Cudzí obed (The Lunchbox)
Skóre indického filmu vzrástlo najmä po víťaznom defilé Milionára z chatrče (2008) a jeho ôsmich amerických Oscaroch. Contradictio in adjecto spočíva v britsko-indickom mixe a aj keď sú tvorcovia Briti, všetko ostatné vlaje indickými farbami.
Režisér Danny Boyle spolu so scenáristom Simonom Beaufoyom sadli na dvíhajúcu sa vlnu hollywoodizácie Bollywoodu i širokého okolia a nakrútili príbeh, ktorý oslovil globálne i lokálne. Na zdokonaľovaní „win-win“ hybridizácie sa úspešne pracovalo i dovtedy, stačí spomenúť úspešné filmy režisériek Miry Nair a Deepy Mehty. Obe dnes žijú v USA a Kanade, ale ich príbehy sa poväčšine odohrávajú v Indii. Za všetky spomeňme Búrlivú svadbu (2001) Miry Nair, ktorá sa objavila i v našej distribúcii a Vodu (2005) Deepy Mehty, nominovanú na Oscara.
V tohtoročnej Ázijskej panoráme MFF Febio sa z minuloročnej produkcie objavili hneď tri filmy – Klamárová kocka (rež. Geethu Mohandas), Prestrelka v monzúne (rež.Amit Kumar) a Siddharth (rež. Ritchie Mehta). Široký a pestrý kultúrny priestor Indie, od himalájskych horských kultúr až po južné subtrópy, dáva jej tvorcom do rúk takmer nevyčerpateľné zásoby inšpirácie. Koloniálna minulosť tohto subkontinentu, ako sa zvykne občas nazývať, navyše vytvorila pevné komunikačné mosty so Západom, ktorý v orientálnej exotike Indie nachádza okrem všetkého i dôležité komerčné vône.
Sympatie náročného publika v Cannes a Cenu divákov si Cudzí obed réžiséra Ritesha Batra, príbeh o obyčajnej indickej rodine a jej peripetiách s donáškami obeda, plne zaslúžil. Nevyvoláva zbytočne duchov sociálnej vendetty a politickej kritiky a sústreďuje sa na humornú situačnú kinetiku príbehu. Roznáška obedov pracujúcim otcom je jedným z javov, ktoré sa v Indii zachovali napriek všetkým modernizačným stravovacím zázrakom. Bombajskú obedovú službu Dabbawallahs pracuje dnes takmer päť tisíc poslíčkov, toto povolanie sa dedí a dokonalý systém donášky študujú aj vedci na Harvarde. Omyl je síce takmer vylúčený, ale stane sa. Postaršiemu úradníkovi Sajaanovi (Irrfan Khan, poznáme ho z filmu Milionár z chatrče, ale i z filmu Pí a jeho život, 2012), pracujúcemu v účtárni nejakej firmy, pristane raz na stole obedár s fantastickým obedom. Pochváli chlapcov z reštaurácie, kde si objednal donášku obeda, ale zakrátko zistí, že veci sa majú inak. Došlo k omylu. Sympatická domáca pani a skvelá kuchárka Ila (Nimrat Kaur) si začne s novým stravníkom dopisovať. So stúpajúcim nezáujmom svojho muža a záhadnými pachmi parfému na jeho košeli, sa vyrovnáva po svojom, stále dokonalejšími obedmi. Konzultuje ich s tetkou, bývajúcou o poschodie vyššie. Ich konverzácia počas varenia, doplnená tradičným pohybom košíčku na povrázku medzi oboma oknami, oplýva nielen milým humorom, ale je pre kulinárnych nadšencov i školou výberu a používania indických ingrediencií.
Sajaanovi jeho zamestnávatelia avízujú skorý odchod a pošlú mu na zaškolenie všetečného mladého muža (Nawazuddin Siddiqui, populárny herec, ktorý sa objavil aj vo filmoch Klamárova kocka a Prestrelka v monzúne). Mlčanlivému a uzavretému Sajaanovi sa prieči jeho zvedavosť, a tak sa ho najradšej všelijakými trikmi zbavuje. Výmena listov je však v istom zmysle aj poéziou, za ktorou sa taja city a sympatie. Tu sa tvorcovia dotýkajú ďalšej tradície, ktorá možno nemá ďaleko od označenia „poetizácia konzumácie“. K opísaniu dobrého jedla patrila na kniežacích dvoroch i poézia, a tak sa cibrili zmysly dvojnásobne. Sajaanovo srdce sa otvára, nachádza si vo svojej osamelosti cestu nielen k sympatickej kuchárke, ale aj ku mladšiemu kolegovi.
Pozadie tohto príbehu tvorí Bombaj, preľudnené mesto na brehu Arabského mora, kde je pohyb v obrovských masách dennodenným chlebíčkom. Jeho pohyblivá kulisa je pôsobivým kontrapunktom k príbehu o komorných ľudských vzťahoch a dáva filmu priestor i vzduch, posúva ho od televízneho „malého realizmu“ do vyššieho levelu reflexie nevyspytateľných ciest za prekonávaním samoty a hľadaním šťastia.
V pražskom kine Aero kde mal tento film už začiatkom roka premiéru, pripravili aj novátorský pop-up koncept v Cinema Cusine. Súčasťou premietania bola večera v indickom štýle, ktorú filmovým i kulinárnym gurmánom v dôkladne pripravenom foyeri pripravila vyhlásená britská kuchárka Sofia Smith.
Aj keď k nám ázijské filmy prenikajú pomaly a narážajú na prekážky najrôznejšieho druhu, je ich prítomnosť vždy inšpiratívna. Rozširuje naše kultúrne kompetencie a tie sú v časoch dobrovoľnej a udržiavanej provincionality, dôležité ako soľ.
Cudzí obed (The Lunchbox), India, Francúzsko, Nemecko, USA, 2013
Dĺžka: 104 minút
Réžia: Ritesh Batra
Scenár: Ritesh Batra, Rutvik Oza
Kamera: Michael Simmonds
Hudba: Max Richter
Hrajú: Irrfan Khan, Nimrat Kaur, Nawazuddin Siddiqui, Lillete Dubey
Premiéra v SR: 3. apríla 2014
Foto: ASFK