Úsvit planéty opíc (Dawn of the Planet of the Apes)

Usvit 3 resizePred tromi rokmi priniesol režisér Rupert Wyatt do kín nové a vysoko kvalitné spracovanie všetkým určite dobre známej témy o planéte opíc, s názvom Zrodenie planéty opíc. Už vtedy sa do popredia dostávala najmä postava Caesara, ktorá ľudí ohromila svojim realistickým prevedením. Rupert sa však nevydal po zabehnutej línii pôvodného filmu. Zvolil novú cestu, ktorá sa v konečnom dôsledku v spojení so skvelo prepracovanou atmosférou ukázala ako správna. Pozitívne hodnotenia nie len divákov, ale aj kritikov boli predpokladom k nakrúteniu pokračovania. A práve Úsvit planéty opíc prichádza terazm do našich kín.

Zem už dávno nie je takým miestom ako ho poznáme. Opičia chrípka, ktorá sa postupne rozšírila na všetky kontinenty Usvit 2 resizespravila zo sveta ľudoprázdne, opustené pusté miesto. Na Zemi pravdepodobne ostali ľuďmi obývané len niektoré malé sídla, ktoré medzi sebou nedokážu nadviazať spojenie. Jedným takýmto miestom je časť San Francisca. Ľuďom v ňom sa darilo prežívať zo dňa a deň, avšak nastal veľký problém. Zásoby elektrickej energie sa rýchlo míňajú a vydržia im sotva na dva týždne. Jediným riešením sa stáva sprevádzkovanie priehrady v neďalekom lese. Bývalý architekt Malcolm (Jason Clarke) sa s malou výpravnou skupinou vydáva na toto miesto, aby ho preskúmal. Po ceste však natrafia na problém. Práve v tejto oblasti totižto Caesar vybudoval opičie spoločenstvo, ktoré nazývali domovom. Jeho členovia nechceli spoluprácu s ľuďmi a v krajnom prípade boli ochotní bojovať. Caesar mal však ľudí rád a stále veril v ich dobro.

Až postupne všetci pochopili, ako veľa majú toho opice a ľudia spoločného.

Usvit 4 resizePočas celého filmu sú do popredia stavané práve opice. Máme možnosť sledovať vzájomnú spoluprácu členov opičieho spoločenstva, v ktorej sa Caesar stal prirodzenou vodcovskou autoritou. Ako to už býva zvykom na scénu sa dostáva aj druhý silný jedinec Koba, ktorý od začiatku intriguje proti rozhodnutiam Caesara pomáhať ľuďom. Je zaujímavé sledovať jednotlivé vlastnosti opíc. Ku každej totižto nájdeme protipól na ľudskej strane. Ľudské postavy sa však divákovi nevryjú až natoľko do pamäti. Ich výkony sú priemerné, niekedy máte až pocit, že sa pri nakrúcaní vôbec nemuseli nijako Usvit 7 resizenamáhať. Ani po príbehovej stránke nemajú viac menej žiadnu výpovednú hodnotu. Jedinou výraznejšou postavou je Malcolm. Práve on nachádza cestu k Caesarovi a poukazuje na dobro, ktoré sa v ľuďoch skrýva.

Viac ako na scenároch ľudských hercov si dali autori záležať na technickom spracovaní hlavných aktérov z radu opíc. Jednotlivé ľudské črty previedli do ich celkovej mimiky a správania. Caesar, rozvážny jedinec a vodca svojou geniálnou mimikou a správaním Usvit 6 resizevyvoláva pri sledovaní neskutočné množstvo emócií. Koba, ako jeho protipól je taktiež veľmi výrazným článkom. Jeho vnútorná stránka je doplnená o viaceré vonkajšie črty, ako jazvy, poranené ľavé oko, ktoré celkovo dotvárajú jeho postavu a v divákoch tak vyvolávajú oveľa intenzívnejšie pocity. Popri spracovaní hlavných opičích postáv im zrejme ostalo menej času na spracovanie akčných scén. Opice so samopalmi vyznievajú celkom komicky a ani prevedenie už nie je také dobré ako napríklad pri scénach, keď medzi sebou komunikujú v korunách stromov.

V závere si autor nechal krásny priestor na nadviazanie poslednej časti z tejto trilógie, ktorá by mala vyjsť o dva roky. Otázkou je, či ešte dokáže niečím prekvapiť alebo sa len bude držať v línii kvalitného filmu, ktorú jednoznačne nastolil dostatočne vysoko, ale, samozrejme, že má priestor ju ešte zvýšiť.

Úsvit resizeÚsvit planéty opíc (Dawn of the Planet of the Apes), USA, 2014
Dĺžka: 130 minút
Réžia: Matt Reeves