Loft
Prečo vznikol remake toho či onoho filmu? Pretože ide o taký dobrý nápad, že inšpiruje tvorcov k novému zmocneniu sa témy alebo chcú prilákať publikum na mená a tváre známejších hercov ? Odpoveď býva problematická a občas sa k nej ani nedopracujeme. Podobne ako v prípade titulu Loft. V roku 2008 ho nakrútili Belgičania. O dva roky neskôr Holanďania a tento rok Američania. Spoločnosť Film Europe toto leto uvádza do našich kín holandskú verziu z roku 2010.
Mimochodom, ide o druhý celovečerný hraný film holandskej režisérky Antoinette Beumer (1962). Dovtedy sa venovala predovšetkým dokumentom a televíznym seriálom. V roku 2013 nakrútila film Jackie s Holly Hunterovou v hlavnej úlohe. Ale debutovala v roku 2010 filmom Šťastná domáca pani a vzápätí sa predstavila spomínaným titulom Loft, za ktorý získala niekoľko domácich ocenení od kritiky, ale aj od verejnosti v internetovom hlasovaní. Pôvodný scenár Barta de Pauwa pre ňu upravila Saskia Noory a je zaujímavé, že k spolupráci si prizvala kameramana pôvodiny Danny Elsena i autora pôvodnej hudby Wolframa de Marco.
„Loft“ je označenie veľkoplošného podkrovného bytu, ktorý vznikol z nefunkčných priemyselných či skladovacích priestorov. V tomto prípade takýto byt naprojektoval architekt Mathias a prenajal si ho so svojimi priateľmi, ktorým daroval kľúče. Všetci sú síce šťastne ženatí, ale v utajenom byte sa chcú stretávať nerušene so svojimi príležitostnými milenkami, lebo život treba vedieť žiť. Zdá sa, že im všetko vychádza. Do okamihu, kým sa v byte nenájde mŕtvola neznámej mladej ženy, čo ohrozuje rodiny i kariéry jednotlivých aktérov. Ako sa tam dostala, keď jestvuje iba päť kľúčov a nikto iný nepoznal kód alarmu? Zrazu každý z pätice podozrieva každého a zisťuje, že napriek dlhoročným vzťahom sa navzájom nepoznajú a nič nie je také, ako sa pôvodne zdalo. Dobré východisko pre detektívku, v ktorej sa prelínajú policajné výsluchy so spomienkami na to, čo sa vlastne udialo. Divák postupne v náznakoch spoznáva charaktery a osudy jednotlivých aktérov i ich rodín. Či je to ctižiadostivý architekt Mathias, ktorý vlastne rozohral celú partiu, alebo utiahnutý, trochu suchársky Bob, ktorý obetavo pichá manželke – diabetičke inzulín, zdanlivo zásadový psychológ Bart a jeho nevlastný brat - stavbár Tom so sadistickými sklonmi alebo vulgárny alkoholik William. Každý má svojho „kostlivca v skrini“, niečo, čo by rád utajil, ale i niečo, čo ho ženie riskovať. Ak si odmyslíme ústrednú otázku každej detektívky: kto vraždil, vlastne je to celkom zaujímavé rozprávanie o tzv. mužskom priateľstve, o vzťahoch mužov a žien, o neschopnosti udržať tajomstvo, ak o ňom vie viac ako jeden človek, či o pokušení manipulovať tými druhými.
Manipulácia divákom je zrejmá – vynárajú sa stále nové a nové motívy a hypotézy, pribúdajú fiktívne i reálne indície a občas i dôkazy. Človek zvyknutý na klasickú detektívku môže byť aj zmätený a trochu znechutený. Je tu priveľa sexuálnej energie, neschopnosť ovládať svoje libido, chuť porušovať pravidlá morálky a k tomu teórie o sprisahaní a odplate: zub za zub. Navyše – pätica našich priateľov sa pohybuje v inkriminovanom priestore miesta činu – v lofte takmer zásadne v rukaviciach, takže na odtlačky prstov možno zabudnúť. I keď v záverečnej fáze sa dostane k slovu aj sledovacia video-technika.
Film Loft stavia diváka trochu do pozície nie príliš horlivého pozorovateľa. Sleduje svet, v ktorom akoby už všetko bolo dovolené, všetko sa dalo kúpiť, drogy a nevera boli samozrejmosťou a protagonisti príbehu sa vyrovnávajú s následkami svojich hriechov podľa vlastného svedomia či hrúbky svojho konta a hrošej kože, ktorú im osud nadelil. Ale nezdá sa, že by sa poučili. V každom prípade v relatívne krátkom čase vznikli v troch krajinách tri príbehy na tú istú tému, takže asi oslovuje. Aj keď nepoznáme belgickú a americkú verziu, v holandskom remake treba oceniť strih Philipea Ravoeta a Annelien van Wijinbergen, ktorý výrazne posúva dej a v istých okamihoch ho i pointuje. Ťažko povedať, ako príjme film slovenský divák. Ale jedno je isté - detektívka s psychologickým podtextom je na leto nie márna voľba.
Loft, Holandsko, 2010
Dĺžka: 108 minút
Réžia: Antoinette Beumer
Scenár: Bart de Pauw, Saskia Noory
Kamera: Danny Elsen
Hudba: Wolfram de Marco
Strih: Philipe Ravoet, Annelien van Wijnbergen
Hrajú:Jerome van Koningsbrugge, Katja Herbers, Barry Atsma, Kim van Kooten, Raymond Thiry, Fedja van Huet, Lies Viíssedijk, Anna Drijver, Marwan Kenzari a ďalší
Premiéra v SR: 7. augusta 2014
Foto: Film Europe