Môj kráľ (Mon roi)

Mojkra17 resizeKomplikované partnerské vzťahy sú zvyčajne vďačnou témou melodrám. Niekedy sa prepracujú až k príbehom z červenej knižnice, ale netreba nad týmto žánrom ohŕňať nosom, neraz príjemne prekvapia a diváci ich majú radi. Do tejto kategórie (k tým lepším) patrí aj francúzsky film Môj kráľ, režisérky, scenáristky a herečky podpisujúcej sa krstným menom Maïwenn (Maïwenn Le Besco).

Maïwenn (1976) dal príležitosť zahrať si vo filme jej dlhoročný životný partner Luc Besson v snímkach Leon a Piaty element. Herečke však nestačilo len hrať vo filme a pokúsila sa o réžiu s policajnou drámou Polisse (2011), s ktorou zožala na festivale v Cannes veľký úspech a získala Cenu poroty. Vlani vstúpila do ringu na tomto festivale s Moj11 resizeturbulentným vzťahom dvoch vyhranených individualít pod názvom Môj kráľ, ktorý je už štvrtým filmom pod jej režijnou taktovkou. Hlavné úlohy zverila herečke a režisérke Emmanuelle Bercot a Vincentovi Casselovi. Otváracím filmom vlaňajšieho festivalu bola mimosúťažná snímka Hlavu hore, ktorej režisérkou je Emmanuelle Bercot. Nepriniesla jej veľkú slávu, ale získala Cenu za herecký výkon za úlohu vo filme Môj kráľ. Uštipačne a aj trochu zlomyseľne sa písalo, že je rozhodne lepšia herečka ako režisérka. No nezatracovala by som ju ani za režisérskym pultom – možno ešte prekvapí. Rozhodne však svoje herecké umenie naplno rozohnala v úlohe Tony a nemenej úspešne jej sekundoval Vincent Cassel.

Moj3 resizePríbeh sa začína nešťastným pádom Tony (Emannuelle Bercot) na lyžiach, ktorá sa zotavuje v rehabilitačnom centre. Má tam dosť času rekapitulovať svoj búrlivý vzťah s manželom Georgiom (Vincent Cassel). Desaťročná deštruktívna a vášnivá láska dvoch neskrotných a neskrotiteľných jedincov (najmä Georgia) je zo začiatku láskavá, nevypočítateľná a často aj krutá. Tony je právnička, žijúca predsa len veľkú časť svojho života oboma nohami na zemi, kým Georgio si užíva života, rozhadzuje peniaze, robí dlhy a nedokáže sa vzdať ani bývalých lások, ale svoju ženu vraj nadovšetko miluje. Len ona o tom často pochybuje, no vždy mu odpustí – príťažlivosť je bezbrehá. Ani narodenie vytúženého syna nič nemení na Moj2 resizevrtošivej nálade Georgia, ba dokonca vzťah ešte viac vyhrotí. Akoby odteraz Tony musela znášať všetko. Do istej miery aj znáša, neraz ju podozrievame, že svojho kráľa vidí skutočne cez ružové okuliare a najmä nechce dlho na tom nič meniť. Lenže do aleluja sa veci šponovať nedajú. Pravdou je, že obaja potrebujú slobodu, aby sa dokázali nadýchnuť čerstvého vzduchu i keď sa to o Tony zo začiatku povedať nedá. Obaja sú indivíduá rozporuplné, neskrotné, ale v podstate aj zodpovedné, len spoločné štyri steny im uberajú životodarného kyslíka, čo si v ani jeden nechce alebo nedokáže priznať. Riešení sa ponúka viac, ktoré si nakoniec vyberú je pre každého z nich veľkou dilemou a osudovým rozhodnutím.

Moj10 resizeTony a Georgio sa nedali dohromady náhodou, nie je to manželstvo z roztopašnosti, ale z hlbokého citu a predsa je plné problémov a nedorozumení. Hlavným dôvodom je asi, že on sa zmeniť nechce, ona ho zasa nechce alebo nedokáže vidieť v pravom svetle. Georgio prevádzkuje reštaurácie, žije si na veľkej nohe, užíva drogy, príde takmer o všetko, má na krku exekúciu, ktorej sa krásne vyhne na úkor svojej manželky, ženy ho neprestali zaujímať a vždy sa zo všetkého vyseká. Má však Tony úprimne rád, ale najmä syna, a tu sa naskytá možná cesta k náprave. No, kto to má vydržať... Tony zasa vyhľadáva iných ľudí, ako by sa hodilo k jej postaveniu a Moj14 resizeserióznemu povolaniu. Dokonca aj v sanatóriu sa dá dohromady predovšetkým s pacientmi, na prvý pohľad sa k nej nehodiacimi. Aj oni sa čudujú prečo si ich vybrala. Práve pobyt v sanatóriu veľa odkrýva z jej povahy. Príbeh sa totiž retrospektívne odvíja rekapituláciou životným medzníkov tohto vzťahu práve na liečení, kde má čas uvažovať a bilancovať. Na túto cestu ju hneď v úvode nasmeruje jej ošetrujúca lekárka a zrejme sa vo svojej pacientke nemýlila. Tony má skôr ubolenú dušu ako choré koleno.

Film je však predovšetkým hereckým koncertom dvoch hlavných predstaviteľov. Už na premiére v Cannes sme sa nevedeli rozhodnúť, ktorí z nich je lepší – cenu by si boli zaslúžili obaja, ale miska váh poroty sa naklonila k Emmanuelle Bercot. Tony v jej podaní je na jednej strane zodpovedná bytosť, zamilovaná žena, na druhej zasa  Moj9 resizeniekde v hĺbke srdca drieme v nej čertík. Nie nebezpečný, ale veselý, neskrotný a do istej miery aj nevypočítateľný. Hrá rolu slepo zamilovanej ženy každým gestom, mimikou tváre, prosto celou svojou bytosťou. Trápenia s Geogeom prežíva naplno a darmo ju varuje a dohovára jej brat Solal (Louis Garrel), nedá si povedať. Nedá ani na radu jeho priateľky Babeth (Isild Le Besco – mimochodom sestra režisérky), ktorá síce chápe jej problémy, len nerozumie prečo to všetko znáša. Naproti tomu Georgio, v mimoriadnej hereckej kreácii Vincenta Cassela, je šarmantný muž, plný života, Moj12 resizenezodpovedný, nevypočítateľný a myslí si, že všetko môže. Žije si ako slobodný človek. Stará sa o bývalú milenku, lebo sa pokúsila kvôli nemu o samovraždu, vôbec ho názor Tony nezaujíma. On ju celkom opustiť nemôže. O chvíľu jej zasa vyzná nehynúcu lásku a tvári sa ako najdokonalejší manžel. Vie byť aj zlý, aj drsný, no kúsok slušného človeka v ňom drieme. O prvého momentu ich stretnutia sa schádzajú, rozchádzajú, rozvádzajú a hádajú, kto bude mať starostlivosť o dieťa. Snímka plná autentických situácii akoby vystrihnutá zo života (každý sa v nej v niektorom momente nájde) je plná bolestivých právd a postavená na oscilácií, buď tragického alebo šťastného konca. A herci sa s týmto Moj16 resizenejednoznačným zámerom dokonale stotožnili a rozohrali túto diabolskú hru s citmi do najjemnejších detailov.

Môj kráľ má svižné tempo, kamera Claire Mathon podtrhuje hektickosť vzťahu tejto, raz sympatickej (častejšie), raz zasa odsúdenia hodnej dvojice, čo dobre podfarbuje aj hudba Stephena Warbecka a celé dianie skvelo, so zmyslom pre filmovú skratku, perfektne zostrihal Simon Jacquet. Maïwenn dačo o problémoch vo vzťahoch vie svoje (život s Lucom Besonom nebol jednoduchý) a v dostatočnej miere ho zúročila. Tí čo ohŕňajú nos nad melodrámami nech zabudnú na predsudky – ponúka sa vidieť jedna, ktorá je trochu iná než sme zvyknutí.

Film sa uvádza aj vrámci Týždňa francúzskeho filmu.

Moj resizeMôj kráľ (Mon roi), Francúzsko, 2015
Dĺžka: 130 minút
Réžia: Maïwenn
Scenár: Etienne Comar, Maïwenn
Kamera: Claire Mathon
Strih: Simon Jacquet
Hudba: Stephen Warbec
Hrajú: Emmanuelle Bercot, Vincent Cassel, Louis Garrel, Isild Le Besco, Ludovic Berthillot, Camille Cottin, Félix Bossuet, Patrick Raynal, Yann Goven, Paul Hamy, Djemel Barek, Laetitia Dosch, Chrystèle Saint-Louis Augustin, Vincent Nemeth a ďalší.

Distribúcia:Film Europe
Premiéra v SR: 10. marca 2016