Druhý báječný hotel Marigold (The Second Best Exotic Marigold Hotel)

Marigold3 resizeVraví sa, že dvakrát nevstúpiš do tej istej rieky. Napriek tomu, voľné pokračovania úspešných filmov lákajú divákov už tým, že sa chcú dozvedieť, čo sa stalo s postavami, ktoré ich zaujali a čo bolo ďalej. Tí skeptickejší  sú zas zvedaví, ako tvorcovia  zvládli „pokus o návrat. Zdá sa, že v prípade britsko-amerického filmu Druhý báječný hotel Marigold  môžu byť spokojné obe skupiny.

Navyše, v dnešnom svete, ktorý glorifikuje mladosť a ľuďom v dôchodkovom veku div nezazlieva, že ešte žijú, sú filmy o dôchodcoch, ktorí sa ani v pokročilom veku neboja začínať odznova a darí sa im to, viac ako príjemné prekvapenie.
rigold resizeVoľné pokračovanie filmu Báječný hotel Marigold z roku 2011 vychádza opäť z románu Deborah Moggach Tieto hlúposti, aspoň čo sa týka  charakterov jednotlivých postáv a základnej premisy: skupina britských dôchodcov sa rozhodla z finančných i iných dôvodov stráviť zvyšok svojho života v Indii. Zlákala ich reklama na „báječný hotel Marigold“ v meste Džaipur. Na mieste zistili, že hotel nie je až taký báječný, je to vlastne rozpadávajúca sa budova a mladý ambiciózny indický majiteľ Sonny ešte len zháňa peniaze na jej renováciu. Napriek tomu sa niektorí z nich rozhodnú zostať, lebo „jedny dvere sa zavreli, ale možno sa práve teraz otvárajú ďalšie...“

Marigold2 resizePríbeh filmu Druhý báječný hotel Marigold sa začína v Kalifornii. Mladý Ind Sonny (Dev Patel – predstaviteľ hrdinu filmu Milionár z chatrče) a ufrflaná Britka Muriel (oscarova Magie Smith, ktorú mladšia generácia pozná viac zo série o Harry Potterovi)  sem  prichádzajú ako majiteľ a manažérka hotela Marigold, aby sa stretli s predstaviteľom významnej americkej nadnárodnej hotelovej siete a získali ho ako investora. Sonny chce totiž hotel rozšíriť o ďalšiu budovu a na renováciu nemá financie. Dostanú však iba prísľub, že k nim Marigold5 resizepošle inkognito svojho inšpektora ako pozorovateľa a rozhodne sa podľa jeho odporúčania.

Keď  potom do hotela zavítajú dvaja noví návštevníci Sonny je presvedčený, že inšpektorom je Guy (Richard Gere),  ktorý hovorí, že tu chce napísať knihu, kým, Maggie si myslí, že je ním Lavinia (Tansin Greig), ktorá tvrdí, že si prišla vyskúšať, či je to vhodné miesto pre jej matku. Ušatý, trochu zakomplexovaný, uvravený  Sonny s dobrým srdcom si však stojí za svojím a neuvážlivo  robí všetko možné, aby si Guya naklonil a ovplyvni tak budúcnosť hotela i seba, čo vyvoláva rad až komických situácií. Medzitým hotel a jeho obyvatelia žijú vlastným životom. Marigold6 resizeKaždý deň ráno robí Sonny prezenciu, či niekto z nájomníkov neodišiel na večnosť, a tí sa potom rozchádzajú do mesta, aby sa venovali svojim záujmom, či snahe privyrobiť si. Napríklad Evelyn (oscarova Judi Dench) sa mimoriadne darí. Napriek tomu, že má 79 rokov, textilná firma, s ktorou spolupracovala ako externistka, sa rozhodne prijať ju do interného stavu a povýšiť. Horšie je na tom Douglas (Bill Nighy). Pracuje ako sprievodca cudzincov, ale pomaly mu zlyháva  pamäť a trápi ho aj  nevyriešený vzťah s Evelyn. Norman (Ronald Pickup) MArigold11 resizeprevádzkuje klub zahraničných turistov a má problémy vo vzťahu ku Carol (Diana Hardcastle), bohatej majiteľke cestovnej kancelárie. Madge (Celia Imrie) sa venuje svojim dvom bohatým indickým nápadníkom a nevie si vybrať, za ktorého sa vydá. Nikto netuší, že  kruto úprimná a vždy pohotová Molly sa  po pravidelnej zdravotnej prehliadke dozvedela, že jej už veľa času nezostáva, ale tvári sa akoby nič. Problémy sa valia aj na Sonnyho – komplikované prípravy na jeho svadbu s krásnou recepčnou Sunainou (Tina Desal) mu prerastajú cez hlavu, navyše žiarli na kamaráta z detstva Kushala (Shazad Latif), ktorý sa príliš venuje jeho neveste a začína prekážať aj jeho podnikaniu a šokuje ho, že Guy začína dvoriť jeho ovdovelej matke, kým si nepovie, že sa z toho dá ťažiť pre dobrú vec.

Marigold7 resizeBritský režisér John Madden (1949), v ktorého filmografii nechýba Oscarom ocenený Zamilovaný Shakespeare (1998), ale napríklad aj Mrs.Brown (1997), Mandolína kapitána Corelliho (2001) či niekoľko epizód z úspešných televíznych sérií so Sherlockom Holmesom a inšpektorom Morseom, stavil, podobne ako pri prvom filme o hoteli Marigold, na vynikajúce herecké osobnosti a ich výkony. V predchádzajúcom filme sa spolu so scenáristom Ol Parkerom sústredili najviac na  vývoj postavy Judi Dench. Tentoraz je v centre pozornosti asi najviac Molly v podaní osemdesiatničky Maggie Smith. Vo filme Báječný hotel Marigold vystupuje ako rasisticky založená a večne ufrflaná Marigold12 resizežena, ktorá do Indie prišla zlákaná hlavne lacnou a rýchlou operáciou kĺbu. V titule Druhý báječný hotel Marigold je síce stále ufrflaná, ale po jej niekdajšom rasizme niet ani stopy. Naopak, je voči svojim indickým priateľom mimoriadne ústretová. Občas akoby bilancovala, keď hovorí „štyridsať rokov som drhla dlážky a teraz niekoľko mesiacov vediem hotel“. I keď sa cíti nie najlepšie, svoj  podrezaný jazyk nenechá odpočívať. Slovné súboje najmä s Judi Dench sú neopakovateľné. Aj ostatní herci vytvárajú  svoje postavy či postavičky s chuťou a je to z ich výkonov cítiť. Mimoriadnu Marigold3 resizepozornosť si však zaslúžia vtipné dialógy. Scenárista sa starostlivo vyhýba pátosu (napríklad nezabudnuteľná je scéna, v ktorej si Sonny myslí, že je Molly mŕtva). Tvorcovia sa rozhodli  diváka navigovať prostredníctvom titulkov jednotlivých „kapitol“. Napríklad: Zásnuby, Rodinná slávnosť, Svadba. Vyhoveli aj  istému klišé, keď v scéne indickej svadby vo farebnej haravare spieva a tancuje asi každý.

Divák si uvedomuje, že India je rozporuplná exotická krajina a tam niekde v diaľke je aj bieda, choroby, špina, či problémy s Marigold10 resizekastovníctvom, ale pri sledovaní tohto filmu na to rád zabudne a teší sa z toho idylického, svetlom prežiareného a na ružovo nalakovaného vzťahového príbehu.Nie je to veľký film, ale diváka kultivovane pobaví a tým prv narodeným dodá aj istú nádej, keď si uvedomia, že protagonisti – postavy i ich predstavitelia -  sú vlastne sedemdesiatnici a osemdesiatnici, ktorí už vedia, že najväčším darom je čas. Hold im vzdáva aj jedna z postáv, ktorá v závere hovorí: "Cením si ľudí, ktorí sadia stromy, aj keď sa už  nedočkajú radosti z ich tieňa."

Slovenskí diváci mali možnosť zhliadnuť predpremiéru v rámci marcového Febiofestu a keď sme usmiati vychádzali z premietacej sály, jedna z erudovaných kritičiek poznamenala: "Sála z toho dobrá energia." Možno iba súhlasiť.

Marigold9 resizeDruhý báječný hotel Marigold ( The Secon Best Exotic Marigold Hotel), USA, Veľká Británia, 2015
Dĺžka: 122 minút
Réžia: John Madden