O kuratách a ľuďoch (Maend og Hons)

Kurata2 resizeSvet, ktorý popisujú  filmy  dánskeho režiséra Anersa Thomasa  Jensena je priestorom aktuálnej prítomnosti, rozoznávame v ňom známe európske civilizačné štandarty, demokraciu, humanizmus, racionalizmus  i moc zákona.

Tento normatívny rámec aj v jeho najnovšom filme O kuratách a ľuďoch (snímka otvorila dnes v Bratislave festival SCANDI) však okamžite začína oscilovať všetkými smermi do neočakávaných podôb, prevracaný a  spochybňovaný tými najlepšími úmyslami Jensenových hrdinov. Vymyká sa z kĺbov a defiluje pred nami v Kurata10 resizeabsurdných až surrealistických podobách. V smiešnych i bizarných situáciách figurujú postavy, karikatúry právd i cností, hodnôt, ideológií i náboženských dogiem. Jensen ich prevracia naruby a skúma, čo z nich ostane, ak sa ich chopia slepí radikáli, dobromyseľní dementi alebo čestní hlupáci. Variácie na podobné kombinácie sú nekonečné a často  mrazivo životné.

Gabriel (David Dencik) a Eliáš (Mads Mikelsen) sú dvaja bratia s odlišne limitovaným intelektom i postihnutou fyziognómiou. Gabriel je ten inteligentnejší a racionálnejší. Po smrti otca sa z videa, ktorý im zanechal, dozvedajú, že ich biologickým otcom je vedec, genetik s prapodivným menom Kurata3 resizeElias Thanatos. Žije na ostrove Ork a obaja sa za ním hneď vydajú. Do chátrajúcej vily sa však len tak nedostanú. Strážia ju traja silne znetvorení dementi – Franz, Josef a Gregor, synovia genetika. Nakoniec sa hosťom po bolestných peripetiách podarí s bratmi nadviazať kontakt, a to, čo vo vile nájdu je obraz genetickej apokalypsy.

O nič lepšie na tom nie sú ani ostatní obyvatelia ostrova. Starosta Flemming, ktorý ich prichýli po prvom neúspešnom pokuse zblížiť sa so svojimi polobratmi, pozorne sleduje vežu Kurata5 resizepred svojim domom. Čaká, kedy sa na ňu vrátia bocian alebo aspoň jeho deti. Hranica medzi normálnym a nenormálnym sa už dávno stratila a absurdné vykazuje nezávadné, prijateľné formy. „Čím si dostal? Líškou ?“, pýta sa  starosta Gabriela, so zakrvavenou hlavou. „Labuťou“, opovedá Gabriel. Starostova dcéra Ellen kedysi vo vile u Thanata upratovala, až kým nedostala po hlave vypchatým bobrom. V kuchyni má zbierku valčekov na cesto a je posadnutá vyváraním. Ako sa na dobrú dcéru patrí. Keď sa konečne objaví bocian, má detské chodidlá. Starosta tento fakt okamžite ignoruje.

Bratská infiltrácia do otcovského domu sa nakoniec podarí a Kurata4 resizeFlemming ich upozorňuje, že ak chcú ostať dlhšie, mali by sa prihlásiť trvalý pobyt. Má starosti. Geografický úrad vymaže z mapy všetky dediny pod štyridsať obyvateľov. Pri plnení svojej funkcie vychádza z tohto jediného bodu. Atrofia rozumu v snahe podať uspokojivý výkon, to je tiež jeden z bystrých postrehov režiséra a scenáristu v jednej osobe. Vilu obývajú okrem rodiny i zvieratá, husi, zajace, ovce i morky a chovnou pýchou je obrovský býk Izák. Jeho semenom už opolodnili 43 000 dojníc. Vzájomné spolužitie ľudí a zvierat je blízke. Doslovne. „Trénujeme sa, než stretneme nejaké dievčatá“, ponúka jeden z bratov Eliášovi sliepku. Bratia si na dobrú noc čítajú z vedeckých kníh. Potom nasleduje interpretácia a vysvetlenie. „Ľudia i zvieratá sú dielom náhody“, prednáša  Kurata6 resizeJosef bratom. Otcova výchova mala charakter vyšinutého racionalizmu, rešpektujúceho štruktúru, povely a predpisy, dokonca obsahovala i rozsiahlu vzdelávaciu časť.

Gabriel pátra po otcovi a žiada o pomoc Eliáša. Ten má pochybnosti o správnosti takéhoto konania, treba sa držať zavedeného domového poriadku. Nakoniec sa napriek odporu bratov podarí vyviezť takmer spráchnivenú otcovu mŕtvolu z domu. Gabriel sa pokúša o návrat zdravého rozumu, čo je takmer sizyfovská úloha, lebo model rodinného sveta šialeného genetika bol usporiadaný k jeho vernému obrazu. Následuje vzbura proti Gabrielovým rozkazom, on rezignuje, Kurata7 resizeplánuje odísť z ostrova i s kuchárkou Ellen. Chlapci jeho neprítomnosť patrične využijú a rozhodnú sa, že si užijú. Na mieste nezáleží. Pokojne to môže byť aj starobinec. Dôsledky výletu sa dostavia rýchle. Príchod  akčnej jednotky z psychiatrického ústavu, ktorá všetkých štyroch spúta, Gabriel využíva na dobytie posledného tabuizovaného priestoru, otcovej pivnice. Zistenie všetkých „oslobodí“. Ich spektakulárne hybridná  identita je odteraz jasná.

Hranica medzi odvážne bezuzdným čiernym humorom a znepokojujúcimi otázkami, vynárajúcimi sa v pozadí tohto fascinujúco originálneho príbehu, je pohyblivá. Otváranie Kurata8 resizenašej civilizácie v ústrety slobode všetkému a všetkým, minimalizácia obmedzení a podpora širokospektrálneho prieskumu od bunky až po kozmos, nie je bez rizík. Máme aj to, čo sme nechceli a dozvedáme sa aj to, načo sa nikto nepýtal, čakáme na ľudské klony a diskutujeme o právach pedofilov. Vo filme padne termín  „neštrukturovaný chaos“, ako popis stavu, kde prestáva platiť všetko, načo sme boli zvyknutí a začína platí všetko ostatné.

Zdá sa, že mediálny tlak všetkých absurdít, perverzít a iných šokujúcich aktualít, nás robí voči akýmkoľvek extrémom imúnnymi. Ten, ktorý nám predkladá vo svojom filme Anders Thomas Jensen stojí za pozornosť, výnimočným  jedincom i za premýšľanie. Navyše ho sprevádza dokonalý zmysel pre  humor.

Kurata11 resizeO kuratách a ľuďoch (Maend og Hons) Dánsko, Nórsko, 2015
Dĺžkas: 104 minút
Scenár a réžia: Anders Thomas Jensen
Kamera: Sebastian Blenkov
Strih: Anders Villadsen
Hudba: Frans Bak, Jeppe Kaas
Hrajú: David Dencik, Mads Mikkelsen, Nikolaj Lie Kaas, Søren Malling, Nicolas Bro, Rikke Louise Andersson, Stig Hoffmeyer, Bodil Jørgensen, Kirsten Lehfeldt, Lars Lunøe, Maj-Britt Mathiesen, Birthe Neumann, Ole Thestrup a ďalší
Premiéra v SR: 21. januára 2016