Oblačno, miestami fašírky 2 (Cloudy with a Chance of Meatballs 2)
Rozmach celovečerných rodinných animovaných filmov je úzko zviazaný s revolúciou na poli digitálnych technológií. Prvé snímky Pixaru nás fascinovali už len svojou existenciou, ako ukážka schopností počítačov a ľudí, ktorí s nimi vedia narábať po novom. Dnes, keď už dlhometrážne filmy založené na CGI nakrúcajú aj v Indonézii, Indii či Vietname a mnohý amatér strčí naslovovzatých profesionálov do vrecka, samotná forma nestačí. Úspech už nezávisí od formy, ale predovšetkým od obsahu: od postáv, svetov, príbehov, prípadne ich kombinácií.
Filmy ako Tom a Jerry, Doba ľadová, Lovecká sezóna či Oggy a šváby stoja na hrdinoch. Kocúra, myšiaka, leňochoda, šabľozubého tigra, mrzutého mamuta, maniakálnu vevericu, rozmaznaného medveďa, bláznivého srnca, kocúrov a hmyz skrátka máme radi preto, že sú akí sú. Bez ohľadu na svet a príbeh, v ktorom účinkujú. Stačia nám ich interakcie a gagy. Tento princíp vybrúsili do dokonalosti už komici v ére nemých grotesiek.
Shrek je iná liga. Fascinuje nás jeho svet zhmotnených klasických rozprávok, kde niektoré sú chápané otrocky doslova, čo vedie k absurdným situáciám, kým iné sú negované, obracané naruby či aspoň zosmiešňované. Okrem shrekovských filmov dal tento svet vzniknúť i snímke o Kocúrovi v čižmách – a publikum by rovnako nadšene prijalo aj filmy o Pinocchiovi či Perníkovom mužíčkovi. Páči sa nám tá hravosť a nápaditosť.
Tretím a najnáročnejším typom sú celovečerné animované filmy založené na príbehoch. Tu stále zostáva majstrom Pixar, ktorý zaujímavých hrdinov vkladá do zaujímavých svetov a rozpráva nám o nich zaujímavé príbehy. Podobne omamný, aj keď nebudovaný s takou cieľavedomosťou a nápaditosťou je svet príbehov dr. Seussa (Grinch, Horton, Lorax). A podobne ako filmy podľa Seussových knižiek, ktoré patria v Amerike k detskej klasike, vznikol v roku 2009 aj film Oblačno, miestami fašírky.
Pretože sme o ňom vopred veľa nevedeli a nič sme od neho nečakali, milo prekvapil zaujímavým absurdným príbehom a hravým spracovaním. Postavy tu slúžili svetu a príbehu, neboli samé osebe nosné, nežiadali, aby si ich divák zamiloval. A príbeh sa skončil tak, že spolu s ním mal zaniknúť i jeho svet preplnený potravinami pršiacimi z oblohy. No snímka s rozpočtom 100 miliónov dolárov utŕžila len v pokladniciach kín takmer štvrť miliardy, a tak bolo treba vymyslieť, ako fašírkový vesmír resuscitovať.
Štúdiá Sony Pictures Animation si vybrali tradičnú a často využívanú cestu zveličovania: ak v prvom filme bolo jedla veľa, musí ho byť ešte viac. Musí byť väčšie a nebezpečnejšie. Preto nechali na potravinami zamorenom ostrove Swallow Falls pôsobiť bláznivú gastroevolúciu, ba pridali i nového súpera – televíznu vedeckú celebritu Chestera V. Ak v jednotke bola jedna opica (Steve), v pokračovaní musí pribudnúť väčší a inteligentnejší ľudoop. Mladý vynálezca Flint Lockwood, televízna rosnička Sam Sparksová, Flintov večne zachmúrený tato Tim a hŕstka ďalších postáv z prvého filmu, vrátane hrdinského strážnika Earla Devereauxa, putuje do stredu ostrova obývaného oživeným jedlom v presvedčení, že zachraňuje svet. Postupne však zisťuje, že pravda je úplne iná.
Animátor Kris Pearn filmom Oblačno, miestami fašírky 2 debutuje ako režisér, jeho kolega Cody Cameron už predtým režíroval Loveckú sezónu 3, určenú do videodistribúcie. A podobne - ako vyrobené iba na DVD - chvíľami vyznieva aj ich fašírkové pokračovanie. Producenti doň investovali menej peňazí ako do prvého filmu. Postavy opäť nijako neočarujú, nevyvolávajú sympatie ani zvedavosť. Príbeh sa nevyznačuje pôvodnosťou ani sviežosťou, je v ňom pomletých mnoho rôznych (aj nie práve najčerstvejších) ingrediencií, veľa nelogických zvratov, oslích mostíkov, slabých i násilných momentov.
Jedným z ôsmich priznaných autorov predlohy je aj herec John Francis Daley, všeobecne známy ako Dr. Lance Sweets zo seriálu Kosti! Aj preň napísal zopár scenárov, podobne ako pre neveľmi vydarenú komédiu Šéfovia na zabitie – a pre jej pripravované pokračovanie. Na scenári ďalej spolupracovali Judi a Jon Barettovci, autori pôvodnej knižnej predlohy Fašírok, Daleyho spolupracovník z Kostí i Šéfov Jonathan M. Goldstein, Erica Rivinoja (South Park) a autori prvého fašírkového filmu Phil Lord s Chrisom Millerom.
Nečakajte však absurdný čierny humor v štýle Kostí alebo anarchiu v štýle South Parku, vo filme po nich niet ani stopy. Vládne tu humor prvoplánový, doslovný a detinský, založený na tom, že niekto do niečoho naráža, niekam alebo odniekiaľ padá, opakovane je obeťou explózií, prípadne vydáva zvláštne zvuky. Napokon – Oblačno, miestami fašírky 2 neskrýva zacielenie na deti predškolského a raného školského veku. Starší si môžu vychutnať technologicko-propagandistickú spoločnosť Live, ktorá je otvorenou satirou na Apple a jej marketingovú eskamotáž. Celý film je potom do značnej miery viac či menej vtipnou parafrázou na Spielbergov Jurský park.
Príval vizuálnych nápadov zaujme. Ostrovný gastro-eko-systém je očarujúci, sledovať ho je radosť. Výtvarná imaginácia do veľkej miery vyvažuje ťarbavý scenár i neskúsenú neinvenčnú réžiu. Kus práce odviedli aj autori slovenského dabingu. Keď tvorcovia vymysleli desiatky živočíchov z potravín, vybláznili sa aj na ich názvoch: apple-piethon, cucumbird, mosquitoast, shrimpanzee, tacodile... Dialógy, založené na podobných anglických slovných hračkách, boli pri preklade do slovenčiny tvrdým a často aj nerozlúsknuteľným orieškom. Na viacerých miestach cítiť, že v pôvodnom znení ide o vtip, kým v preklade sa žiadny nekoná. No i tak - klobúk dolu!
Oblačno, miestami fašírky 2 trpí azda všetkými chybami filmových pokračovaní. Napriek tomu je jeho vizuálna stránka plná vtipných nápadov i hravosti, takže v kine sa nenudia ani rodičia sprevádzajúci deti. Producenti neopakujú chybu prvého filmu a záver nechávajú otvorený. Ak publikum prinesie dostatok peňazí, trojka nás neminie.