Amy

Amy5 resizePri príchode do kina na dokumentárny film o Amy Winehouse sa azda každému divákovi vyrojí v hlave hneď niekoľko otázok. Je možné nakrútiť zaujímavý a prínosný dokument o speváčke, ktorá bola počas svojho života nonstop pod drobnohľadom bulváru?

Aké nové informácie dokážu tvorcovia priniesť a ako sa popasujú so žánrom biografického dokumentu, ktorý v súčasnosti snímky o slávnych a predčasne zomretých osobnostiach chrlí ako na bežiacom páse? Neskĺznu tvorcovia Amy3 resizeku zaužívanej estetike hovoriacich hláv, bulvárnemu osočovaniu, či naopak bezbrehému blahorečeniu? Meno Asifa Kapadiu, ktorý zaujal predchádzajúcim dokumentom o Ayrtonovi Sennovi, sľuboval inovatívny prístup, avšak zatiaľ čo od smrti Sennu ubehlo v tom čase 16 rokov a bulvár ho nenaháňal ako štvanú zver, Amy Winehouse zomrela len celkom nedávno a ako kontroverzná osobnosť neustále trónila na titulkoch časopisov. V tomto prípade tak mal Kapadia ťažšiu situáciu, keďže jeho práca už nespočívala len v zbere archívneho materiálu a vytvorení zaujímavého rozprávania, ale aj v ich očistení od nánosov bulvárneho bahna, vytvorení si odstupu a vzhľadom na osobnosť Amy tiež v balansovaní medzi rozprávaním o veľkom talente a sebadeštruktívnom správaní.

Amy6 resizeHneď na začiatku treba povedať, že prístup Asifa Kapadiu je azda tým najvhodnejším pre vytvorenie autentického a nezaujatého rozprávania o slávnej osobnosti. Aj vo svojom najnovšom filme vytvoril zaujímavú koláž z obrazových i zvukových archívnych materiálov, ktoré Amy ukazujú v intímnych chvíľach i na pódiu,či v televízii. Prepája výpovede kamarátov z detstva, rodiny, blízkych známych a predovšetkým nahratých telefonických rozhovorov, keď sa dostávame k Amy azda najbližšie, ale aj bulvárnych záberov a titulkov či televíznych show. Vytvára tak zároveň obraz človeka a hudobníka, ale aj mediálnej hviezdy. Obraz výnimočného talentu i sebadeštruktívnej osobnosti. Obraz Amy2 resizezbožňovanej i vysmievanej osobnosti. Podstatným pre celé rozprávanie je teda snaha o komplexné poňatie témy, ktorou je pochopiteľne samotná Amy. Snaha o čo najväčšiu autenticitu a oprostenie sa od mediálneho obrazu sa prejavuje hneď v prvom zábere, kde vidíme ešte mladú a neznámu Amy spievať a zabávať sa na oslave narodenín svojej kamarátky. Následne sa rozprávanie zameriava na vzostup jej kariéry, takže v úvode sme s ňou konfrontovaní, ako so začínajúcou hudobníčkou a sympatickým, slávou nezaťaženým dievčaťom. Tu sa nám ukazuje v absolútne inej podobe, než tej z bulvárnych titulkov, vďaka čomu si k nej môžeme vytvoriť vzťah ako k obyčajnému človeku a zároveň vytvára aj isté Amy4 resizenapätie, keďže každému, kto niekedy čítal noviny, či sledoval správy a teda pozná Amyin osud, je zrejmé, že sa to v istom momente musí zvrtnúť. Film zároveň nesleduje jej život chronologicky. Napríklad  problémy s bulímiou, ktoré začali v pomerne mladom veku film zobrazuje v rozprávaní až neskôr. Tu sa tiež dozvedáme tie najvýznamnejšie príčiny Amyinej sebadeštruktivity, ale i umeleckých výbojov, ktorým je, najmä vzťah s otcom i matkou, s mužmi a neskôr i brutálny nátlak zo strany médií, ale aj inklinácia k závislostiam. Postupne tak Kapadia zobrazuje nielen Amy, ale aj jej okolie a najmä ľudí, ktorí ju formovali a kúsok po kúsku skladá mozaiku jej osobnosti. Zároveň sa mu darí oprášiť tému od bulvárnych Amy9 resizenánosov a nezobrazuje jej otca či manžela v absolútne negatívnom svetle a ani nedáva úplnú vinu bulváru, keďže ten si už do ležiacej Amy „iba“ kopol. Zároveň poukazuje na to, že práve tieto impulzy hrali významnú rolu v jej tvorbe a že jej hudobná genialita pramenila práve z jej spôsobu života. Kapadia tak vo filme narušuje klasický naratívny vzorec, kde je nám obvykle známa osobnosť predstavovaná od detstva smerom ku sláve až po smrť. Jeho prístup prezrádza osobnejší vzťah ku Amyinej osobnosti, keďže sa ju predovšetkým snaží spočiatku predstaviť ako normálneho človeka a očistiť ju v očiach verejnosti a až následne sa venuje závažným udalostiam jej života.

Amy7 resizeSnahu o „objektívnejší“ prístup k informáciám sprevádza pochopiteľne aj štýl, v ktorom sa striedajú takmer výlučne fotografie a archívne zábery. Tie, samozrejme, zvyšujú autenticitu videného, v prípade nahrávok telefonických rozhovorov aj počutého, avšak zároveň vytvárajú aj esteticky zaujímavú koláž, keďže Kapadia len málokedy využíva osvedčené „hovoriace hlavy“. Do rozprávania zároveň vkladá zábery, ktoré nás oboznamujú s miestom jej pobytu a ktoré sú na rozdiel od ostatku vysoko štylizované. Kamerové jazdy v nich vytvárajú komentár k prebiehajúcemu dianiu, keďže svojim odjazdom smerom z mesta, respektíve nad mesto, akoby poukazovali na malosť subjektu uprostred množstva budov.

Amy11 resizeVzhľadom na to, že Amy je predovšetkým speváčka, tvorí vo filme veľmi významnú rolu takisto zvuk. Ten sa ozýva nielen zo samotných archívnych materiálov z rôznych koncertov, ale aj ako komentár k dianiu, keďže texty Amyiných piesní vychádzajú z jej vlastného života a často komentujú samotný obraz. Režisér tiež funkčne pracuje so zmenou zvukovej perspektívy, napríklad v situáciách, keď nahráva a podobne, často predovšetkým pre zvýšenie dramatického účinku niektorých scén. Zároveň plní hudba vo filme aj funkciu spájania rozličných scén, fotografií, či sekvencií dohromady, takže obdobne uchopený film získava na akejsi celistvosti a jednotlivé „čriepky“ nepôsobia rozhádzane.

Amy resizeKapadia sa života Amy chopil rovnako ako v predchádzajúcom filme, to znamená inovatívne a pritom so schopnosťou pre vytvorenie pôsobivého rozprávania. Amy nie je len všedným dokumentom, v ktorom sa niekoľko známych vyjadrí o skúmanom subjekte a povie sa čo to o vzostupe a páde hviezdy. Režisér sa predovšetkým snažil zistiť akým spôsobom vnímala svet, pozrieť sa naň prakticky jej očami a popritom prináša aj výpoveď o „hviezdnom“ systéme a zasadzuje všeobecne známe informácie do kontextu tak, aby sa mohol divák pozrieť na Amy ako na človeka a nie na pokrivený mediálny obraz, či slávnu speváčku. A keďže si preto zvolil aj adekvátny štýl a vyššie zmienené otázky zodpovedal na jednotku, je nutné mu za tento dokument zložiť poklonu.

Amy12 resizeAmy, Veľká Británia, 2015
Dĺžka: 128 minút
Scenár a réžia: Asif Kapadia