To dievča musíš milovať (She´s funny that way)

Dievca resizePeter Bogdanovich (1939) je americký režisér so srbskými koreňmi a patrí k legendám americkej kinematografie, napriek tomu, že široká verejnosť si ho možno spája iba s úspešnými filmami sedemdesiatych rokov minulého storočia ako boli bláznivá komédia s Barbrou Streisandovou  ... a čo ďalej doktor?  či nostalgický titul Papierový mesiac alebo na Oscara nominované Posledné predstavenie.

Menej sa vie o jeho  réžiách televíznych či dokumentárnych filmov, ale aj o práci herca, scenáristu, kameramana, producenta, predovšetkým však  filmového historika, redaktora a autora kníh, v ktorých reflektoval vzťahy medzi Dievca3 resizesúčasnosťou a hollywoodskou históriou. Mimochodom, tou sa nechal inšpirovať aj keď pred pätnástimi rokmi napísal so svojou vtedajšou manželkou Louise Stratten scenár k filmu To dievča musíš milovať. Charakterizuje ho ako „romantickú komédiu s bláznivým nádychom“, ktorú však nakrútil až vlani a vrátil sa tak po niekoľkoročnej prestávke k práci pre strieborné plátno.

Príbeh sa odohráva v režisérovom milovanom New Yorku a jeho protagonistkou je call girl Izabela (Imogen Poots), ktorá si „najstarším povolaním“ zarába, aby sa raz mohla stať herečkou. Dej filmu je vlastne akousi ilustráciou interview, v ktorom už ako slávna filmová hviezda rozpráva cynickej novinárke Judy (Illeana Douglas) o tom ako sa jej sen splnil. O svojom niekdajšom povolaní  hovorí, že „bola múzou“. V každom prípade však priznáva, že všetko sa začalo, keď si ju ženatý, ale záletnícky režisér Arnold (Owen Wilson) pod vymysleným Dievca11 resizemenom Derek vybral z ponuky eskortnej služby ako spoločníčku na večer a noc. Ráno jej v hoteli ponúkol tridsať tisíc dolárov, ak zmení profesiu i životný štýl. Prekvapené dievča, ktoré netuší, že sa zblížilo s režisérom, súhlasí. Obaja sú presvedčení, že sa už nikdy nestretnú. Zhodou okolností je však Izabelinym prvým krokom na novej ceste herecký konkurz na postavu call girl v divadelnej hre, ktorú na Broadway študuje práve on. Roztočí sa tým bláznivý  kolotoč udalostí, ktoré zmenia od základu životy nielen ich dvoch, ale aj ľudí z ich okolia. Sú to napríklad Arnoldova manželka a hviezda jeho hry Delta (Kathryn Hahn), jej herecký partner Seth (Rhys Ifans) či autor divadelnej hry Joshua (Will Forte), ktorý sa do Izabely zamiluje, čo sa, samozrejme, nepozdáva jeho partnerke - terapeutke Jane Dievca10 resize(Jennifer Aniston). Navyše, medzi jej pacientov patrí rovnako Izabela i niekdajší jej  klient - sudca Pendergast (Austin Pendleton). Na scéne sa objavia aj Izabelini rodičia (Cybill Shepherd a Richard Lewis) a záhadný detektív (George Morforgen), z ktorého sa vykľuje Joshuov otec. Všetko sa navyše skomplikuje, keď vyjde najavo, že Izabela nebola prvá, ktorej Arnold  zmenil život od základu...

Peter Bogdanovich mal  pri výbere hercov šťastnú ruku a zdá sa, že si svoje postavy „užívali". Vraj najmä Jennifer Aniston , ktorá mala hrať pôvodne Arnoldovu manželku, ale vybrala si zatrpknutú terapeutku. Mimochodom, sám seba stvárnil v Dievca6 resizekratučkom výstupe aj  slávny režisér Quentin Tarantino. Celok filmu  tvoria komplikované vzťahy, nedorozumenia, zmätok, neočakávané stretnutia, situačná komika, na pohľad otrepané gagy, ako pády zo stoličiek, facky a podobne. Do toho hoci aj hlas spievajúceho legendárneho tanečníka Freda Astaira. Nuž a pripomínanie známych hviezd  a filmov. Stačí spomenúť scénu, v ktorej  sa Izabela vyznáva, ako ju ovplyvnili postavy, ktoré vytvorila Audrey Hepburn a cituje jej monológ z Raňajok u Tiffanyho.  Alebo: Arnold sa  opakovane pohráva s myšlienkou o tom, že  existujú ľudia, ktoré chodia do parku kŕmiť veveričky orechmi, ale čo keby sa niekto pokúsil kŕmiť orechy veveričkami?  Touto predstavou  a vhodným peňažným darom

nabáda svoje spoločníčky k zmene životného štýlu. Divák sa však v závere príbehu dočká čiernobielej ukážky z  Lubitschovho Dievca12 resizefilmu Cluny Brownová a zistí, že veta o veveričkách je tiež citácia.

Podobne je to s  narážkami na filmové klebety a klebietky, a zdôrazňovanie, že pri vymýšľaní vtipnej historky treba zabudnúť na vernosť faktom a logike.  Dôležité je predsa diváka zaujať a keď sa dá -  rozosmiať. V prípade filmu To dievča musíš milovať sa to podarilo. Nemusíte ten film milovať, môžete mať výhrady, môžete sa strácať v citáciách a pochybovať o význame crazy komédie v modernej dobe, ale nakoniec neodoláte a rozosmejete sa. Peter Bogdanovich  nemusí dokazovať, že ovláda filmové remeslo. Otvorene sa hlási k inšpirácii  filmovou klasikou. Jeho najnovší film je svojským holdom hollywoodskym komédiám z 30.rokov, ale aj slávnym hercom neskoršieho obdobia a holdom filmu vôbec.

Dievca4 resizeTo dievča musíš milovať (She´s  funny that way), USA, 2014
Dĺžka: 93 minút
Réžia: Peter Bogdanovich