Darček (The Gift)

Darcek5 resizeJoel Edgerton (1974) je austrálsky herec. V divadle dosiahol najväčší úspech pred šiestimi rokmi, keď v známej divadelnej spoločnosti v Sydney vytvoril postavu drsného Stanleyho Kowalského v slávnej Williamsovej hre Električka zvaná túžba. Jeho partnerkou v postave krehkej Blanche bola hviezdna Cate Blanchett, režírovala Bergmanova múza Liv Ullmann.

Vo filme hral Edgerton početné, najmä epizódne postavy, ale v roku 2008 sa postavil na druhú stranu kamery, aby nakrútil krátke krimi The List, po ktorom nasledovala o tri roky krátka komédia Monkeys. Ako scenárista a režisér celovečerného hraného filmu debutoval tohto roku thrillerom Darček, ktorý práve prichádza do slovenských kín.

Darcek4 resizeFilm sa začína pohľadom na prázdny, hypermoderný, presklenný dom, ktorý si vybral ako svoje nové bydlisko mladý manželský pár. Simon a Robyn sa prisťahovali do Kalifornie z Chicaga v snahe začať po kríze, prameniacej v bolestnej strane nenarodeného dieťaťa, odznova. Muža čaká dobré miesto v úspešnej obchodnej spoločnosti, ktorá predáva zabezpečovacie systémy. (Paradoxne sa ukáže, že ochrániť vlastnú rodinu pred nebezpečenstvom nedokázal.) Žena, ktorá v predošlom mieste pobytu viedla úspešnú dizajnérsku firmu a navrhovala interiéry, zostane na želanie manžela doma a venuje sa zariaďovaniu chladnej vily, ktorej sa snaží vtlačiť črty útulného domova. Zdá sa však, že jej úsilie vychádza čiastočne nazmar a že obdivovaný zázrak Darcek2 resizesúčasnej architektúry môže byť v istých situáciách strašidelnejší ako zdevastovaný zámok. To vtedy, keď do života mladého páru neočakávane vstúpi mužov spolužiak zo strednej školy. Gordo, ktorého Simon pri náhodnom stretnutí v obchodnom centre po dvadsiatich rokoch nespozná a na ktorého by najradšej zabudol, sa postupne vtiera do domácnosti mladého páru, prenasledujúc ho najprv prekvapujúcou, potom neželanou a napokon otvorene odmietanou pozornosťou v podobe častých návštev a čudných darčekov. Čo ho priťahuje k Simonovi a Robyn? Prečo je taký neodbytný? Scenárista a režisér v jednej osobe pomaly a postupne dávkuje informácie smerujúce k odhaleniu minulosti, pred ktorou sa nedá ujsť, veľmi premyslene buduje napätie, ktoré veští, že sa stane niečo neodvolateľné a zlé.

Hoci spočiatku vyzerá film ako psychologická dráma medzi tromi ústrednými postavami (ostatní, Simonovi Darcek6 resizespolupracovníci i Robynine susedky, sú iba nevyhnutný komparz), neskôr režisér väčšmi využíva typické žánrové prvky, ako sú dlhé jazdy kamery (Eduard Grau) po úzkych a zväčša temných chodbách vily, kde za rohom môže číhať nebezpečenstvo, dramatické prestrihy na svet za obrovskými oknami, kde sa môže neočakávane zjaviť nepriateľ, či intenzitou preexponované zvuky a hudobné motívy pripomínajúce výkriky. (Priznám sa, že naposledy ma v kine tak, ako dvakrát pri sledovaní Darčeka, myklo pri slávnych Čeľustiach.) Režisér však stále udržiava príbeh akoby v realistickej rovine, bez extrémnych situácií a drastických momentov, takže divák má pocit, že sa díva na výsek reálneho života. (Výborná je napríklad scéna prvého stretnutia niekdajších spolužiakov, keď Simon netuší, kto ho Darcek11 resizevlastne oslovil, a my spolu s ním prežívame trápnosť známej situácie, alebo krátka sekvencia z firemného večierka s celým jeho povrchným leskom a prehnane priateľskou komunikáciou.)

Hlavnou prednosťou filmu sú výborne napísané a presvedčivo stvárnené ústredné postavy, do ktorých Edgerton obsadil hercov z troch krajín. Simon v podaní Američana Jasona Batemana je fešák a veľký sympaťák, pokiaľ sa veci dejú podľa jeho predstáv a želaní, inak sa mení na tyrana. Zručne dokáže manipulovať ľuďmi vrátane manželky, ktorej zdanlivo jemne, ale nástojčivo vnucuje svoju vôľu. On rozhodol o sťahovaní z Chicaga, on si neželá, aby bola Robyn zamestnaná, on sa obratne vyhýba jej oprávneným otázkam Darcek7 resizeo Gordovi a ich stredoškolskej minulosti. Je to muž bez etických zábran, ktorý hľadí iba na svoj vlastný prospech, neštítiac sa nijakej špinavosti, ktorá má diskvalifikovať jeho potenciálneho súpera. No aj takéhoto chlapa možno zlomiť – stačí mu vsugerovať pochybnosť o niečom dôležitom, čo zasiahne jeho ego, a už nikdy sa jej nezbaví. Minulosť ho dostihla a zaútočila tou istou zbraňou, akú pred rokmi použil on sám – výmyslom vydávaným za skutočnosť.

Darcek12 resizeGordo, ktorého si zahral sám režisér, Austrálčan Joel Edgerton, už na prvý pohľad pôsobí ako trochu tajomný outsider. Hoci  spočiatku dokáže pomerne zručne predstierať prosperitu a úspešnosť, v podstate ide o lúzra, ktorý sa nikdy nespamätal z niekdajšieho psychického a následne aj fyzického úderu. Všetky jeho skutky sú determinované pomstou, ktorú postupne rafinovane uskutočňuje. Až vo chvíli, keď zrazí Simona na kolená, cíti zrejme uspokojenie, po ktorom túžil. V divákovi nevyvoláva tento psychopat sympatie ani fyziognómiou, ani správaním, ale pochopiť ho azda možno.

Darcek10 resizeAnglická herečka Rebecca Hall, ktorú sme si zapamätali v jednej z titulných úloh vo filme Vicky Cristina Barcelona režiséra Woodyho Allena, je skvelou predstaviteľkou Robyn, ktorej očami vnímame celý príbeh. Citlivá, zraniteľná mladá žena, ktorá sa ešte nespamätala zo straty dieťaťa, sa snaží zbaviť svojich depresií i piluliek a žiť viac podľa manželových ako vlastných predstáv. Vstup neznámeho Gorda do ich života najprv víta ako spestrenie všednej každodennosti, no postupne jej začne jeho vtieravá pozornosť prekážať. Intuícia jej napovedá, že ide o rušivý element, ktorý bude mať na ich manželstvo veľký vplyv. Netuší však, že ho vlastne zlikviduje. Odhalenie temných stránok minulosti, ku ktorému sa Darcek3 resizesama dopracuje s húževnatosťou investigatívca, jej prezradí, že doteraz nepoznala pravú tvár muža po svojom boku. Teraz sa musí rozhodnúť, či s ním dokáže ďalej žiť.

Prepracované postavy a ich interakcia naznačujú, že scenárista a režisér venoval hádam väčšiu pozornosť psychologickej stránke svojho príbehu ako jeho akčnému stvárneniu, pri ktorom využíval žánrové stereotypy thrilleru. Výsledok – väčšmi pocitový ako akčný film - je však zaujímavý a na debut nezvyčajne zrelý. Sledovať ďalší scenáristický a režijný vývoj Joela Edgertona bude zrejme zaujímavé.

Darcek resizeDarček (The Gift), Austrália/ USA, 2015

Dĺžka: 107 minút
Scenár a réžia: Joel Edgerton