Vášeň medzi riadkami (The Invisible Woman)

Vášeň 12 resizePrózy Charlesa Dickensa (1812-1870), jedného z najväčších  anglických spisovateľov, ktorého meno sa cituje hneď za Williamom Shakespearom, dodnes fascinujú čitateľov a opakovane inšpirujú filmárov. Stačí spomenúť tituly ako Oliver Twist, David Copperfield, Malá Doritka, Klub Pikwickovcov, Vianočná koleda či Veľké nádeje. A predsa „Svoj najväčší príbeh Charles Dickens nenapísal, ale prežil.“

Pod týmto sloganom uvádza začiatkom apríla Bontonfilm do našich kín príbeh utajovaného vzťahu slávneho spisovateľa a mladej herečky – britský film Vášeň medzi riadkami (2013). Režisérsky sa ním predstavil známy anglický herec Ralph Fiennes (1962), ktorý zároveň vytvoril postavu Dickensa. Je mužom so šľachtickými predkami, Vášeň 2 resizektorý sa presadil na divadelných doskách a v umeleckom svete, podobne ako jeho súrodenci (napríklad brat Joseph- herec, či sestra  Martha – režisérka). Vo filme začínal v roku 1990 ako Heathcliff v Búrlivých výšinách, ale svetovú slávu získal predovšetkým hereckými kreáciami nacistu Amona Götha vo filme Schindlerov zoznam a grófa Almásyho v opuse Anglický pacient, za ktoré bol  nominovaný na Oscara. Z radu ďalších filmov spomeňme hoci aj Predčítač, Vojvodkyňa, séria o Harry Potterovi a najnovšie i o Jamesovi Bondovi (v titule Skyfall strieda povestnú M). O filmovú réžiu sa prvý raz pokúsil už v roku 2011 zmodernizovanou verziou Shakespearovej hry Coriolanus, kde si zahral i titulnú postavu.

Aj tentoraz sa oprel o literárnu predlohu – Vášeň 9 resizeknihu Claire Tomalin, ktorú scenáristicky spracovala Abi Morgan. Jej pôvodný titul Neviditeľná žena, pod ktorým film uvádzajú v zahraničí, je možno výstižnejší. Hrdinkou príbehu je totiž predovšetkým Nell, ktorá  bola v pozícii „tej druhej“, čo bolo vo viktoriánskom Anglicku neodpustiteľným prehreškom, priam zločinom. A tak bola nútená zostať po celý život pre verejnosť „neviditeľnou“ družkou veľkého muža.
Celý film je vlastne rámcovaný  jej rozpomínaním. Spisovateľ je dávno mŕtvy, ale ona naštudovala  so žiakmi z mestečka jeho hru. Spoločensky sa to považuje za únosné, lebo sa traduje, že slávneho autora dobre poznala, ešte ako dieťa. Jej manžel Georg Vášeň 6 resize(Tom Burke) sa tým dokonca  príležitostne vystatuje. Len reverend Benham (John Kavanagh) pochopí, že nejde o spomienky dieťaťa a dovedie Nell k tomu, aby sa mu postupne zverila s tým, čo sa „skrýva medzi riadkami“ a čo ju poznamenalo na celý život.

Postupne sme teda svedkami toho, ako sa krásna, ale neveľmi talentovaná  herečka Ellen Ternanová (Felicity Jones), ktorú všetci volajú Nell, ocitne so sestrami ako herecký záskok na javisku v hre, ktorú napísal spolu so svojím priateľom a spisovateľským druhom Wilkie Collinsom (Tom Hollander) vtedy už slávny 45-ročný Charles Dickens (Ralph Fienes) a sám v nej hrá. Očarí ju nielen ako autor, divadelník, novinár a uznávaná celebrita tej doby, ale aj ako mimoriadne charizmatický, dynamický a spoločensky založený muž. Je však ženatý s Catherinou (Joanna Scaniana)  a navyše majú spolu desať detí.

Vášeň 7 resizeLenže aj spisovateľ sa zamiluje. Nie je to zlý človek, ale správa sa ako typický muž (bez ohľadu na dejinné kulisy) - nechce škandál, ale ani sa vzdať svojej lásky. Akoby si ani neuvedomoval, že ubližuje svojim najbližším, keď napríklad donúti manželku, aby odovzdala Nell jeho darček k narodeninám, ktorý z klenotníctva doručili omylom jej. Domnieva sa, že manželka sama pochopí, že potrebuje osemnásťročnú múzu a nie starú matrónu - a zmieri sa s osudom. Rovnako však očakáva, že sa s osudom zmieri i Nell, ktorá sa sprvu búri, keďže vie, že svadba neprichádza v úvahu.  V novinách síce Dickens ohlási svoj rozchod s manželkou, čo vyvolá spoločenský škandál, ale zároveň poprie akýkoľvek vzťah s mladou dievčinou, aby zabránil bulvárnym klebetám. Pod cudzím menom, ako manželský Vášeň 14 resizepár, potom strávia dlhší čas v cudzine, kde Nell  porodí mŕtve dieťa. Neskôr v Anglicku prenajme spisovateľ domček, kam ju bude chodiť navštevovať. Ak mu to povinnosti voči rodine, jeho práci, spoločnosti a jeho povesti dovolia. Veď aj pri železničnom nešťastí, ktoré zažili spolu, sa Charles tvári, že ju nepozná a ona mu to schvaľuje.

Feministky môžu byť možno pobúrené, lebo o ženských právach sa vtedy ani nechyrovalo a žena bola, buď počestná manželka alebo podozrivý element. Veď, keď urazená Nell vyčíta na chodníku Charlesovi, že láska sem, láska tam,   pre neho bude vždy iba milenkou, pristúpi k nim strážnik so slovami: Obťažuje vás táto žena? Mimochodom, zaujímavú úlohu zohráva v príbehu Nellina matka Frances Vášeń 11 resizeTernanová (Kristin Scott Thomas), kedysi uznávaná herečka, vdova, ktorá chápe dcérinu dilemu a snaží sa jej byť oporou, hoci vie, že ju nečaká svetlá budúcnosť.

Dobovú atmosféru podčiarkujú krásne kostýmy Michaela O´Connora, ktorým sa  právom ušla aj nominácia  na Oscara. Pôsobivá kamera Roba Hardyho zas striedavo zachytáva, ako sa city prejavujú v tvárach protagonistov i symbolike krajiny, hlavne morského pobrežia, kam sa chodí Nell prechádzať a kde spomína na muža, s ktorým žila prakticky do jeho smrti. Veď bola múzou najmä pri titule Veľké nádeje, ktorý v svetle reality pôsobí viac ako ironicky
Psychologicky zaujímavo prekreslené momenty, najmä čo sa týka vzťahov a citácií z autorovych textov, sa striedajú s menej vydarenými , ktoré majú charakterizovať Dickensov záujem o nápravu zlých sociálnych pomerov (scéna s mladou prostitútkou), o charitu a podobne. Scenáristicky je to občas Vášeň 8 resizetrochu pomalé a nevyrovnané rozprávanie. O vášni sa viac hovorí, než ju cítiť.

Ale priaznivcom Dickensa a Fiennesa to sotva bude prekážať. I keď sa totiž často zdôrazňuje, že Charles Dickens neraz využíval vo svojom diele autobiografické motívy, Ralph Fiennes nám priblížil jednu kapitolu zo života slávneho spisovateľa, ktorou sa nechválil, dovolil nám nahliadnuť do jeho  trinástej komnaty. Ktohovie, možno film niekoho inšpiruje k tomu, aby si v knižnici vyhľadal niektoré z Dickensovych diel. Iného možno sklame – veď erotických scén je na dnešné pomery neveľa a sú cudné. Vznikol však  zaujímavý film, ktorý nehodnotí, nesúdi, iba rozpráva o tom, čo  rezonuje aj v súčasníkovi (tobôž ak je ženského rodu). Divák si chtiac-nechtiac uvedomí, že i keď sa spoločenské pomery v mnohom zmenili, vzťahy, pocity, lásku, a s ňou súvisiace problémy, prežívame stále rovnako. A rovnako je stále platná a vo filme opakovaná Dickensova myšlienka o tom, že každá ľudská bytosť v sebe skrýva isté tajomstvo, o ktorom neraz nič netušia ani najbližší.

Vášeň 15 resizeVášeň medzi riadkami (The Invisible Woman), Veľká Británia, 2013
Dĺžka: 111 minút
Réžia: Ralph Fiennes