Vykoľajená (Trainwreck)

Vykolajena2 resizeAmerická komička, herečka a scenáristka Amy Schumer (1981) pracuje predovšetkým v divadle a pre televíziu, vo filmoch hrala skôr malé úlohy. Keď však napísala scenár filmu Vykoľajená, ktorý má údajne autobiografické črty, rozhodol sa režisér Judd Apatow (1967), známy tvorca komédii s erotickým podtextom (napríklad 40 rokovpanic či Nabúchaná) zveriť jej hlavnú postavu novinárky Amy, veď kto by vraj zahral lepšie samú seba ako ona.

Vďaka priateľstvu s ňou prijala úlohu intrigánskej šéfredaktorky Diany aj herečka takého rangu ako je Tilda Swinton. Nuž a prekvapujúco na plátne stvárnili sami seba v menších, úlohách aj iné celebrityi, hoci aj známy Vykolajena4 resizešportovec LeBron James či herec Mathew Broderick a ďalší, ktorí sa len mihli.

Film sa začína spomienkou na detstvo, v ktorej alkoholom podgurážený otec (Colin Quinn) vysvetľuje svojim dvom malým dcéram, prečo sa s mamou rozvádzajú. Monogamia je nereálna a nemožná, zdôrazňuje. Táto lekcia, zdá sa, poznačila celý ďalší život Amy. Vyznáva sofistikovanú promiskuitu s partnermi na jednu noc a založenie vlastnej  rodiny jej, na rozdiel od mladšej sestry Kim (Brie Larson), nič nehovorí. Proti citovým vzťahom sa obrnila. Dáva prednosť kariére v spoločenskom časopise, kde sa jej celkom darí. Až do okamihu, keď jej, ktorá nenávidí šport, pridelia úlohu Vykolajena5 resizenapísať profilový rozhovor so známym športovým lekárom Aaronom (Bill Hader). V zmysle svojej životnej filozofie o nezáväznom sexuálnom poznávaní ho zvedie. Lenže zdá sa, že v tomto prípade nepôjde o „jednorázovku“ i keď sa tomu bráni.

Distributér označuje film za svojráznu  romantickú komédiu. Dodala by som, že hlavne v prvej časti s nekorektným humorom, ktorý osciluje medzi erotikou a trápnosťou. Vykolajena8 resizeNapríklad dialóg priateliek o milostných zážitkoch na záchode znie mimo obraz, kým divák sleduje v kabínkach ich nohy so spustenými nohavičkami. Neviem koho rozosmeje rozprávanie o použitom menštruačnom tampóne alebo o šokujúcich témach pre časopis (napríklad ako masturbovať na pracovisku, aby vás nepristihli). Možno ešte zaujme dialóg počas milovania, v ktorom chce Amy aby ju partner (sošný John Cena) slovne vzrušoval, ale on sa zmôže iba na reklamu na zdravú výživu a starostlivosť o telo, ktoré je jeho hlavným záujmom. Priznám sa, nemám zmysel pre tento typ amerického humoru, ale proti gustu žiadny dišputát. Navyše, Vykolajena10 resizev reálnom živote práve takéto historky, s ktorými sa Amy zveruje divákom vo svojej show, jej priniesli úspech, takže nečudo, že tvoria aj jednu líniu filmového príbehu.

Film je práve preto prístupný mládeži až od 15 rokov. Ale možno ju sklame, lebo o sexe a „trapasoch“ s ním spojených sa viac, mimoriadne úprimne a bez zábran, hovorí, akoby sa dialo vo vizuálnej polohe. Navyše, druhá časť filmu zrazu rezignuje na cynizmus a ponúka výbuch citov. Či je to dojatie Vykolajena3 resizena otcovom pohrebe, problémy na pracovisku, zmierenie so sestrou a jej rodinou, ale najmä uvedomovanie si potreby skutočnej lásky. Všetko je „ocukrené“ vystúpením pôvabných „roztlieskavačiek“ a chvíľami na basketbalovom  zápase.

I keď ťažko povedať, či našinec pozná a ocení niektoré americké  celebrity, ktoré sa pod film Vykoľajená podpísali alebo sa tu mihli. Keď sa Amy vo filme rysuje, že konečne stretla toho pravého, spanikári. Čiže obrazne povedané, je „vykoľajená“. Nazdávam sa, že „vykoľajene“ sa môže cítiť aj bežný divák. Nuž, naozaj svojrázna romantická komédia.

Vykolajena9 resizeVykoľajená (Trainwreck),USA, 2015
Dĺžka:122 minút
Réžia: Judd Apatow