Dieťa 44 (Child 44)

Dieta3 resizePriznám sa, že som už dlho nevidel film, ktorý by vo mne vyvolal toľko rozporuplných pocitov a protichodných myšlienok ako Dieťa 44 režiséra Daniela Espinosu. Moje rastúce obavy z kvality filmu sa začali napĺňať asi päť minút pred začiatkom projekcie, keďže nás pred kinosálou stálo asi päť. Potvrdili sa mi tak pol na pol.

Filmy, ktoré čerpajú svoj námet z knižnej predlohy sú vždy veľkým rizikom. Mali by verne zobraziť dianie v knihe, no na druhej strane by nemali zabúdať ani na divákov, ktorí knihu nečítali a postavy nepoznajú. V tomto prípade sa Dieta-jpg resizena nečitateľov akosi pozabudlo, psychológia postáv a dôvody ich konania nie sú vždy jasné a film môže pôsobiť nezrozumiteľne aj keď, priznajme si to, v sovietskom Rusku bolo nevysvetliteľné konanie na dennom poriadku.

Snímka Child 44 na jednej strane prináša neskutočne nádhernú výpravu a dobové kostýmy, ktoré priam dokonale navodia temnú a paranoidnú atmosféru stalinistického Ruska 50. rokov minulého storočia. Atmosféru, ktorá vás na začiatku pohltí a až do konca nepustí. Po vizuálnej stránke je film takmer dokonalý (množstvo scén sa nakrúcalo  v susednom Česku) a naozaj budete mať pocit, že ste sa preniesli o 60 Dieta5 resizerokov späť do minulosti. Jednou z mála vizuálnych chýb je však kamera, ktorá pôsobí roztrasene a občas kvôli tomu dokonca nemáte prehľad, čo sa na plátne deje. Následný strih a postprodukcia sú miestami tiež dosť chaotické a divák sa nie vždy dokáže orientovať v tom, čo vidí. Množstvo nevysvetliteľných a zbytočných odbočiek tiež odvádza pozornosť od hlavnej dejovej línie, ktorá taktiež nie je poriadne vysvetlená a o Dieta6 resizevrahovi, ktorého Lev hľadá, toho vieme pramálo, o jeho pohnútkach snáď ešte menej.

Svetlou stránkou tejto snímky je, podľa môjho názoru, herecký výkon Toma Hardyho, predstaviteľa hlavnej postavy, vojnového hrdinu a člena sovietskej tajnej polície Leva Demidova. Je vidieť, že sa na každú svoju rolu svedomite pripravuje a aj keď ruský prízvuk v angličtine dosť prekáža, za čo, samozrejme, Hardy nemôže, zvládol ho na Dieta4-jpg resizevýbornú. Mierne sklamaný som bol ani nie tak z výkonu, no skôr z "množstva" priestoru, ktorý dostal vo filme Gary Oldman. Hercovi jeho kvalít, ktorý je navyše zobrazený aj na plagáte k filmu, by mala byť daná väčšia rola, viac textu a jednoducho viac času stráveného na plátne. Potešilo ma ho vidieť, no po chvíli bola radosť preč a márne som čakal kedy sa znovu objaví. K pozitívam výberu protagonistov patrí aj obsadenie brilantného britského herca Charlesa Dancea, známeho rolou Tywina Lannistera zo seriálu Game of Thrones.

Dieta10 resizeAko sme si už mohli zvyknúť Hollywood, až na pár výnimiek, filmy v ruštine nenakrúca a aj tie z prostredia Ruska naše uši mučia otrasnou angličtinou s ruským prízvukom. Ak si spomeniete na film Nepriateľ pred bránami a na scénu keď sovietske vojsko na lodiach prekračovalo Volgu, viete o čom hovorím. Jedinou chybou spomínanej, inak na tú dobu bravúrne nakrútenej scény, bola angličtina znejúca z úst ruských vojakov. Toto je jedna z vecí, ktoré na autentickosti filmu uberajú. A nie málo.

Dieta7 resizeDialógy nie sú ničím výnimočné, občas môžu pripadať predvídateľné a pravdu povediac veľmi strohé. Navyše vo filme veľmi cítiť absenciu výraznejšieho hudobného motívu, ktorý mohol vážnosť a význam dialógov trochu zvýšiť. Hudba navodzuje pochmúrnu atmosféru a verne kopíruje vizuálnu stránku filmu, no nič viac. Je to jednoducho rutinérsky odvedená práca bez viditeľných chýb, no divák, ktorý čaká viac, jednoducho viac nedostane. Film ako detektívka nefunguje, pátranie po vrahovi je akosi odsunuté až na druhé, ak nie tretie miesto a neustále sa rozpráva o ničom. Od filmu Dieťa 44 som čakal niečo iné a myslím si, že nebudem sám. Toto sa vážne nepodarilo.

Dieta9 resizeDieťa 44 (Child 44), USA, Česko, Veľká Británia, Rumunsko ,2015
Dĺžka: 137 minút
Réžia: Daniel Espinosa
Predloha: Tom Rob Smith (kniha)
Scenár: Richard Price
Kamera: Oliver Wood
Hudba: Jon Ekstrand
Hrajú: Tom Hardy, Gary Oldman, Noomi Rapace, Jason Clarke, Joel Kinnaman, Fares Fares, Vincent Cassel, Josef Altin, Paddy Considine, Nikolaj Lie Kaas, Ned Dennehy, Vlastina Svátková, Zdeněk Bařinka, Jaromír Nosek, Jana Stryková, Petr Vaněk, Mark Lewis Jones, David Bowles, Sonny Ashbourne Serkis, Charles Dance
Distribúcia: Bontonfilm
Premiéra v SR: 4. júna 2015