Cesta nádeje (The Water Diviner)

Cesta6 resizeNebýva pravidlom, že sa uznávaní herci vydajú na  režisérsku dráhu alebo si ju aspoň vyskúšajú. Rovnako to však nie je nijakou raritou. Za poslednú dobu spomeňme len Bena Afflecka, či Angelinu Jolie. Novým prírastkom v tejto skupine je od roku 2014 aj Austrálčan Rusell Crowe. Pre svoj debut si zvolil adaptáciu knihy The Water Diviner od manželskej dvojice Andrew Anastasios a Meaghan Wilson-Anastasios. Andrew Anastasios je podpísaný aj pod filmovou verziou Cesty nádeje.

Joshua Connor je obyčajný otec rodiny s neobyčajným talentom – dokáže nájsť vodu aj na tých najvyprahnutejších miestach. Ako sám hovorí, človek to musí hlavne cítiť. Píše sa rok 1919, len štyri roky po bitke o Gallipoli. Tej sa zúčastnili Cesta7 resizeaj jeho traja synovia, ktorí sa nikdy nevrátili domov. Jeho žena sa s tým ani po čase nedokáže zmieriť, čo vedie k ďalšej tragédii. Joshua sa rozhodne pre cestu do neznámeho prostredia Osmanskej ríše v snahe stoj čo stoj nájsť telá svojich synov, aby ich mohol pochovať v rodnej krajine...

Ako už som naznačil, adaptácia sa, podobne ako predloha, odohráva v čase dohry tohto vojenského konfliktu. Preto si treba ujasniť jednu podstatnú vec – nejde o vojnový film, hoci je tak niektorými čiastočne označovaný. Vojnových scén je minimum. Už úvodná sekvencia mapujúca útok na pláž, ku ktorému pre ústup britských jednotiek nakoniec ani nedôjde, je v tomto smere viac než vypovedajúca. Aj akčnejších scén je Cesta12 resizeposkromne a bolo by chybou očakávať niečo v štýle eposov Ridleyho Scotta. Je to predovšetkým konverzačná dráma. Meno Ridleyho Scotta sa nespomína náhodou. Sám Rusell Crowe ho uvádza medzi tými, ktorí ho ovplyvnili, a to popri Peterovi Weirovi, Ronovi Howardovi a Michael Mannovi. So všetkými v minulosti spolupracoval a nepochybne od nich aj niečo podchytil. Dôkazom toho je aj kladné prijatie jeho režijného debutu, ktorý v minulom roku trhal v austrálskych kinách rekordy a dočkal sa aj istých ocenení. Najviac v ňom cítiť práve Scotta a Howarda.

Cesta nádeje je film, ktorý propaguje myšlienku pacifizmu. Je o Cesta resizespolupatričnosti a zmierlivosti medzi ľuďmi z odlišných kútov sveta, ktorí majú dôvod sa navzájom nenávidieť. Krvavý konflikt v skutočnosti vyústil do obrovských strát na oboch stranách a dopad na ne po uzavretí mieru bol viac než citeľný a vyústil aj v zmenu politiky Británie a rozpad Osmanskej ríše. Tomu sa už snímok nevenuje, ale atmosféru doby a prostredia vystihuje viac než presne. Ukazuje odvrátenú stranu bojov, cez ktorú diváka sprevádza jeden odhodlaný farmár obdarený súcitom k iným. Rusell Crowe si s postavou poradil bez najmenších problémov, ale veľmi schopného protihráča má v Yılmazovi Cesta8 resizeErdoğanovi. Medzi oboma mužmi postupne vzniká niečo ako krehké priateľstvo, a to aj napriek tomu, že Erdoğanov major Hasan je vlastne nepriamo zodpovedný za osud jeho synov. Vo filme to vôbec nepôsobí nepresvedčivo a obaja herci tomu pomáhajú svojim ľudským stvárnením. V deji sa nestráca ani pôvabná Olga Kurylenko, aj keď jej rola je od začiatku pomerne predvídateľná.

Nakoniec to vlastne až tak veľmi nevadí. Stále sa pohybujeme v rovine debutu, a ten bol zvládnutý viac než obstojne. Nie je bezchybný a rozhodne to nie je žiadny spasiteľ austrálskej kinematografie. Pôsobí však inteligentne a dokáže jasne Cesta11 resizeformulovať svoje myšlienky. Nie každá replika možno pôsobí presvedčivým dojmom, na niektorých miestach by asi chcelo ubrať sentiment. Záver pre zmenu pôsobí klasickým hollywoodskym dojmom, čo tiež k austrálsko-tureckej koprodukcii úplne nesedí. Ešte by sa dalo pokračovať, ale aj napriek nie vždy funkčným prvkom, je podstatné hlavne to, že celok funkčný je.

Cesta nádeje je príjemným staromilským zážitkom so silnou témou a nemal by sa prehliadnuť. Nevenovala sa mu  taká pozornosť ako napríklad Nezlomnému a ani sa na ňom nepodieľali tak známe mená, o to sympatickejším dojmom pôsobí v konečnom dôsledku. Snáď Rusell Crowe nabudúce dokáže, že nešlo o strop jeho možností a že to vie ešte lepšie.

Cesta2 resizeCesta nádeje (The Water Diviner), Austrália, Turecko, USA , 2014
Dĺžka: 111 minút
Réžia: Russell Crowe.