Neutečieš (It Follows)

Neutecies resizeDruhý režisérsky a scenáristický počin amerického nezávislého režiséra Davida Roberta Mitchella vyšiel oveľa lepšie ako jeho debut. Teenagermi obsadený film The Myth of the American Sleepover bol nemastnou - neslanou, dlho naťahovanou omáčkou o jednej noci a niekoľkých prespávacích večierkoch stredoškolákov,  bez hlbšej myšlienky, či rozvinutejšej psychológie postáv, z ktorých vám žiadna výraznejšie neprirastie k srdcu. Ak ste Mitchellov prvý nezávislý snímok nevideli, neľutujte a radšej považujte za jeho prvý sľubný výtvor práve horor Neutečieš.

Film si napätú atmosféru buduje hneď od prvých sekúnd, keď je na plátne v podstate vidieť iba úvodné titulky. Chladný elektronický soundtrack sa nesie celou dĺžkou stopáže a striedanie jeho stupňujúcich sa pasáží s absolútnym tichom Neutecies14 resizevás nenechá ani na chvíľu vydýchnuť. Hudobne a vizuálne film v dobrom svetle prináša spomienku na sedemdesiate roky hororoviek, no zo starej školy si so sebou berie všetko, vrátane pár záporov a klišé záberov (vŕzganie hojdačiek vo vetre, škrabanie na dvere, dom pri jazere).

Niekomu sa môže zdať že scary momentov je vo filme málo, no sú dávkované veľmi profesionálne, a tam kde sa zľaknúť máte sa jednoducho zľaknete. Skvelému soundtracku brilantne sekunduje veľmi zaujímavá kamera Mikea Gioulakisa, ktorá Neutecies11 resizestrieda statické zábery s rotujúcim obrazom, zábery cez zadné okno auta a pomalé (no desivé) približovanie sa toho. “It could look like someone you know or it could be a stranger in a crowd. Whatever helps it get close to you.”

Nikdy neviete, kto hlavnú hrdinku Jay sleduje a kto nie, pretože démon iba kráča, nikdy nebeží a môže vyzerať ako hocikto: blízky alebo cudzí človek. Nikto iný ako ona démona nevidí, nikto jej neverí a tak isto ako v prvom Mitchellovom filme, aj tu celý Neutecies12 resizefilm stojí na výkone mladých hercov, keďže tých pár dospelých, ktorí majú vo filme po dve vety, si veľa nezahrali. Nakoniec to však, čo sa hereckých výkonom týka, dopadne veľmi dobre, film odsýpa vo svižnom tempe a divák sa ani chvíľu nenudí. 100 minút ubehne ako voda aj pri nervy drásajúcich scénach (dohromady dvoch), aj keď koniec trošku sklame.

Neutecies6 resizePevne verím, že sa dočkáme sequelu kde sa zápletka vyrieši, keďže vysoký potenciál filmu bol využitý tak na dve tretiny. David Robert Mitchell je mladý režisér, ktorý sa nebojí riskovať a myslím si, že ešte má na poli hororových filmov čo ukázať. Na prvý krát je to vynikajúce...

Neutecies7 resizeNeutečieš (It Follows), USA , 2014
Dĺžka: 100 minút
Réžia: David Robert Mitchell