Creed

Creed5 resizePrvého januára v roku 1976 sa proti sebe v ringu postavili boxerský šampión v ťažkej váhe a držiteľ titulu majstra sveta Apollo Creed a jeho vyzývateľ, Rocky “Italian Stallion” Balboa. Sylvester Stallone týmto, dnes už legendárnym zápolením Dávida s Goliášom, naštartoval svoju hereckú a scenáristickú kariéru a upriamil na seba pozornosť celého filmového sveta.

Príbeh outsidera, ktorý dostal šancu na lepší život a niečo dokázať sa nezľakol a chytil ju pevne do svojich rúk. Snímka bola ocenená tromi Oscarmi, a tak sa nemôžme čudovať toľkým pokračovaniam. O štyridsať rokov neskôr Creed11 resizesa na scéne objavuje mladá krv. Takýto vývoj udalostí chválim, pretože pozerať sa na spustošeného a rokmi ošľahaného Sylvestra v ringu by už bolo po siedmy krát aj na mňa veľa. Naposledy si pred kamerami boxerské rukavice natiahol v roku 2006 a myslím si, že je len dobre, že tak odvtedy neurobil znova.

Krátka scéna z minulosti nás uvedie do života mladíka menom Adonis Johnson (Michael B. Jordan), ktorý sa pretĺka životom ako sirota v detskom domove, kde sa neustále bije s ostatnými chlapcami. Jedného dňa ho navštívi manželka zosnulého boxera Apolla Creeda (fanúšikovia série vedia kedy a za akých okolností zomrel) a ponúkne mu strechu nad hlavou. Urobí tak z veľmi jednoduchého dôvodu: Adonis je Creed2 resizeApollovým nemanželským synom. Svojho otca síce nikdy nestretol, no to, že po ňom zdedil talent jednoducho nezaprie. Nevlastná mama ho síce vychováva iným smerom, no mladík má k boxu bližšie, ako si dokáže predstaviť. Rozhodne sa zájsť do Philadelphie, dejiska onoho slávneho zápasu medzi jeho otcom a Rockym, kde chce Rockyho vyhľadať a požiadať ho, aby ho trénoval. Aj keď na Rockyho okamžite zapôsobí, ten sprvu odmietne jeho požiadavku, pretože už s boxom nadobro skončil, v Mickeyho telocvični sa neukázal už celé roky a navyše má plno práce so svojou reštauráciou. Adonis je však odhodlaný a jeho pevnú vôľu a srdce bojovníka si po Creed12 resizečase všimne aj samotný Rocky. Súhlasí s jeho trénovaním a poskytne mu svoje skúsenosti a veľmi cenné rady, dokonca pre neho so starým priateľom dohodnú exhibičný zápas s nádejným miestnym boxerom Leom, ktorý sa potrebuje zahriať pred dôležitými zápasmi.

Adonis nastupuje ako outsider a znova sa nám opakuje stará známa šablóna (po koľký krát už vlastne?) o odhodlanom výkone človeka, ktorého všetci odpisujú ešte pred tým než uvidia, čo v ňom drieme. Lea prekvapivo porazí a začne si ho všímať širšia verejnosť. Najmä britskému hromotĺkovi nedá spávať jeho výkon. Jeho manažér vie, že mu zostáva už len Creed8 resizejeden zápas pred koncom kariéry, a tak zariadi stretnutie s Adonisom. Toho čaká najťažšia skúška v živote. Dokáže, že je naozaj synom svojho otca, šampióna, a má plné právo s hrdosťou nosiť meno Creed?

Po technickej stránke filmu niet absolútne čo vytknúť. Súboje sú nakrútené neuveriteľne živo, najmä prípravný zápas s Leom kde je každé kolo snímané na jeden záber a kameraman doslova tancuje medzi boxermi. Toto sme doposiaľ nemali možnosť vidieť v žiadnom diely série, a bola to jedna z mála vecí, ktoré tak trochu chýbali. Bravúrnu kameru len podčiarkuje už tradične skvelo zvládnutá hudba, Creed6 resizeale na to sme si už u Rockyho dávno zvykli. Tak isto nechýba ani v Hollywoode tradičná, v niektorých filmoch až rušivá, no tu na prekvapenie príjemne pasujúca, romantická línia medzi mladým Donniem a jeho susedou Biancou. Tá ho po celý čas podporuje v ceste za jeho cieľom, aj keď sa oňho bojí, a je akýmsi ekvivalentom zosnulej Rockyho manželke Adriane. Na tú Rocky nezabúda ani v tomto filme, a tak opäť uvidíme dojemnú scénu z cintorína, rovnako, ako tomu bolo vo filme Rocky Balboa. Páčila  sa mi tiež scéna, keď Rocky načmáral na kus papiera tréningový plán pre Donnieho, a ten si ho odfotil do mobilu. Nechápavý pohľad zmäteného Rockyho, ktorý do tréningov vnášal “starú školu” sa len tak nezabúda.

Creed resizeVyzdvihnúť musím najmä záver filmu Creed režiséra Ryana Cooglera, ktorý, chvalabohu, nie je prehnaný a príliš “hollywoodsky” - výsledok fináneho zápasu medzi Donniem a Rickym Conlanom (britský majster ťažkej váhy) neprezradím, aby som diváka nepripravil o zážitok, no je to jeden z najlepšie nakrútených a zostrihaných boxerských zápasov vôbec. Film žne úspechy v zahraničí a má dosť veľký potenciál, aby sa tak stalo aj u nás. Pre mňa jedno z najpríjemnejších prekvapení tohto roka, škoda že prišlo až v jeho samom závere.

P.S.: Konečne viem, kto vyhral priateľský zápas medzi Rockym a Apollom na konci filmu Rocky III.

Creed4 resizeCreed, USA, 2015
Dĺžka: 133 minút
Réžia: Ryan Coogler
Scenár: Ryan Coogler, Aaron Covington
Kamera: Maryse Alberti
Strih: Claudia Castello, Michael P. Shawver
Hudba: Ludwig Göransson
Hrajú: Michael B. Jordan, Sylvester Stallone, Tessa Thompson, Mauricio Ovalle, Ritchie Coster, Wood Harris, Tony Bellew, Graham McTavish, Brian Anthony Wilson, Liev Schreiber, Troy Faruk, Claire Bronson, Will Blagrove a ďalší.
Distribúcia: Forum Film
Premiéra v SR: 31. decembra 2015