Pútnik – Najlepší príbeh Paula Coelha (Não Pare na Pista: A Melhor História de Paulo Coelho)

NPNP-Imagem 7Vraví sa, že najlepšie príbehy píše sám život. Životná púť svetoznámeho brazílskeho spisovateľa Paula Coelha sa stala nielen inšpiráciou pre jeho romány, ale aj témou koprodukčného brazílsko-španielskeho životopisného filmu Pútnik – Najlepší príbeh Paula Coelha (2014).

Ľudské myšlienky neustriehneš, preskakujú z predmetu na predmet, ignorujú letopočet a geografické hranice, prehrabávajú sa spomienkami riadiac sa vlastnými zákonitosťami. Brazílsky režisér Daniel Augusto a scenáristka Carolina Kolscho sa rozhodli vo svojom filme pre rovnakú metódu – pre prelínanie .rôznych časových rovín. Vybrali si roky šesťdesiate, sedemdesiate, osemdesiate a súčasnosť (konkrétne ide o rok 2013). Podobne sa prelínajú udalosti a prostredia. (rodné Rio de Janeiro a európske krajiny).

NPNP-ImagemHneď v úvodných scénach vidíme napríklad ako sa mladučký Coelho pokúsil o samovraždu a končí v nemocnici, ale kamera nám akoby okrajovo zrazu ukáže bielovlasého Coelha, ktorého odvážajú z operačnej sály po operácii srdca. Alebo: mladíka hospitalizujú v ústave pre duševne chorých (celkove sa tam ocitol trikrát), díva sa smutne z okna zariadenia, ktoré nesmie opustiť, ale vzápätí vidíme o niekoľko desaťročí jeho staršie „ja“, ktoré sa díva z okna nemocnice a razantne ju opúšťa.

Týmto “skladačkovým“ spôsobom prezentuje film Coelhovo komplikované dospievanie a vzťah k rodičom, hľadanie sexu i lásky, koketovanie s drogami, mágiou, politikou, očarenie ufológiou i ezoterikou, vydávanie časopisu, ale aj pomerne úspešné pokusy presadiť sa v divadle či na brazílskej hudobnej scéne. Predovšetkým však upätosť na jeho najväčší sen, ktorému takmer nikto neveril: stať sa uznávaným spisovateľom.

paulo jovem ravel andrade27 frames from the filmZaujímavá je história vzniku jeho prvých a asi najslávnejších kníh Pútnik z Compostely (Mágov denník) a Alchymista, ktoré vyšli koncom osemdesiatych rokov dvadsiateho storočia a v scénach zo súčasnosti sa pripomína štvrťstoročie od ich vydania. O tom, čo nasledovalo, sa divák dozvedá nie z filmových obrazov, ale viac-menej od rozprávača alebo v závere z  písanej informácie, v ktorej sa zdôrazňuje, že Paulo Coelho sa stal jedným z najznámejších a najpredávanejších spisovateľov všetkých dôb. Jeho romány boli preložené do 80 jazykov vo viac ako 150 krajinách a predalo sa ich viac ako 165 miliónov výtlačkov.

Ústrednú postavu spisovateľa stvárňuje brazílsky herec Julio Andrade. Jeho mladšie „ja“ predstavuje hercov skutočný mladší brat Ravel Andrade. Postavy rodičov – milujúcu matku Lygiu a nekompromisného otca Pedra – vytvorili Fabiula NascimentoEnrique Diaz. V úlohách prvej manželky Luisy stretávame krásnu Paz Vega, druhej Christiny, ktorá ho nasmerovala do Európy Fabianu Gugli.

NPNP-Imagem 2Pôsobivé je vykreslenie vzťahu otec-syn. Vzájomné nepochopenie. Syn nechce žiť iba v práci ako otec, zarábať a postaviť si dom. Chce cestovať, spoznávať a robiť si čo chce. Otca Pedra označuje za kapitalistu, on jeho za komunistu. Otec uznáva tvrdú disciplínu, pravidlá, písanie považuje len za akúsi zábavku. Synovu rebéliu v mladosti rieši tým, že ho sám posiela do ústavu. Ani neskôr nechápe, hoci aj pri návšteve divadla, o čom je synova hra, ale dojme ho, keď si vypočuje pieseň s jeho textom o Pedrovi, ktorý pre prácu zabudol žiť. Dokonca mu je v závere schopný povedať, že je na neho hrdý.

Kameraman Jacob Solitrenick sa snaží „čarovať“, pohráva sa so svetlom a atmosférou, vyvoláva pocit napätia a akejsi „mystickosti“. Ale celok napriek tomu pôsobí miestami chaotický.

NPNP-Imagem 6Ťažko povedať, či aj scenáristicky sa podarilo vydať dostatočné svedectvo o obľúbenom, ale nepochopenom a neraz odsudzovanom spisovateľovi, ktorý čaká na znamenia, verí v silu myšlienky, upiera sa na duchovno, no zároveň si dopraje všetko, čo život ponúka, koná impulzívne, bez ohľadu na druhých (vtipná je scéna, v ktorej ho uvravený vodič v Švajčiarsku tak rozčuľuje, že mu ukradne auto, aby sa ho zbavil a namiesto na svoju oslavu sa rozhodne vybrať na opačný koniec sveta, po stopách svojej niekdajšej cesty do Compostelly) a pod.

Fanúšikovia Coelha, najmä tí, čo čítali jeho autobiografiu Mág, môžu vnímať film ako istú ilustráciu toho, čo už vedeli. Tí, čo jeho knihy nepoznajú, sa veľa dozvedia, ale môžu byť aj zaskočení. Nie ani tým, že známu osobnosť spoznávame ako kontroverznú bytosť a nie vždy v najlichotivejších súvislostiach. či situáciách a divák chtiac-nechtiac pochybuje o niektorých jeho názoroch a rozhodnutiach. Ale skôr tým, že tvorcovia iba pomerne chladne zaznamenávajú, nepátrajú po hlbších súvislostiach a príčinách. Zostávajú na pozícii pozorovateľov,. Divák sa musí sám rozhodnúť, či sa nechá osloviť a „vtiahnuť do hry“, alebo zostane tiež iba v úlohe nezainteresovaného človeka, „čo sa iba díva“.

paulo julio andrade39 frames from the filmČo však v divákovi pretrvá, bez ohľadu na vzťah k osobnosti Coelha a stvárnenie jeho osudov na filmovom plátne, sú niektoré pôsobivé Coelhove myšlienky a ich inšpiratívna sila. Lebo treba kráčať za svojimi snami a nevzdávať sa a veriť, že „Ak niečo veľmi chceme, spojí sa celý Vesmír, aby nám pomohol!“

Pútnik: Najlepší príbeh Paula Coelha
(Não Pare na Pista: A Melhor História de Paulo Coelho)
Brazília - Španielsko 2014