Wilsonov

Wilsonov resizeNový česko - slovenský film režiséra Tomáša Mašína Wilsonov to nebude mať ani u divákov, ani u kritiky ľahké. Predovšetkým preto, že paródia sa na dlhé roky vytratila aj z dielne českých filmárov, o Slovensku ani nehovorím. Nikdy sme ju nemali v láske a povedzme si pravdu ani ju veľmi nevieme robiť, nie to ešte prijať.

Viem si predstaviť, že na čom by sme sa mali zasmiať, mnohých skôr urazí, ako zabaví. Myslím si, že kritika bude zdrvujúcejšia na Slovensku ako v Čechách, tam mal tento žáner v 70. a 80. rokoch minulého storočia obrovský Wilsonov10 resizeúspech a získal si aj slovenského diváka. Spomeňme len filmy Adéla ještě nevečeřela, Tajemství hradu v Karpatech, Štyri vraždy stačí, drahoušku či Kdo chce zabít Jesií. Aby nevzniklo nedorozumenie, že chcem porovnať Wilsonov s týmito klenotmi českej kinematografie, to v nijakom prípade, ale nedá sa odtajiť, že snímka nadväzuje na túto tradíciu a nie celkom neúspešne. Zabudli sme tento žáner akceptovať, baviť sa na ňom a že sa tu zrazu objavil niekto, kto mal odvahu nosiť kožu na trh, mu slúži len ku cti. Odhodlal sa predovšetkým scenárista Marek Epstein (Český lev - Václav, Ve stínu), ktorý na motívy poviedky slovenského autora Michala Hvoreckého Najhorší zločin vo Wilsonove mal Wilsonov3 resizepo tom, ako autora kritika onoho času rozniesla, prepísať ju do filmovej podoby. Odvaha nechýbala a ani režisérovi Tomášovi Mašínovi, ktorý po dlhoročnej ponurej filmovej tvorbe aj v Čechách, aj na Slovensku (najviac) rozčeril stojaté vody a ako sami tvorcovia priznávajú - drzým humorom a cynizmom, ktorý nešetrí nikoho a nič. Tomáš Mašín (1966) dlho pracoval na multimediálnych projektoch a nakrútil krátky film Hotel. Je spoluautorom scenára Šeptej a debutoval dlhometrážnym  filmom 3 sezóny v pekle, za ktorý ho nominovali na Českého leva. Toho získal však za scenár k filmu Protektor. Do tvorivého tímu k filmu Wilsonov nemalou mierou prispel aj slovenský kameraman Martin Štrba (Český lev – Je třeba zabít Sekala, Hořící ker).

Wilsonov11 resizeWilsonov sa označuje ako detektívna komédia, čo nie je celkom presné, lebo je to predovšetkým paródia plná gagov, štylizácie, nadsázky, uťahujúca si najmä z ľudskej hlúposti a malosti. A to je zároveň problém prečo bude prijatie filmu možno rozpačité. Keby sa dej odohrával v neurčitom meste, v ničom nepripomínajúcom Bratislavu (Prešporok, Pressburg, Poszony), ktorá sa po prvej svetovej vojne chce stať nezávislým mestským štátom USA , čiže Wilsonovom , tak by sme nemuseli nič vysvetľovať. Nezaťaženého, tolerantného diváka však nemusí nekorektnosť humoru zaskočiť, lebo je adresovaný všeobecne, nie konkrétne na určité  mesto. Prešporok, na ktorý si robili v snímke nárok Česi, Maďari, Rakúšania a Slováci, je daný už samotnou poviedkou, ale v podstate je to len modelová situácia. Vyhovoriť to však pôjde veľmi, veľmi ťažko.

Wilsonov6 resizeNiekde v strednej Európe, ako sme už prezradili v starom Prešporku, primátor Dangl (Richard Stanke) sníva o pripojení tohto zabudnutého mesta k Spojeným štátom americkým s názvom Wilsonov. Lenže tu zrazu začína v starej židovskej štvrti vyčíňať brutálny masový vrah. Policajný zbor je neschopný, preto posielajú spoza veľkej mláky pomoc v osobe agenta FBI Aarona Fooda (Jiří Macháček). Ten si vyberie za pomocníka mladého neskúseného policajného čakateľa Kvída Eisnera (Vojtěch Dyk). Kvído je navyše po uši zamilovaný do krásnej Šajndele Popperovej (Táňa Pauhofová), dcéry najbohatšieho muža v meste, továrnika Wilsonov5 resizePoppera, a má sa stáť manželkou primátora, lenže ona si vyberie Kvída. A ten, aby svoju milovanú ochránil, je ochotný podstúpiť všetko. No a nemôže tu chýbať ani najzáhadnejšia osoba, policajný prezident Wittich (Jan Kraus), o ktorom všeličo nevieme, ale dozvieme sa.

Kým sa komplikovaný príbeh rozuzlí defiluje množstvo vydarených gagov, zamotaných situácii, slovných narážok na národnosti, rasizmus i xenofóbiu. Škoda, že je ich až priveľa. Narážky korektné, viac nekorektné, nešetriace skutočne nikoho a nič, by sa bolo žiadalo preosiať, lebo v slovnom gejzíri sa stratili, mnohé boli až nepostrehnuteľné. Veľa dobrých nápadov tak prišlo navnivoč, kvôli prílišnej snahe Wilsonov8 resizenapchať ich do filmu čo najviac. Málokedy tak platí staré známe: menej by bolo viac. Ich nedisciplinovaná a nedomyslená presolenosť výrazne ublížili aj tempu filmu, a tak sa, žiaľ, pri mnohých sekvenciách divák aj nudí. Našťastie, vždy ho nejaký nový filmový trik preberie z letargie, čo možno pripísať aj k dobru premyslenej a do detailov vyšperkovanej výtvarnej stránke filmu a dobrým hereckým výkonom. Výpravná komédia, skôr paródia s detektívnou zápletkou, nebol lacný špás. Stála vraj vyše päťdesiat miliónov českých korún a je teda najdrahšou novodobou komédiou v českej kinematografii – toľko sa uvádza v propagačných materiáloch. Zákonite sa teda opýtate, či to nie je premrštené. Už len vysoká výtvarná štylizácia premyslená Wilsonov2 resizedo najjemnejších nuáns, kostýmy (Katarína Štrbová - Bieliková)  a triky si žiadali svoje. Na kolene sa tento druh filmu realizovať nedá, s vysokým rozpočtom treba rátať. A ani ten výsledok, napriek mnohým výhradám, nie je až taký márny.

Pozornosť si zaslúžia predovšetkým herecké výkony, najmä hlavného predstaviteľa Aarona Fooda, stelesneného výborným Jiřím Macháčkom. Ten si svoju rolu do sýtosti užíval aj sa v nej vyžíval. Možno mať voči filmu mnoho výhrad, ale Macháčkovi, čoby päť razy ženatému agentovi FBI, ktorý o

Wilsonov14 resizesvojich ženách hovorí, že zaplaťpánboh  sú už po smrti, nemožno nič vyčítať. Výborne mu sekunduje aj Vojtěch Dyk ako zamilovaný Kvído a podľa Fooda detektív, ktorý má čuch. Sympaticky vyznie Táňa Pauhofová v úlohe naivnej, ale žensky rafinovanej Šajndele. Do zohratého ansámblu vhodne zapadol aj Ľuboš Kostelný ako komisár Brunner a Hoji Fortuna čoby Aaronov sluha Boby. Najrafinovanejšej a najtajomnejšej postavy policajného prezidenta Witticha sa so cťou zhostil Jan Kraus.

Wilsonov13 resizeÚstrednou myšlienkou  snímky Wilsonov je teda ľudská hlúposť, malosť, nekompetentnosť rozhodovania o osude národa, krajiny a netolerantnosť. A preto nemožno film vnímať, ako kritiku konkrétneho mesta. Veď podobné exempláre, z ktorých si snímka bezostyšne uťahuje, žijú aj v Česku, Maďarsku, Rakúsku, Poľsku, Taliansku a všade inde vo veľkom šírom svete. S výnimkou, že okolité krajiny sa dokážu na sebe zasmiať, my sme na seba až príliš citliví. Film si napriek mnohým chybám, ako je napríklad prehustenie deja a gagov, kladie za cieľ poukázať na celosvetové neduhy a zosmiešniť ich. Na spresnenie nadčasovosti ústrednej Wilsonov12 resizemyšlienky citujem z filmu slová Aarona Fooda, špecialistu FBI, ktorý lakonicky konštatuje: “Na živote je najsmutnejšie, že posledné slovo majú vždy idioti.“

Po dvadsaťročnej trudnomyseľnej filmovej produkcii skoro celej strednej Európy, je počin českých a slovenských filmárov chvályhodný a nemožno mu odoprieť ambíciu provokovať a chcieť vyprovokovať. Aj keď musím znovu zopakovať, že z chodu parného valca mali veľa, veľa ubrať. Aj tak však film Wilsonov dúfam spôsobí, nielen v meste na Dunaji, malé filmové vlnobitie, čo by bolo len na prospech veci. Takú malú výmenu názorov by si zaslúžil.

Wilsonov9 resizeWilsonov, Česká republika, Slovenská republika, 2015
Réžia: Tomáš Mašín
Dĺžka: 115 minút.
Scenár: Marek Epstein
Kamera: Martin Štrba
Strih: Petr Mrkous
Hudba: Michal Novinski
Kostýmy: Katarína Štrbová Bieliková
Hrajú: Jiří Macháček, Vojtěch Dyk, Tatiana Pauhofová, Jan Kraus, Richard Stanke, Hoji Fortuna, Ľuboš Kostelný, Petr Čtvrtníček, Stanislav Majer, Stanislav Zindulka, Csongor Kassai, Peter Šimun a ďalší.
Distribúcia: Forum Film Slovakia, PubRes
Premiéra v SR: 1. októbra 2015