Rivali (Rush)

Rivali 3 resizeDobrý deň, vítam všetkých fanúšikov Formuly 1.
27.ročník majstrovstiev sveta uzavrie pretek na japonskej dráhe Fuji speedway. Určite súhlasíte, že rok 1976 sa zapíše do dejín ako jeden z najdramatickejších. Pretekárov dnes zrejme prekvapí nepríjemná hmla a dážď, ktorý spôsobí klzký povrch vozovky – dúfajme, že náš už vážnejšie nehody na trati nečakajú. Hádam sa účastníci nezľaknú sťažených podmienok, môžeme potvrdiť, že v zákulisí sa vedú intenzívne debaty o bezpečnosti. Dnešné stretnutie zrejme rozhodne dvojica Lauda – Hunt, z ktorej odvážny Rakúšan vedie o tri body. Podarí sa rebelskému Britovi nakoniec získať zlato? Veľká pozornosť sa však upriamuje na Laudu, ktorý sa doslova vrátil z mŕtvych, aby dobojoval finále. Všetci sme sa modlili za tvoje vyliečenie Niki, vieme, že nesklameš...

Rivali 2 resizePretek odštartoval Hunt na čele s jemným náskokom, neďaleko za ním Watson a Andretti... Rona Howarda filmoví kritici obľubujú skôr v polohe populárneho dokumentaristu, ktorý dokáže realitu okoreniť dramatickým spôsobom bez toho, aby ju znásilňoval. Za Čistú dušu o geniálnom matematikovi trpiaceho schizofréniou, dostal Oscara za réžiu. Jeho novinka Rivali najviac pripomína duel Frost/Nixon – pokorenie amerického prezidenta sa do dejín žurnalistiky zapísalo rovnako významne ako svetový šampionát Formuly 1 roku 1976 do dejín športu. Filmy sú navyše postavené na súboji neľútostných profesionálov, prestrelku slovnú však vystriedal zápas pretekársky. Scenáre oboch napísal britský scenárista Peter Morgan (Kráľovná) – štruktúra deja tak pripomína divadelnú hru sústrediacu sa na Rivali 4.jpf resizepostavy a ich fiktívne dialógy rekonštruované na základe historických faktov. „Príbeh som rozvrstvil ako pretek, ..., od stretnutia až po záverečnú akčnú scénu je dej neustálym prebíjaním medzi postavami,“ vysvetlil Morgan pre magazín Film schol rejects. Podobne ako pri novinárskom dueli, tvorcovia v úvodnej časti príbehu rozohrávajú dusivú atmosféru sériou vzletov a pádov k finále, kde prehra nie je možnosťou.

Rivali sú navyše doplnení o majstrovsky Rivali 5 resizenakrútené akčné scény – podfarbené gitarami a bicími v podaní Howardovho tradičného skladateľského spolupracovníka Hansa Zimmera. Hlavné postavy tentoraz nebojujú intelektom a komunikačnými hrami, ale schopnosťou zvládať stres a agresivitu. Sympatie svojím správaním nevzbudzuje ani impulzívny búrlivák ani chladný vypočítavec – hereckí predstavitelia sa nesnažia svojich antihrdinov ukázať v lepšom svetle, čím ich výkon pôsobí ľudskejšie a uveriteľnejšie. Povahou podobná dvojica postáv súperila aj v kúzelníckej dráme Christophera Nolana Dokonalý trik. Znervózňovať na druhej strane môže nápadný výskyt komerčných značiek – Rivali 7 resizečomu sa však pri snímke o Formule 1 asi vyhnúť nedalo. Režisér sa nechcel vzdať ani spomalených záberov plných pátosu príznačných pre žáner a otravného „voiceovera“ na začiatku a konci filmu.

Výrazné sklamanie čaká iba publikum očakávajúce konkurenciu série Rýchlo a zbesilo – autá sú tentoraz iba doplnkom dialógov. Rivaliov považujem za prekvapivo dravý a nápadito napísaný biografický film. V porovnaní s duelom Frost/Nixon je Howardova novinka prístupnejšia pre bežného diváka, no dostatočne zaujímavá aj pre „náročného“. Samotný Niki Lauda sa na adresu filmu vyjadril prekvapene pozitívne: „Je to veľmi presné.“ Či už (ako fanúšikovia Formuly) poznáte vyrcholenie príbehu, alebo nie, do cieľa dorazíte zrejme dojatí a pohltení.

Rivali 8 resizeRivali (Rush), USA, Nemecko, Veľká Británia, 2013
Réžia: Ron Howard
Scenár: Peter Morgan
Kamera: Anthony Dod Mantle
Hudba: Hans Zimmer
Hrajú: Daniel Brühl, Chris Hemswortt, Alexandra Maria Lara, Olivia Wilde, Natalie Dormer, Christian McKay, Pierfrancesco Favino, Jamie Seves, Lee Asquith-Coe, Egija Zviedre, Julian Seager, Joséphine de La Blume
Premiéra v SR: 3. októbra 2013