Dánske dievča (The Danish Girl)

Danske resizeKomplikované manželské vzťahy a problém hľadania vlastnej identity - to je ústredná téma britsko-amerického filmu Dánske dievča, ktorý nakrútil oscarový režisér Tom Hooper (Kráľová reč). Do našich kín prichádza už ovenčený radom uznaní.

Nechýbajú medzi nimi ani štyri nominácie na tohtoročného Oscara, za mužský herecký výkon v hlavnej úlohe Eddie Redmayne, za ženský herecký výkon vo vedľajšej úlohe Alicia Vikander, za kostýmy Paco Delgado a za Danske2 resizevýpravu Eve Stewart. Koľko z nich sa premení na prestížnu sošku sa dozvieme  až koncom februára, ale už teraz sa môžeme presvedčiť o ich opodstatnenosti.

Príbeh samotný sa odohráva v dánskej Kodani dvadsiatych rokov minulého storočia, kde žije v harmonickom vzťahu dvojica výtvarníkov. Einar Wegener (britský herec Eddie Redmayne, ocenený Oscarom za film Teória všetkého) patrí k najlepším dánskym krajinkárom. Jeho manželka Gerda  vychádzajúca švédska hviezda Alicia Vikander) ho všemožne podporuje, ale usiluje sa aj sama preraziť ako portrétistka. Jedného dňa jej nepríde modelka, a tak prehovorí manžela, aby jej pózoval namiesto nej v baletnom Danske4 resizekostýme. Netuší, že tým v ňom odštartuje citový chaos. Einar totiž už v detstve pociťoval, že jeho duša nie je v správnom tele, ale snažil sa to potlačiť. Gerda sprvu všetko považuje za akúsi hru. Manžela portrétuje aj naďalej v ženskom oblečení, ako jeho neexistujúcu sestrenicu Lili,  dokonca ju takto predstaví i na jednom plese. Zrazu však zisťuje, že hoci jej portréty Lili priniesli konečne umelecký i komerčný úspech, v súkromí sa jej všetko vymyká z rúk, lebo Einar chce byť ženou do všetkých dôsledkov. Gerda verne zotrváva po jeho boku, ale s bolesťou si uvedomuje, že navždy prichádza o svoju veľkú životnú lásku.

DAnske resizeAž do tohto okamihu je to silný, jednoliaty príbeh na háklivú tému, ktorý divák vníma skoro so zatajeným dychom. Potom však nastáva zlom, akoby narušenie temporytmu rozprávania. Možno je to vina scenára, možno réžie. Nasleduje však skladačka skôr ilustratívnych situácií, v ktorých sledujeme napríklad Einarove vyšetrenia u rôznych lekárov, útek do Paríža pred internáciou na psychiatriu, rozhodujúce stretnutie s nemeckým lekárom, ktorý je ochotný uskutočniť na svojej klinike v Drážďanoch ako prvý na svete aj niekoľkonásobné operatívne zmeny muža na ženu, ale neručí za výsledok a podobne. To však už Einar vystupuje ako dánske dievča Lili Elbe  (pri mene ju inšpirovalo nemecké označenie rieky Labe).

Danske10 resizeMimochodom, film Dánske dievča vznikol podľa rovnomennej knihy z roku 2000 ako svojský fiktívny príbeh. Ale v záverečných titulkoch sa zrazu hovorí o tom, že základom boli denníkové  záznamy istej Lily Elbe z prvej polovice  minulého storočia. Inšpiráciou knihy i filmu bola teda realita. V materiáloch na internete sa totiž dozvieme, že  dánski manželia Wegenerovci boli skutočne známi výtvarníci a Gerda sa presadila nielen portrétmi Lili, ale neskôr i erotickým kresbami. Nuž,  a Lili Elbe sa viac ako na maľovanie sústreďovala na svoju transformáciu, zdá sa, že jednu z prvých  na svete.

Danske3jpg resizeBez ohľadu na to všetko je však divák ochotný prijať Dánske dievča ako všeobecne platné rozprávanie o neľahkom zdolávaní prekážok, keď si človek hľadá vlastnú cestu životom a musí sa rozhodovať ako ďalej. Navyše je to aj hold  manželskej oddanosti, priateľstvu. Veď filmová Gerda si uvedomuje akú Pandorinu skrinku otvorila, aj to, že svojho muža stále miluje, ale v mene jeho šťastia a spokojnosti je ochotná sa svojej lásky vzdať.

Pôvodne sa vraj uvažovalo o inom hereckom obsadení, dokonca, že postavu Einara-Lili stvárni Nicole Kidman, ktorá z časových dôvodov do projektu nakoniec nevstúpila. Ale Danske11 resizerežisér Tom Hooper mal v konečnom dôsledku šťastnú ruku, keď sa rozhodol pre Eddie Redmayna a Aliciu Vikander. Ich skvelé herecké výkony filmu dominujú. Od prvého okamihu  však zaujme aj výborná kamera Danny Cohena. Úvodné scény sú zábery krajiny, ktoré divák vníma ako výtvarné diela. A do nich sa vzápätí obrazy slatiny, mora, stromov, naozaj prelínajú. Ide o spomienky na detstvo a mladosť, ktoré maliar nosí v sebe a v závere filmu sa môžeme opäť pokochať reálnou inšpiráciou jeho opakujúceho sa motívu stromov. Je v tom aj náznak Danske5 resizemetafory, symbolu, keď nad morom letí z útesu šál a Gerda volá „Nechaj ho letieť...“ Niečo  v zmysle ako“ Ži a nechaj žiť... Dôraz na detail  si možno ani neuvedomíme, ale cítime ho vo výslednom dojme  pri pôsobivých kostýmoch Paca Delgada alebo výprave Eve Stewart v scénach hoci aj z divadelného zákulisia, či honosného plesu alebo v záhrade sanatória, prípadne na trhu, či v ateliéri.

Vznikol film, ktorý kvôli samotnej aj dnes ošemetnej téme, môžu niektorí diváci vnímať kontroverzne. Ale je to, napriek istým výhradám, mimoriadne dobre nakrútený príbeh.

Danske12 resizeDánske dievča (The Danish Girl), Veľká Británia, USA,  2015
Dĺžka: 119 minút