Cililing a pirátska víla (The Pirate Fairy)

2014 the pirate fairy-wideV origináli sa volá Tinkerbell (alebo Tinker Bell), v češtine Zvoněnka a v slovenčine Cililing. Zvončeková víla z klasiky J. M. Barrieho Peter Pan. Vo filmoch ju stvárnili Julia Roberts i Ludivine Sagnier. V kreslenom Petrovi Panovi Walta Disneyho z roku 1953 bola nemá, ale tento handicap jej nezabránil stať sa jedným zo symbolov Disneyho magického sveta. Teraz prichádza prvý raz vo filme, nakrútenom pre kiná - Cililing a pirátska víla.

Povesť tvrdí, že disneyovskí výtvarníci sa inšpirovali samotnou Marilyn Monroe, ale v skutočnosti sa modelom a predobrazom Tinkerbelky - Cililing stala americká prevažne seriálová herečka Margaret Kerry, ktorá v kreslenom Petrovi Panovi požičala hlas morskej víle. (Narodila sa v roku 1929 v Los Angeles a údajne tam žije dodnes.)
pirate-fairy-still-2Animovaná Tinkerbelka hosťovala v rôznych kreslených filmoch, dokonca i v povestnom Kto obvinil králika Rogera? Sólovú filmovú kariéru začala v roku 2008 digitálne animovanou snímkou Tinker Bell štúdií DisneyToon Studios, špecializovaných na lacné disneyovky, vyrábané animátormi v krajinách tretieho sveta, určené len pre videodistribúciu. Pestrofarebný príbeh s veselými romantickými pesničkami a jednoduchým hlupučkým dejom o zanovitej a zvedavej víle s konštruktérskym nadaním prišiel v dobe, keď kiná okupovali hrané i kreslené snímky pre menších či väčších chlapcov – a tu sa zrazu zjavila partia gýčovitých víl so vzhľadom a inteligenciou bábiky Barbie, žmurkajúcich velikánskymi očami s dlhánskymi riasami, riešiacich zásadné životné problémy prostredníctvom šťastia a citov.
Dievčenská rozprávka mala úspech. Len za prvý deň sa v Severnej Amerike predalo 668 tisíc kópií! O rok nasledoval film Tinker Bell and the Lost Treasure (Cililing a stratený poklad), v roku 2010 Tinker Bell and the Great Fairy Rescue (Cililing a veľká záchranná výprava) a rok nato Pixie Hollow Games (Cililing a veľké hry), ktorý uviedlo viacero krajín aj do riadnych kín. Ukázalo sa, že publikum je za tento typ nenáročnej zábavy ochotné platiť plné vstupné, a tak v roku 2012 prišla do svetových i slovenských (no nie severoamerických) kín snímka Cililing a tajomstvo krídiel. Utŕžila v nich 67 miliónov dolárov – a podobnú sumu zarobila aj predajom videonosičov. Nečudo, že sa producenti rozhodli vyrobiť ďalší ucililingovaný film už priamo pre kiná.The-Pirate-Fairy-33
The Pirate Fairy (Cililing a pirátska víla) nadväzuje na predchádzajúce časti série, ale s ohľadom na nezasvätené diváčky pridáva i čosi viac. Je vlastne prequelom Petra Pana. Rozpráva o začiatkoch kariéry pirátskeho kapitána Hooka, vysvetľuje ako sa dostal krokodílovi do žalúdka budík, stretneme tu i viacero postáv z klasického Disneyho kresleného Petra Pana a znalci-pamätníci (ktorých medzi dievčenskými divákmi pravdepodobne nebude veľa) rozoznajú i zopár hudobných motívov z klasickej starej disneyovky.
Zároveň však ide o typický tinkerbelkovský film pre dievčatká, ktoré veria, že na nebi žijú ružové lietajúce jednorožce, ktoré papajú slnečný svit a kakajú dúhu. Príbeh – v súlade s disneyovským konzervativizmom – varuje, aby sa mladé diváčky neopájali nereálnymi snami o kariére v čisto mužskom svete, ale aby šťastie hľadali a nachádzali v ženskom kolektíve, plniacom čisto ženské úlohy ako starostlivosť o domov a podobne.
Temperamentná ambiciózna víla Zarina pracuje s čarovným zlatým a ešte zázračnejším modrým prachom, ktorý umožňuje vílam lietať. Vo voľnom čase s prachom potajomky robí pokusy a keď pri nich dôjde ku katastrofe, ukradne všetky zásoby divotvornej látky a ujde k pirátom. Cililing s priateľkami sa ju vyberú nájsť, aby ju potrestali a vzali jej čarovnú hmotu. Lenže majú také dobré srdiečka, že sa nad ňou zľutujú a pomáhajú jej, až kým si Zarina neuvedomí, že jej miesto nie je medzi drsnými zradnými mužmi na pirátskej lodi, ale medzi dievčatami v krajine víl. Uzná, že sa mýlila, že sa nechala oklamať chlapmi a pokorne sa vráti domov. Skrátka – je to niečo na spôsob Stepfordských paničiek, ale úplne vážne a bez satiry. Zato so žiarivými farbami, v ktorých prevláda ružová a s pesničkami o tom, aký úžasný je život v kruhu priateliek.
Crocodile The Pirate FairySmutnou pravdou je, že v porovnaní s animovanými filmami ako Kozí príbeh 1 a 2, Štvorlístok v službách kráľa, Zambezia, Justin - malý veľký rytier, Niko 1 a 2, Veľká oriešková lúpež, Žraloky na súš(h)i, Sammyho dobrodružstvá 1 a 2 či ďalšími, ktoré v posledných rokoch zaplavujú naše kiná, ide o ukážku všestranného profesionálneho majstrovstva. Nielen vynikajúco zvládnutej animácie, účelných a homogénnych výtvarných návrhov, ale aj špičkovej dramaturgie, kde má všetko, každá akcia, pesnička, vtip aj slza svoje presné miesto a účel. Producenti majú svoju cieľovú skupinu preskúmanú a naštudovanú do najmenšieho detailu a zvládajú komunikáciu s ňou na výbornú.
Originálnej verzii dodávajú pôvab i hlasy hviezd ako Anjelica Huston, Lucy Liu, Christina Hendricks, Mae Whitman, Tom Hiddleston a ďalší, nehovoriac o Natashi Bedingfield, ktorá naspievala ústrednú pesničku Who I Am. Je však nespochybniteľným faktom, že malé diváčky, ktorým je film určený, na Slovensku viac ocenia spev Lucie Bugalovej a známe hlasy slovenských dabingových interpretov.
The-Pirate-Fairy-Movies-2014-Wallpaper-DesktopA faktom je i to, že až nápadne veľa rodičov nechalo na predstavení svoje deti v sále samé. Odchádzali s pokynom „keby ti bolo treba kakať, zavolaj mamine na mobil“. Cililing a pirátska víla skrátka v žiadnom prípade nie je rodinný film. Starším súrodencom a rodičom, sprevádzajúcim ratolesti, neponúka takmer nič. Je to čistokrvná záležitosť pre dievčatká vo veku 4 až 8 rokov a každý, kto nespadá do tejto kategórie, by si mal jej sledovanie vopred dobre zvážiť. V opačnom prípade sa nesmie čudovať, ak sa mu po skončení filmu bude chcieť tancovať, spievať alebo aspoň niekoho vrúcne objať.

Cililing a pirátska víla (USA 2014)
The Pirate Fairy
78 minút.
Scenár: Kate Kondell, Jeffrey M. Howard. Réžia: Peggy Holmes. Výtvarníci: Manmath Matondkar, Hank Tucker. Hudba: Joel McNeely. V slovenskom znení účinkujú: Bianka Bucková, Zuzana Porubiaková, Juraj Kemka, Juraj Predmerský, Martin Nahálka, Lenka Salmanová, Andrea Somorovská, Michal Hudák a ďalší.
Slovenská premiéra 20. marca 2014