Polski film

Polsky film 5 resize - kópiaFilm vo filme, pri ktorom sa prelínajú scény nakrúcania so životnými príbehmi protagonistov, nie je v kinematografii novinkou. Stačí spomenúť hoci aj už klasickú Truffautovu Americkú noc. Česko-poľský opus Polski film, ktorý v októbri uviedla  do našich kín Asociácia slovenských filmových klubov, sa však  líši  uhlom pohľadu na tému a aj formou jej spracovania. Dokonca sa, po vzore televíznych reality show, objavil aj termín akoby nového žánru - reality film.

Ide o tretí celovečerný film českého režiséra a scenáristu Marka Najbrta (1969). Absolvent Fakulty sociálnych vied na Karlovej univerzite a dokumentárnej réžie na FAMU v Prahe začínal v deväťdesiatych rokoch dvadsiateho storočia  ako scenárista a režisér série audiovizuálnych projektov. Zaujali napríklad multimediálne predstavenia Balkóny (1994) či Sedm Polský film 2 resize - kópiasplněných snů (1996-1997) v pražskom divadle Archa. Ale domáci a i medzinárodný  úspech  mu priniesli celovečerné filmy: V roku 2004 debut Mistři (3 České levy a ďalšie ocenenia) a v  roku 2009  film Protektor (6 Českých levov a ďalšie ocenenia). Podobne ako pri nich, aj v prípade Polského filmu, sa pod výsledok podpísal nielen ako režisér, ale aj  ako jeden zo scenáristickej trojice s Robertom Geislerom (1969) a Benjamínom Tučekom (1972).

Inšpirovalo ho vraj, keď sa  náhodne , pri nakrúcaní pre televíziu,  dozvedel, že  známi Polský film 3 resize - kópiačeskí herci , spolužiaci z JAMU a dávni priatelia -  Tomáš Matonoha (1971), Pavel Liška (1972), Marek Daniel (1971) a Josef Polášek (1965) - túžia nakrútiť spoločne film. A tak vznikol príbeh  o plnení tohto sna, o „priateľstve a absurdite hereckého života, balansujúci medzi realitou a ilúziami.“ Herci hrajú samých seba,  ale ako jeden z nich vyhlasuje: „To, že hrám sám seba, ešte neznamená, že som to ja.“ a  slogan filmu korunuje všetko tvrdením : „Koľko postáv hráš, toľkokrát si človekom.“

Mimochodom, réžie filmu vo filme sa ujme Jan Budař, produkcie Jana Plodková a o financie a dramaturgiu prejavia záujem poľskí kolegovia, takže  príbeh z Brna sa začne nakrúcať v Krakove  a do hlavnej ženskej úlohy prichádza poľská herečka Katarzyna Zawadzka. Lenže veci sa skomplikujú. Matonoha má problémy s financiami, Polášek s alkoholom a katolíckou Polsky film 10 resizevierou, Liška so zlou výslovnosťou a reklamným ťahom v podobe  klamstva o smrteľnej chorobe a Daniel s nevydareným pohrávaním sa so schizofréniou. Zrazu ide nie ani tak o nakrúcanie, ako o boj o prežitie a o zdravý rozum.

Kým zo začiatku je Polski film tak trochu akoby dokument, v ktorom divák nahliadne do zákulisia castingu či reklamnej kampane v rámci  skutočného MFF Karlové Vary,  postupne sa  hromadia až absurdné scénky a dialógy, v ktorých  sledujeme sebazničujúce mechanizmy hry na niekoho iného, nezvládnuteľnosť podliehania emóciam a podobne.

Štvorica protagonistov – herci Matonoha, Liška, Daniel a Polášek – robia čo môžu a ich výkony aj ocenila medzinárodná porota na Polsky film 7 resize - kópiatohtoročnom MFF v Karlových Varoch, kde mal film svoju premiéru, Zvláštnou cenou. Mimochodom, Marek Najbrt sa uchádzal o Kryštálový glóbus.

Príbeh sa v istom momente rozpadá  na podivnú skladačku, v ktorej sa herci, ale miestami aj diváci  strácajú. A začínajú pochybovať, čo si o všetkom myslieť. Vtipné „hlášky“, herecké výkony a jednotlivé  absurdné situácie, mystifikácie, vyvolávajú u časti divákov úprimný smiech, u inej časti (asi menšej) sa stretávajú skôr s nepochopením a miestami pocitom až istej trapnosti, alebo smútku, neschopnosti spracovať adekvátne podnet. Priznám sa, že patrím skôr k tej druhej časti, i keď uznávam nápady a energiu tvorcov, nemám však dostatočne vyvinutý zmysel pre humor tohto typu. A keď v Polsky film 9 resizesamotnom filme zaznie, že to vlastne vôbec nie je smiešne, som ochotná pridať sa. Subjektívny názor? Áno.
Lenže  sám režisér a spoluscenárista Marek Najbrt na predpremiérovom stretnutí so slovenskými novinármi  označil  Polski film  za „zmes  reality a fikcie, ktorá sa snaží vizuálne i obsahovo vyviesť diváka z rovnováhy, a tým sa stáva obecne nie príliš konzumovateľným filmom“. Napriek všetkému však súhlasím s kolegyňou, ktorá  po projekcii vyhlásila, že to nie je márny film.

Polský film. jpg resizePolski film , Česko- Poľsko, 2012
Dlĺžka: 113 min.
Réžia: Marek Najbrt