Zootropolis (Zootopia)

SK ZOOTROPOLIS WEBHneď traja režiséri a osem priznaných scenáristov 55. celovečerného animovaného filmu spoločnosti Walta Disneyho Zootropolis naznačuje, že sa buď jedná o číro komerčný produkt, alebo nakrúcanie sprevádzali veľké problémy. Tak či onak – po rade priemerných, nepodarených, hrozných a zbytočných digitálne animovaných filmov v slovenských kinách máme opäť špičkové dielo s originálnym príbehom, sympatickými hrdinami, so zaujímavými výtvarnými riešeniami, excelentnou animáciou, vtipne podaným nevtieravým posolstvom a predovšetkým množstvom nápaditej hravej zábavy.

020Vo svete, ktorý sa podobá na ten náš, ale je celkom bez ľudí, civilizáciu vybudovali a jej dary si užívajú cicavce. Kam sa podeli ľudia, ale aj ľudoopi, primáty, plazy a bezstavovce, nie je známe. Stav zvieracej spoločnosti tiež zodpovedá stupňu rozvoja našej civilizácie: dravce síce už nepoľujú na bylinožravce, ale nevedno čím sa živia. Navonok síce platí, že všetky zvieratá sú si rovné, ale tie zo špičky potravinového reťazca sú si rovnejšie. Civilizačný náter ešte celkom neodstránil zákony džungle, právo silnejšieho. Starostom zvieracieho veľkomesta Zootropolis je lev, náčelníkom polície byvol, ochrankármi sú medvede. Zdá sa, že na bylinožravce a hlodavce zostali len nižšie funkcie a podružné úlohy.

p182092Králičia slečna Judy Hoppsová z vidieka so svojimi snami o tom, ako raz bude policajtkou, žne len posmech spolužiakov a ustarostený nesúhlas rodičov. Keď napriek tomu absolvuje policajný výcvik ako najlepšia zo všetkých, dostane ako exemplárny príklad rovnosti príležitostí lukratívnu prácu v hlavnom meste - Zootropolise. Ako prvý králik v policajných službách, navyše ženského pohlavia a z dediny, však sprvu nemá príležitosť bojovať proti zločinu, pomáhať slabším a chrániť spravodlivosť. Namiesto toho ju poveria kontrolovaním parkovania a vypisovaním pokút. Skutočný prípad dostane zdanlivo len náhodou: má vypátrať nezvestného pána Vydru. Pretože jediný, koho vo veľkomeste pozná, je pouličný podvodníček lišiak Nick Wilde, hľadá pomoc uňho. A dobre robí. Mladý lišiak odmalička vyrastal na uliciach, všade sa vyzná a všetkých pozná. A čo viac, medzi ním a králičkou to od samého začiatku iskrí vysokým napätím.

028Podľa prvých správ z augusta 2013 mal byť hlavným hrdinom práve lišiak Nick, odvodený od lúpežníckeho lišiaka z klasickej kreslenej disneyovky Robin Hood (1973), ktorý zasa poukazoval na klasických filmových Hoodov Douglasa Fairbanksa či Errola Flynna. Autori chceli novodobého zvieracieho zbojníka vložiť do čisto súčasného sveta, ale bez ľudí, obývaného iba zvieratami. V podstate ide o ten istý svet, v ktorom sa odohráva celovečerná disneyovka Udatné kuriatko (2005). Až v novembri 2014 sa po prvých testovacích predvádzačkách tvorcovia rozhodli, že ústrednou postavou bude králička Judy, s ktorou sa publikum dokázalo ľahšie stotožniť. Celovečerné digitálne animované filmy Walt Disney Animation Studios tradične nakrúcajú dvaja režiséri: jeden skúsenejší, druhý debutant. Byron Howard režíroval disneyovky Blesk a Na vlásku, Jared Bush pred Zootropolis pôsobil ako scenárista, producent, autor hudby či režisér televíznych animovaných seriálov. Po zmenách začiatkom roka 2015 k nim pribudol tretí režisér Rich Moore, so skúsenosťami z televíznych seriálov Simpsonovci a Futurama, preverený réžiou úspešného celovečerného animáku Ralph Rozbi-to.

fotonoticia 20151124120534 1280V Amerike sa film volá Zootopia. Nevedno prečo pre Európu distributéri zmenili názov na Zootropolis. A vôbec - je to film mnohých tvárí. Okrem toho, že ako rozprávka zaujme a pobaví deti, ako bájka ponúka i zložitejšie interpretácie a predstavuje príjemnú zábavu aj pre zrelšie publikum. Okrem bájky je však aj noirovou detektívkou drsnej školy s nádychom Raymonda Chandlera, kriminálnou veselohrou s tradičnou komediálnou dvojicou úplne rozdielnych postáv, typickým hollywoodskym klišé zero to hero o outsiderovi, ktorý sa stal hrdinom, politickým thrillerom v ktorom tými najnebezpečnejšími sú tí zdanlivo najslabší, vzťahovou drámou, ale aj výchovnou metaforou o potrebe kráčať za svojimi snami a v neposlednom rade tiež mravoučným príbehom o tolerancii a o kráse, ukrytej v mnohorakosti.

025Snímka funguje ako majstrovsky navrhnuté a zostavené švajčiarske hodinky: všetko do všetkého zapadá, všetko so všetkým súvisí, všetko sa zladene, harmonicky a so šarmom uberá určeným smerom, radosť pozerať sa. Príbeh pekne odsýpa bez potreby násilných zvratov a nelogických riešení. Postavy sú netuctové, zaujímavé, prevažne sympatické, ich vzťahy a vývoj dodávajú rozprávaniu čaro. Tomu zodpovedá majstrovsky vybrúsené výtvarné riešenie a animácia taká dokonalá a nenásilná, až občas zabúdame, že ide o animáciu a nerušene sa ponárame do rozprávania.

p302333Rovnako silnou stránkou filmu je jeho vizuálna časť. Tvorcovia nám s očividnou pasiou a ničím nehatenou obrazotvornosťou predstavujú zvieracie veľkomesto do najmenších detailov. Tak ako v súčasných mestách jestvujú etnické štvrte, v Zootropolis sú oblasti všemožných podnebí od večného ľadu po trópy, takže povedľa seba tu žijú najrôznejší predstavitelia svetovej fauny všemožných tvarov i rozmerov. Ich civilizácia je pestrá, malebná a plná zvláštnych detailov. Zamestnanie, doprava, rodinný život, bývanie, trávenie voľného času – to všetko tu má mnoho prekvapivých podôb, je zdrojom zábavy a radosti z bystrých nápadov.

maxresdefaultFilm je taký preplnený odkazmi, výpožičkami, parafrázami a citátmi z iných diel, až pôsobí, ako keby ho zostavili len z nich. Nejde len o viac či menej vtipne zakomponované odvolávky na predchádzajúce (a možno aj nasledujúce) disneyovky, ale aj o hry s menami filmových postáv i skutočných osobností, pohrávanie sa s motívmi obľúbených televíznych seriálov, filmov, piesní, románov, komiksov a iných fenoménov populárnej kultúry. Už samotné meno hlavnej postavy Judy Hopps je parafrázou typovo podobnej hrdinky zo seriálu 21 Jump Street Judy Hoffsovej.

zootopia-626185lTak ako postavy či žánrový mix filmu je rôznorodý i humor, od prostého situačného cez správne načasované gagy, spoločenskú satiru až po jemný subtílny poetický vtip založený na kontraste, prekvapivých tvorivých nápadoch, nezmysle alebo aj len samotnom vzhľade postáv. Nadšená odhodlaná Judy Hoppsová a jej rodičia, naoko cynický Nick Wild – lišiak s v podstate dobrým srdcom a jeho kumpáni z ulice, obézny policajt Clawhauser, zástupkyňa starostu ovca Bellwetherová a mnohí ďalší sú komickí a zábavní už sami osebe.

024Bolo by veľmi príjemné, ak by Zootropolis zaradilo do repertoáru aj jediné slovenské veľkoformátové kino Imax. Od kreslenej Planéty pokladov je to prvá digitálna disneyovka, pripravená aj na tento formát. A predovšetkým je to film, ktorý priam volá po tom, aby ste si ho pozreli viac ráz a zblízka. Na rozdiel od väčšiny disneyoviek neoplýva dôrazom na tradičné rodinné hodnoty, ale vyzdvihuje individualitu – hoci ako súčasť pestrého rôznorodého celku, spájaného porozumením a toleranciou. S dĺžkou 109 minút ide zároveň o najdlhší animovaný film spoločnosti Walta Disneyho (ak nerátame dvojhodinové pásmo Fantasia z roku 1940). A už dnes je zrejmé, že aj jeden z najúspešnejších. Bola by veľká škoda a zároveň i veľké prekvapenie, ak by do najmenších podrobností prepracovaný zábavný svet Zootropolisu v spoločnosti Walta Disneyho nedokázali v budúcnosti ešte viac zúročiť.

p625315Zootropolis (USA 2016)
Zootopia
109 minút.
Scenár: Jared Bush, Phil Johnston, Byron Howard, Rich Moore, Jennifer Lee, Josie Trinidad, Jim Reardon, Dan Fogelman. Réžia: Byron Howard, Jared Bush, Rich Moore. Výtvarník: Matthias Lechner. Strih: Jeremy Milton, Fabienne Rawley. Hudba: Michael Giacchino. V slovenskom znení účinkujú: Dominika Žiaranová, Tomáš Palonder, Jozef Švoňavský, Dominika Zeleníková, Michal Rovňák, Ľudmila Mandžárová, Peter Kollárik, Lukáš Latinák, Matej Landl, Ľubica Očková – Konrádová, Peter Krajčovič, Jana Lieskovská, Peter Šimun a ďalší.
Slovenská premiéra 3. marca 2016