Marťan (The Martian)

Martan5 resizeKniha Marťan od Andyho Weira sa v roku 2011 stala bestsellerom a začala pútať pozornosť. Americký spisovateľ svojim debutom, ktorí viacerí označili za mix Apolla 13 a Stroskotanca, viac než zaujal a o dva roky neskôr mohol byť ešte spokojnejší. Vtedy sa začala pomerne krátka cesta jeho diela na filmové plátna.

Ridley Scott je nepochybne žijúca legenda. A to aj bez ohľadu, že prierez  jeho tvorbou ponúka viacero kvalitatívnych výkyvov. Nik mu totiž nezoberie klasiky science ficton, žánru ako Votrelec, či Blade Runner, z tých Martan14 resizenovších vecí zase nemožno nespomenúť oscarového Gladiátora, alebo vojnovú drámu Čierny jastrab zostrelený. Marťan je po dlhšej dobe jeho ďalšou jasnou trefou do čierneho a dokazuje, že 77-ročný režisér ešte nepatrí do starého železa. A možno ide aj o budúcu potenciálnu klasiku. Nie preto, že by išlo o bezchybnú záležitosť. To nie, ale s jeho posolstvom sa dokáže stotožniť viac menej každý a navyše je nakrútená veľmi osviežujúcim spôsobom. Nezanedbateľnú zásluhu má na tom, samozrejme, autor predlohy. Andy Weir, syn časticového fyzika, odmala vyrastal na Clarkovi, či Asimovi, a ich vplyv je neprehliadnuteľný. Lenže, ak by ste  náhodou čakali ďalšiu drsnú, depresívnu záležitosť plnú Martan6 resizebeznádeje, aké sa dnes občas nosia, asi budete veľmi prekvapení.

Mark Watney je spolu so svojimi piatimi kolegami na výskumnej misii na Marse. Do ich plánu však zasiahne piesočná búrka so silnými vetrami a sú nútení okamžite evakuovať. Tu však dochádza k zlomu – Marka počas evakuácie zasiahne anténa a je považovaný za mŕtveho. Divák, samozrejme, vie, že tomu tak nie je, ale logicky zmýšľajúci astronauti majú na rozhodovanie len krátky čas a misiu sa rozhodnú opustiť. Po uplynutí piesočnej búrky sa hlavný hrdina preberá, v bruchu má zarazený kus antény, Martan8 resizeoblek mu hlási nedostatok kyslíku, a tým sa problémy ešte len začínajú... lenže Mark je nenapraviteľný optimista s chuťou žiť a rozhodne sa nepoddať osudu.

Je to práve všadeprítomný optimizmus odlišujúci Marťana od zvyšku konkurencie. Divák sa veľmi rýchlo dozvie o Markovej rodine, ktorú však nikdy neuvidíme a nedochádza ani na žiadne uplakané momenty. Ústredná postava sa od samého začiatku rozhodne bojovať so všetkých síl, hoci vie, že Martan11 resizevyhliadky nie sú práve najpriaznivejšie. Výhodou, že sa môže oprieť o improvizovanú základňu, aké- také zásoby jedla, menšie zásoby vody, či kyslíka. Lenže výskumné misie stoja čas a peniaze a veľa času Mark nemá. Musí sa pokúsiť čo najrýchlejšie spojiť so Zemou a popritom si zabezpečiť prežitie v nehostinných podmienkach. V podmienkach, kde nikdy nikto nič nevypestoval a kde sa môže hocikedy niečo pokaziť. Ešte že je náš hrdina botanik. Každý síce vie, že botanika nie je skutočná veda, ale s nadhľadom ide všetko ľahšie a toho jediného má dostatok.

Matt Damon si po Interstellare zahral ďalšiu úlohu astronauta Martan7 resizea tento raz o poznanie sympatickejšiu. Aj keď si zákonite berie najviac pozornosti, nejde o žiadnu one man show. Dôležitú rolu v príbehu zohráva aj NASA  alebo Markov pôvodný tím. A vlastne aj Čína, ale načo zachádzať do podrobností. Vynikajúco obsadené sú aj ostatné, menšie alebo väčšie úlohy a v nejednej z nich sa mihne nejaká tá známa tvár. Aj keď sú viaceré načrtnuté minimalisticky a o ich pozadí toho veľa nevieme, svoje úlohy si plnia na jednotku. Je to, samozrejme, aj zásluha samotného scenára. Drew Goddard si zaslúži pochvalu, pretože z látky dostal zrejme maximum. Čitatelia sa Martan9 resizesíce môžu ohradiť, že humorných poznámok bolo v knihe viac, ale stále je tu dosť momentov, kde sa minimálne pousmejete. Dráma ľudského jedinca je pritom stále v popredí, ale psychológia je naopak tlačená do úzadia. Niekto by to mohol zvýrazniť ako výčitku, ale príbehu to vôbec neškodí. Strhnúť a prinútiť vás fandiť charakterom dokáže aj bez toho. Nielen v samotnom finále, pri ktorom možno zabudnete dýchať. Martan10 resizeDokonca aj netradične zvolené hudobné disko hity od Abby, Donny Summer, alebo Glorie Gaynor pôsobia v prospech atmosféry.

Marťan naozaj nie je bezchybný film a jeho sila nie je v zápletke. Jej vývoj je do istej miery očakávateľný, s povinným odškrtávaním rôznych kritických situácií (poznáte predsa Murphyho zákony – čo sa môže pokaziť, sa často aj pokazí), ale dokáže chytiť za srdce a je plný nádeje. Pritom je pomerne uveriteľný, v rámci možností teda realisticky napísaný a nepodceňuje svojho diváka. Oplatí sa mu dať šancu.

Martan13 resizeMarťan  (The Martian), USA, 2015
Dĺžka: 134 minút
Réžia: Ridley Scott
Scenár: Drew Goddard
Kamera: Dariusz Wolski
Strih: Pietro Scalia
Hudba: Harry Gregson-Williams
Hrajú: Matt Damon, Jessica Chastain, Kristen Wiig, Jeff Daniels, Michael Peña, Sean Bean, Kate Mara, Sebastian Stan, Aksel Hennie, Chiwetel Ejiofor, Mackenzie Davis, Donald Glover, Szonja Oroszlán, Peter Linka, Dilyana Bouklieva, Takács Zalán a ďalší.
Distribúcia: Barracuda Movie
Premiéra v SR:  1. októbra 2015