LEGO príbeh (The Lego Movie)

the lego movie 2014-wideLegendárna dánska plastová skladačka sa za šesť desaťročí stala fenoménom. Pestrofarebné kocky to dotiahli až na post popkultúrneho fenoménu. No Lego zároveň už desiatky rokov posilňuje svoj komerčný úspech aj exploatovaním sveta rodinnej filmovej zábavy. Plastovú podobu získali Hviezdne vojny, Jurský park, Indiana Jones, Harry Potter, Piráti Karibiku, Pán prsteňov, celá kavalkáda Batmanov, Supermanov či ďalších komiksových a filmových superhrdinov. Christopher Miller a Phil Lord, tvorcovia hravého animovaného filmu Oblačno, miestami fašírky, teraz prišli s dobrým nápadom spraviť z populárnych legových postavičiek hrdinov animovaného filmu. Dostali tak k dispozícii celý veľký popkultúrny svet. V spojení s hravosťou a detskou predstavivosťou je to tá najlepšia pôda na pestovanie skvelej zábavy.

lego-fp-002LEGO príbeh má mnoho úrovní. Na tej prvej, inšpirovanej pixarovskou klasikou Toy Story, sa odohráva príbeh obyčajnej priemernej figúrky stavebného robotníka Emmeta, načisto nezaujímavého, nudného, nenáročného, plytkého, typického poslušného občana. To, že práve on sa zhodou okolností stane hrdinom proti svojej vôli, v rukách ktorého sa ocitne osud celého sveta, robí zaujímavým jeho samotného i trošku kostrbatý a predvídateľný dej. Falošný populizmus posolstva „čím viac si priemerný, tým viac si hrdina“ radšej nechajme bokom. S poznámkou, že ak by dnes znovu filmovali Amadea, kladným a nasledovaniahodným hrdinom by pravdepodobne bol Salieri.

LEGO príbeh je taký plný bláznivých akcií, naháňačiek, súbojov a najmä tvorivých nápadov v štýle „čo všetko sa dá spraviť z Lega v kombinácii s digitálnou technológiou“, až sa pred očami zahmlieva. Animácia je zmesou tradičného postupu stop-motion a CGI. Postavičky sú priznane plastové figúrky, často opotrebované, zle vylisované či dokonca poškodené, s obmedzenou mimikou, gestikuláciou i pohyblivosťou. Zvukové efekty občas nahrádza detské brblanie, namiesto lietania sa niektoré figúrky natriasajú na motúziku.

lego-tt-0008V druhom pláne ide o boj suchopárnej „disciplíny“ a „poriadku“ proti fantázii a hravosti. Teda o rovnaký problém, ako v Nekonečnom príbehu, len namiesto Ničoty fantáziu ohrozuje nehybnosť. Sympatické, hoci tiež nie príliš originálne. Našťastie nechýba tretí plán – ale už i len samotným týmto konštatovaním možno prezrádzame príliš veľa...

Všetko to rozbieha, poháňa vpred, rozveseľuje a rozžiaruje radostná hra s popkultúrnymi fenoménmi. Vlastne – mala by. Vedľa seba účinkujú, pomáhajú alebo prekážajú si najznámejší filmoví hrdinovia. Americké, ale aj české recenzie si pochvaľujú skvelé slovné hry, nápadité interakcie, dialógy a vtipné popkultúrne hlášky. Nespomínajú však množstvo čudných hluchých momentov, ktoré vyzerajú, ako keby mal prísť fór, ale nedostavilo sa nič, alebo len nepochopiteľný, naozaj veľmi, veľmi absurdný suchý humor.

lg-tt-0213Slovenská verzia takýchto momentov obsahuje viac ako je milé. Viac, ako autori zamýšľali. Ani čo by sa pri preklade stalo čosi nedobré. Odlišné úrovne dokazuje už i len to, že kým hlavná ženská postava sa v origináli volá Wyldstyle a v českom preklade Hustěnka, v slovenčine je z nej banálna Divoška. A tak je to so všetkým: významovo to pravdepodobne obstojí, ale štylizácia, hravosť a vtip ostali stratené v preklade. Nahradili ich plytké jednoplánové frázy. Ba čo viac, diváka poriadne ťahajú za uši aj slovné neobratnosti ako „Bolo mi povedané, že...“ Mirka Brezovská je možno skúsená a dobrá prekladateľka, lenže v tomto prípade malo ísť o pretlmočenie, prebásnenie sofistikovaného humoru. A na to asi na Slovensku nemáme nikoho povolaného.

Už i len to je dôvod, prečo by bolo fajn môcť vidieť Lego príbeh v originálnom znení. Tobôž s hlasmi Channinga Tatuma, Elizabeth Banks, Morgana Freemana, Liama Neesona, Willa Ferrella, Alison Brie, Jonaha Hilla a ďalších, navidomoči si užívajúcich účinkovanie v neobyčajných postavách. Film podobného razenia Ralph Rozbi-to našťastie v slovenskej verzii dopadol o kus lepšie.

lg-tt-0387LEGO príbeh je neobyčajná zábava pre celú rodinu. Nechce poúčať ani moralizovať, ale možno sa snaží prekračovať hranice tradičnej zábavy až príliš nasilu. Aj reakcie detí na distribučnej premiére naznačili, že viac smeruje k zrelším divákom, ktorým je v slovenskom preklade prispôsobený aj slovník. (Ďalší argument za originálne znenie!)

Deti o potrebe hry a bezstarostnej imaginácie totiž presviedčať netreba. Práve dospelí túto potrebnú schopnosť, úzko spojenú s nadhľadom a toleranciou, často potláčajú ako zbytočnú a obťažujúcu. Dospieť však neznamená prestať snívať. To je azda hlavné posolstvo animovaného príbehu Lega.

will ferrell The LEGO MovieLEGO príbeh (USA – Austrália 2014)
The Lego Movie
100 minút
Scenár: Dan Hageman, Kevin Hageman, Phil Lord, Christopher Miller. Réžia: Phil Lord, Christopher Miller. Kamera: Barry Peterson, Pablo Plaisted. Strih: David Burrows, Chris McKay. Hudba: Mark Mothersbaugh. V slovenskom znení účinkujú: Martin Kaprálik, František Kovár, Boris Al Khalagi, Dušan Szabó, Anton Vaculík, Michaela Drotárová a ďalší.

Slovenská premiéra 6. februára 2014