Milenci tých druhých (Sleeping with Other People)

Milenci resizeSex, láska, vzťahy patria ku kľúčovým slovám života i umenia a teda aj  filmografie. Záleží však na filmových tvorcoch, čo dokážu vyťažiť z ich potenciálu a je vždy otázne, čo sa im ich zobrazením podarí odomknúť v duši diváka. Tak je to aj v prípade amerického titulu Milenci tých druhých.

Jeho scenáristka a režisérka Leslye Headland (1981) získala bakalársky diplom z múzických umení na Umeleckej škole Tisch Univerzity New York v roku 2002, potom pracovala štyri roky ako asistentka známeho filmového Milenci5 resizeproducenta Harveyho Weinsteina a presadila sa i ako divadelná autorka najmä vďaka cyklu Sedem smrteľných hriechov. Jeho súčasťou bola i hra Nezadaná žena podľa, ktorú v roku 2012 prepracovala do filmovej podoby. Titul  Milenci tých druhých je jej druhý film a slovenskí diváci sa s ním stretli už vlani v novembri na Medzinárodnom filmovom festivale Bratislava. Teraz prichádza do bežnej distribúcie.

Protagonistami príbehu sú Jake (Jason Sudeikis) a Lainey (Alison Brie), ktorí ešte ako študenti na internáte  prežili svoju prvú sexuálnu skúsenosť. Po desiatich rokoch sa náhodne stretnú v New Yorku a zistia, že im to  v súkromnom živote vonkoncom nevychádza už aj preto, že trpia niečím ako MIlenci11 resizesexuálna závislosť. Nedokážu byť verní svojim partnerom a obávajú sa záväzkov. On je takmer profesionálny sukničkár a ona spáva s rôznymi mužmi, ale nedokáže prestať zvádzať jedného, ktorý sa medzitým už stihol oženiť s inou. Obaja sú vlastne zúfalci, a tak sa rozhodnú, že sa budú priateliť bez pokusov o vzájomný sex, vymieňať si skúsenosti a kamarátsky sa podporovať v hľadaní „tej pravej“ a  „toho pravého“, s ktorými by boli šťastní.

To, čo nasleduje, je dramaturgický „guláš“ neveľmi Milenci2 resizekorektných a nekonečných dialógov o sexe. Nechýba ani  inštrukrážna pasáž o ženskej masturbácii. Medzitým ilustratívne zábery zo života týchto dvoch večne neukojených jedincov, ktorých hlavnou túžbou je sex. Len akoby mimochodom sa dozvedáme, že majú aj profesný život. Lainey pracuje ako učiteĺka v škôlke a pripravuje sa na štúdium medicíny, kým Jake  sa viac ako finančne výhodnými transakciami zaoberá zvádzaním kolegýň z firmy a hlavne svojej šéfky. Divák sa v niektorých okamihoch prestáva  Milenci10 resizeorientovať, kto s kým vlastne spáva, kto koho klame a o čom sa to vlastne všetci bavia a prečo?

Distributéri označujú film ako komédiu, ale asi nerozumiem americkému zmyslu pre humor. Skôr som si rozpačito kládla otázku, o čom vlastne celý ten príbeh je? O tom, či medzi mužom a ženou môže jestvovať priateľstvo, alebo je to vždy len o sexuálnej príťažlivosti? O tom, že dnes už nevera nie je hriechom, a keď jej je priveľa, tak sa  obrátime na terapeutov? O tom, nakoľko sme schopní klamať druhých i MIlenci7 resizeseba ? Alebo je to  akýsi mnohokrát prevarený odvar na tému rozdielnosti mužsko-ženského vnímania romantiky, lásky, vzťahov, a jednotlivých situácii? Nuž, a možno sa scenáristka a režisérka Leslye Headland snažila týmto filmom iba o akúsi súkromnú psychoterapiu a diváka úmyselne prizvala do úlohy voyeura a poslucháča.

Milenci12 resizeFilm by sa mal prihovárať hlavne obrazom. Napriek pôsobivej scenérii New Yorku sme však zahltení neraz zbytočnými dialógmi. Priveľa slov a primálo myšlienok i filmových nápadov. V tomto zmysle je titul Milenci tých druhých premárnenou šancou. I keď, ktohovie, erotické témy dnes letia a niektorých divákov priláka práve táto línia. V každom prípade platí to staré príslovie, že reči sa hovoria a chlieb sa je. Uvidíme ako zareaguje bežný divák.

MIlenci9 resizeMilenci tých druhých (Sleeping with Other People), USA, 2015
Dĺžka: 101 minút
Réžia: Leslye Headland