Nesmrteľný (Self /less)
Túžba po nesmrteľnosti je odvekým ľudským snom i večnou inšpiráciou literátov a filmárov. Najnovším príspevkom k tejto téme je americký film Nesmrteľný, pod ktorý sa podpísal režisér Tarsem Singh (1961).
Rodák z Indie odišiel po absolvovaní strednej školy v Himalájach študovať do USA obchod na Harwarde. Očaroval ho však svet filmu, a tak prestúpil na Art Centre v Passadene v Kalifornii a zaujal tvorbou úspešných hudobných videoklipov a reklám. Od roku 2000 sa venuje aj réžii celovečerných filmov (spomeňme tituly ako Cela, Pád, Vojna bohov či Snehulienka).
V úvode filmu spoznávame rozprávkovo bohatého developera – šesťdesiatnika Damiana (oscarový Ben Kinsgley), ktorý zomiera na rakovinu. Z internetu sa dozvie o možnosti pretransformovania ľudského vedomia zo starého do mladšieho tela. Je to zatiaľ vraj v štádiu pokusov, nelegálne a mimoriadne drahé , ale po stretnutí so šéfom záhadnej kliniky v New Orleanse - doktorom. Albrightom (Mathew Goode) – sa rozhodne pre radikálny medicínsky zákrok. Pre verejnosť náhle zomiera v reštaurácii, v skutočnosti sa onedlho preberie v tele tridsiatnika (Ryan Reynolds). Začína si zvykať na novú identitu a vychutnávať možnosti novej telesnej schránky. V mysli sa mu však občas bolestivo vynárajú zvláštne obrazy, neznáme tváre a výjavy. Šéf kliniky tvrdí, že ide iba o vedľajšie účinky „nesmrteľnosti“, ktoré časom
zmiznú. Damian sa však s tým neuspokojí, začína pátrať a postupne odhaľuje hrozivé tajomstvo organizácie, ktorej sa zveril do rúk. Musí sa rozhodnúť, ako sa zachová...
V žánri sci fi nič nového pod slnkom. Veď si pripomeňme hoci aj český sci fi film Jaromila Jireša Dvojrola (1999), v ktorom ide o transplantáciu mozgu starej vedkyne do hlavy hlúpučkej krásky. Lenže kým Jireš riešil filozofickú otázku konfliktu ducha a hmoty a zaoberal sa psychologickými stavmi svojej hrdinky, Tarsem Singh síce naznačuje psychologický vývin ústrednej postavy, ale v druhej časti filmu vytvára atmosféru akčného thrilleru a sústreďuje sa na divoké automobilové naháňačky, súboje a vraždenie.
Na jednej strane zaujímavé vizuálne zobrazenie Damianovvch vízi (nechýba ani špeciálny vojenský výcvik) a ich konfrontácia s realitou, na druhej strane neveľmi originálny príbeh o manipulácii s človekom a zároveň manipulovanie divákom. Lebo scenáristi Alex a David Pastorovci neváhali použiť všetky možné klišé, aby diváka upútali a citovo vydierali. Niekdajší neľútostný obchodník Damian, ktorý sotva myslel na druhých, nanajvýš riešil veci šekmi, sa zrazu stáva empatickým a obetavým. Chce všetko zlé dajako napraviť a záleží mu na morálnom odkaze, ktorý po ňom zostane. Rieši vzťah k dávno odcudzenej dcére Claire (Michelle Dockery), ale i k rodine celoživotného priateľa Martina (Victor Garber), ktorý kedysi prišiel tragicky o syna, či k dovtedy pre neho
neznámej južanskej kráske Madeline (Natalia Martinez) a jej malej dcére Anne. Nuž a nemôže chýbať ani bližšie neurčená vojnová mašinéria v medzinárodnom kontexte.
Zaujímavé je koketovanie s filozofiou tzv. zvliekania kože, čiže vnímania tela iba ako prázdneho obalu. Alebo budovania alibi v prípade „hry na Boha“, teda klonovania, umelého pestovania ľudských buniek a orgánov, čo dnes už zďaleka nie je sci-fi. V kľúčových momentoch sa zdôrazňuje: Naša myseľ je predurčená žiť omnoho dlhšie ako jej dovoľujú fyzické predispozície. Ak by Einstein alebo Steve Jobs žili dlhšie, mohli by pre ľudstvo vykonať omnoho viac.
Cesta do pekla je vraj vydláždená dobrými úmyslami a každá vec má rub i líc. Je pokrok vedy pomocou či ohrozením ľudstva? Kde je hranica, ktorú by človek nemal prekročiť nielen z etických dôvodov? Možno si to divák uvedomí, možno nie. Predvídateľnosť deja a zápletok i isté zavádzanie sú jednou z chýb scenára. Vynahradia to dobrí herci? Recenzent si v podvedomí môže želať, aby ho film niečím mimoriadnym prekvapil, prípadne v duchu uzatvárať stávky, nakoľko tvorcovia nechajú „dobrých“ uspokojiť sa s bezmocnou rezignáciou, či bojovať proti „osudu“. Duša diváka a priaznivca žánru sa však poteší, keď zistí, že nakoniec sa i tak žiadne prekvapenie konať nebude a všetko dopadne dobre. Vlastne ho ani nebude znepokojovať podivuhodné „zúčtovanie“, pri ktorom hrdina, síce pochopí, že viac ako peniaze sú dôležité vzťahy, ale má stále dosť peňazí, aby ich mohol pestovať na úrovni niekde na rajskom ostrove v Karibskom mori či inde. Koniec-koncov, je zbytočné niečo si nahovárať: divák, nielen v prípade tohto žánru, miluje rozprávkové happy endy a v letných horúčavách nechce pri filme filozofovať, ale pobaviť sa.
Nesmrteľný (Self/less), USA, 2015
Dĺžka: 117 minút
Réžia: Tarsem Singh
Scenár: Alex Pastor a David Pastor
Kamera: Brendan Galvin
Hudba: Dudu Aram, Antonio Pinto
Hrajú: Ben Kingsley, Ryan Reynolds, Natalie Martinez, Matthew Goode,Victor Garber, Michelle Dockery, Jesica Ahlberg, Sam Page a iní
Distribúcia: Forum Film
Premiéra v SR: 6. augusta 2015
Foto: Forum Film