Looper

Looper 2 resizeNájomní zabijáci, zločinecké organizácie, cestovanie v čase – to všetko nájdete v akčnom sci-fi Looper, v ktorom hlavné úlohy zveril režisér Rian Johnson Josephovi Gordon - Levittovi a Brusovi Willisovi. A aby ani nežné pohlavie neprišlo skrátka pôvabnú a na všetko odhodlanú Sáru si zahrala britská herečka Emily Blunt.

Predovšetkým však musím vysvetliť, kto sú looperi. Nuž, ako ste už iste uhádli nájomní zabijáci, ktorí pracujú pre zločineckú organizáciu. Dej sa odohráva v Kansas City v roku 2042, bossovia mafiánskej organizácie však sídlia v Šanghaji a odtiaľ looperom z roku 2072  posielajú ľudí, ktorých treba zlikvidovať. Ak by sa nešťastníkovi podarilo ujsť pre Looper 3 resizeistou smrťou, looperovi zároveň podpíše rozsudok smrti. Ak si myslíte, že som letopis poplietla mýlite sa, hrdinovia cestujú v čase. Looperi v roku 2014, likvidujú obete z roku 2072. Dúfam, že som to vysvetlila zrozumiteľne. A preto sa môže hlavný hrdina looper Joe (Joseph Gordon-Levitt) ocitnúť v situácii, že po mnohých úspešných likvidáciách a pohodlnom živote, stojí zrazu pred obeťou, ktorou je on sám, len o tridsať rokov starší (Bruce Willis). Teda pred dilemou - zabiť sám seba alebo sa pokúsiť pred pomstou zločineckej chobotnice utiecť. V postate každému a všetkým ide o život a všetci stoja Looper 4 resizepred dilemou, ako sa zachovať. Režisér, rodák z Marylandu, Rian Johnson (1973), ktorý si k filmu napísal aj scenár, to skutočne dobre posplietal až do tej miery, že si niekedy budete klásť otázku, v ktorom roku, že to sme ? V prvej polovici filmu veru často položenú.

Rian Johnson debutoval thrillerom Brick (Zmiznutie), jeho druhý film má názov The Brothers Bloom (Bratia Bloomovci) a Looper je  zatiaľ jeho tretím filmom. Odvaha mu do tretice nechýbala, vsadil však na osvedčených hercov (Gordon - Lewitt hral v jeho prvotine Looper 7 resizeBrick) a, samozrejme, na majstrov triku , ktorí svoju prácu odviedli na výbornú. Nedajú sa vymenovať (zaslúžili by si), lebo by to bol telefónny zoznam, a to veľmi dlhý. Priznám sa, že v prvej polovici filmu som bola do istej miery dezorientovaná stále sa opakujúcimi likvidáciami obetí, výbuchmi pyrotechniky a problémom bola aj istá identifikácia hrdinov. Hovorí sa, že za všetkým hľadaj ženu (Emily Blunt), a to sa, našťastie, potvrdí a od jej vstupu do deja sa príbeh sprehľadní, poľudští a stane sa zrozumiteľnejším. Druhá časť trochu otupeného diváka zobudí a začne nad viac a menej sofistikovaným použitím cestovania časom, čo je zatiaľ len zbožné želanie ľudstva, aj uvažovať. Pertraktuje sa ním večná téma: Looper 10 resizeboj dobra so zlom (všeobecne), boj s vlastnými vnútornými démonmi, otázka morálky, zrady, mamonárstva a v neposlednom rade aj zodpovednosti a s tým súvisiacimi následkami za svoje činy. Joe veľmi neuvažuje nad svojim životom, za likvidáciu obetí je dobre platený, žije si zdanlivo pokojne, len závislosť na očných kvapkách niečo naznačí. Neskôr totiž vysvitne, že fetuje. Joe nie je veľký hrdina, keď sa dostane do úzkych zradí priateľa, peniaze sú mu cennejšie, v podstate je to racionálny a chladný človek, ale maličká iskra citu predsa len v ňom tlie. Rozdúchať ju sa podarí Sáre obdarenej telekinetickými schopnosťami, ktoré sú však oveľa výraznejšie u jej syna. Mimoriadne a nebezpečné do takej miery, že v ňom zločinci tušia človeka menom Rainmaker, ktorý bude mať neskorší krvilačný vývoj pod kontrolou. A ten žije v čase Joea a Joe starší ho hľadá a chce zlikvidovať. No Looper 5 resizevšetko sa nakoniec vyvinie inak. Nikto neráta s tým, že aj to dobré sa v človeku môže prebudiť. A to je asi všetko, čo o obsahu filmu prezradím, lebo pointa je prekvapením a o tú by divák nemal prísť.

Provokatívna a možno aj trochu kontroverzná snímka o zabijákoch - looperoch, ktorých úlohou je vymazať obeť z budúcnosti zbraňou blunderbuss v dobe, keď cestovanie v čase je nelegálne, skutočne stojí a padá na bravúrnych trikoch a hereckých výkonoch. A ako každé takéto dielo kladie viac otázok a prináša nemej odpovedí. O to, aby celý príbeh nestál len na trikoch a bezhlavom vraždení, ale priniesol aj etické posolstvo a dosiahol istú filozofickú rovinu, sa pričinili najmä herci, Looper 12 resizeosobitne Joseph Gordon – Lewitt v úlohe Joea. Jeho Joe je chlapec bez bázne a hany, city v ňom hlboko driemu, snaží sa byť aspoň priateľom, ale ani to sa mu nedarí. Pri najmenšom tlaku zlyhá. Nie je ani veľký mysliteľ, osud ľudstva je mu zdanlivo ľahostajný až do chvíle, kým nestretne svoje staršie ja, ale najmä dieťa, ktorým on tiež kedysi bol. Cid má s matkou Sárou ambivalentný vzťah, je nadpriemerne inteligentný a má aj nadpriemerné schopnosti. Ako si matka zo synom ťažko hľadá cestu výrazne ovplyvní aj v podstate čierno-biele videnie sveta Joea. Joe cez tento vzťah dozrie, uvidí veci v pravom svetle, prebudí v ňom potlačené emócie, a to Gordon –Lewitt zhral mimoriadne presvedčivo. Samozrejme, mu Looper 8 resizepomohol aj zrelý herecký prejav jeho staršieho ja v podaní Brucea Willisa. Joe starší je už životom ošľahaný a skúsený jedinec. Vie byť krutý, ale aj nežný. Ženie ho pomsta za smrť milovanej ženy a za každú cenu by chcel zmeniť svoj život, dať mu iný zmysluplnejší smer. Skúsený Willis prosto nesklamal a vytvoril so svojim mladším ja rozporuplnú, ale v konečnom dôsledku jednoliatu osobnosť. Sára Emily Blunt je tiež človek obdarený mimoriadnymi schopnosťami, ale je citovejšia a lepšia ako ostatní. Nadovšetko miluje svojho syna a chce ho za každú cenu uchrániť. Herečka sa ako milujúca matka a katalizátor vzťahov plne uplatnila a pridala do deja ľudskejší rozmer. Osobitnú pozornosť si zaslúži aj nervná a s detailmi vynikajúco pracujúca kamera Steva Yedina a dej vhodne dopĺňajúca hudba bratranca režiséra Nathana Johnsona.

Looper 9 resizeLooper sa nakrúcal väčšinou v New Orleans, ale takisto v Číne, konkrétne v Šanghaji. Diváci, ktorí obdivujú filmy ako napríklad Matrix a jemu podobné si iste prídu na svoje. Konfrontácia hrdinu so svojim budúcim ja je určité nóvum a pridalo filmu na originalite. Počula som aj názor, že Looper pokračuje v trende, ktorý nastolila snímka Inception (Počiatok) Christophera Nolana, s čím by som nesúhlasila, lebo Looper napriek všetkej snahe je oveľa jednoduchší a priamočiarejší. No aj tak je vo svojom žánri témou do diskusie: Kam sa ten svet uberá?

Looper resizeLooper, USA, Čína, 2012
Réžia Rian Johnson
Scenár: Rian Johnson