cerveny11 resizeprináša na jednotlivé scény pohľady, na ktoré z iných filmov nie sme zvyknutí. Najmä v scéne rozhovoru Krauza s Burgerom. Výraznejší hudobný motív vo filme absentuje, je však prítomná monotónna zvuková stopa, ktorá miestami ešte vyostruje už tak dosť stupňujúce sa napätie. Striedme využitie hudby však nie je nejaký citeľný nedostatok a táto skutočnosť dovoľuje divákovi sa plne sústrediť na sledovanie filmu, ktorý má vynikajúci zvuk, dovolím si tvrdiť, schopný konkurovať minimálne európskym filmom. Z rozhovorov postáv budete mať pocit, že sa odohrávajú priamo pri vás, zvuk je čistý a hlasy hercov výrazné.

Cerveny12 resizeTo nás privádza k hereckým výkonom, ktoré sa v tomto filme nedajú hodnotiť inak ako superlatívmi. Naozaj výborne zahraté menšie roly len podporujú výkony hlavných hrdinov príbehu. Zuzana Kronerová ako archivárka Marika, Martin Finger na poste nového detektíva oddelenia vrážd a zároveň bývalý “eštebák”, Ladislav Chudík ako významný člen cirkvi (je to jeho posledná úloha), dokonca aj menšia polovica českého komediálneho dua “Mr. GS” Michal Suchánek, ktorý si zahral informátora taktiež z radov ŠtB, všetci sú vynikajúci. Oldřich Kaiser, v roli záporáka, sa blysol síce krátkou, no zato pamätnou scénou v dome pri jazere a takisto bitkou, ktorá Cerveny2 resizebola na prekvapenie nakrútená veľmi dobre a nevyznela umelo. Kaiser sa dokonca sám vyjadril, že hrať záporáka ho bavilo oveľa viac, ako dookola samých princov. Bolo načase. Tak isto sa konečne poriadnej úlohy dočkal aj Marián Geišberg, ktorý čoby Edo Burger priam až otcovsky vedie svojho kolegu celým vyšetrovaním. Poľský herec v hlavnej úlohe, Maciej Stuhr, je viac než verným zobrazením Richarda Krauza a nepochybne je pre túto rolu ako stvorený. Potešila aj Helena Krajčiová v úlohe jeho manželky, ktorá do filmu vniesla ženskosť a zjemnenie celkovej drsnej atmosféry.

Čo sa tempa týka, film sa rozbieha trochu pomalšie,orientácia Cerveny resizeje trochu neprehľadná, čo však azda až tak nevadí. Dáva to divákovi dosť času sa zorientovať a zoznámiť sa postupne so všetkými postavami. Keď však približne po hodine začne šliapať na plyn, už z neho nohu nezloží a neskutočne hustá atmosféra sa tiahne celým zvyškom stopáže. Tá je mimochodom na pomery slovenskej kinematografie dosť dlhá, nie však zbytočne prepálaná. Červený kapitán je nepochybne filmom, ktorý budete chcieť vidieť znova, nakoľko je jeho zápletka tak zamotaná, že bez ďalšieho pozretia si jej kúsky budete dokopy skladať len veľmi ťažko. Ak bolo vytvorenie takéhoto napätia cieľom tvorcov, potom sa im to podarilo. Diváci znalí predlohy budú možno nadávať na vynechanie niektorých častí a niekoľko iných zmien, no úprimne, ktorý film na námet knihy sa stopercentne drží predlohy? Ak mám však zhodnotiť debut Michala Kollára samostatne, je to azda to najlepšie, čo sa tu za dlhý čas nakrútilo.

Cerveny4 resizeČervený kapitán (Rudý kapitán), Česko, Slovensko, Polsko, 2016
Dĺžka: 115 minút
Réžia: Michal Kollár
Scenár: Miro Šifra, Michal Kollár, Anna Fifíková
Strih: Lucie Haladová
Kamera: Kacper Fertacz
Hudba: Petr Ostrouchov
Hrajú: Maciej Stuhr, Oldřich Kaiser, Martin Finger, Michal Suchánek, Marián Geišberg, Zuzana Kronerová, Ladislav Chudík, Martin Pechlát, Ondřej Malý, Helena Krajčiová, Ivan Vodochodský, Jan Vlasák, Mário Kubec, Martin Sitta, Petra Navrátilová, Matyáš Svoboda a další
Distríbúcia: Forum Film
Premiéra v SR: 10. marca 2016