Ahoj! Ako sa máš? (Buna! Ce faci?)

Ahoj 8 resizeKeď sa rozhodnem pozrieť si rumunský film akosi nemám pocit, že to bude zbytočne strávený čas. Dobre som sa zabávala aj na rumunskej komédii Ahoj! Ako sa máš? režiséra Alexandra Mafteia, ktorý čerpá svoj námet zo súčasnosti. Dobre vystavaný scenár (Lia Bugnar), spoľahlivé herecké výkony a cielená réžia na problémy odcudzeného manželského páru, poskytujú inteligentnú a duchaplnú zábavu.

Rumunská kinematografia zaznamenala v poslednom čase veľa úspechov. Začalo sa to v roku 2007  Zlatou palmou za film Cristiana Munguia 4 mesiace, 3 týždne a 2 dni.  Mungiu na tohtoročnom festivale v Cannes opäť triumfoval filmom Za kopcami, získal zaň cenu za scenár a dve hlavné predstaviteľky, Cristina FluturCosmina Stratan, cenu za najlepšiu ženskú interpretáciu. Ťaženie Rumunov pokračovalo na nedávnom Art Film Feste  snímkou Všetci v našej rodine, režisér Ahoj 9 resizeRadu Jude si odniesol Modrého anjela za najlepšiu réžiu a hlavný predstaviteľ Serban Pavlu Modrého anjela za hlavnú úlohu. A teraz prichádza do našich kín, po tejto vydarenej trpkej komédii, opäť komédia z rumunskej produkcie, spomínaná snímka Ahoj! Ako sa máš? a divák sa nebude sťažovať na nudu a bezbrehé stupídnosti. Nakrútiť totiž dobrú komédiu je oveľa ťažšie, ako iné žánre a Rumuni to, zdá sa, vedia. O režisérovi sme síce u nás ešte veľa nepočuli, ale má už na svojom konte šesť celovečerných filmov. Jeho debut má názov Každý deň je noc (1995), po ktorom nasledovali filmy Sledujte na šťastie, Lombardná 8, Ahoj! Ako sa máš?, Ahoj 2 resizeSupermarket a najnovší Slečna Christina (2012).

Na čo sa Alexandru Matfei zameral v tejto trpko-smutnej komédii ? Na manželstvo po dvadsiatich rokoch. Láska vyprchala, spolužitie je viac ako nudné a navyše rodičom sa akosi vymkla z rúk aj výchova jediného syna Vladimira (Paul Diaconescu), s ktorým mláti puberta. Nie je to zlý chlapec, len posadnutý sexom a hľadá si svoje miesto pod slnkom. Tento proces rodičia ani pri najlepšej vôli nedokážu ovplyvniť, ak budú mať šťastie, on sa časom vyrieši sám. Spolužitie unavených manželov sledujeme vlastne z pohľadu nevybúreného mladíka, ktorý udalosti šťavnato komentuje. Otec Gabriel (Ionel Mihailescu) je talentovaný hudobník, ktorý si vážne zranil ruku a na koncertoch už len prevracia účinkujúcim noty. Matka Gabriela (Dana Voicu), ktorá chcela študovať psychológiu, sa kvôli rodine obetovala a vlastní čistiareň. Obaja sa tak v zamestnaní, ako aj v súkromí nepredstaviteľne nudia, život im pripadá fádny a neúspešný. Keď je situácia, síce stále pod pokrývkou, už Ahoj. jpg resizepríliš dusná, vstúpy do deja nová technológia – internet a chatovanie. On chatovaniu podľahne na služobnej ceste, ona v práci, a táto vášeň ich oboch  opantá v rovnakom čase, netušiac, že sa do seba po uši zamilujú. O to horšie je vytriezvenie, keď zistia, že podľahli virtuálnemu svetu a naleteli jeden druhému. Pointu neprezradím, nebolo by to voči tvorcom fair.

Zaujímavé sú však maličkosti, ktoré príbeh okorenia a dodajú mu potrebnú šťavu. Gabriela má v čistiarni pomocníčku, ľahkomyseľnú a po beztarostnejšom živote túžiacu Silviu (Ioana Abur). Tá bez uvažovania mení partnerov, keď sa jej niektorí znepáči, neváha ho zo svojho života vyhodiť. Fakt, že sa šéfka Gabriela zapletie do virtuálneho dobrodružstva, má Ahoj 12 resizevlastne na svedomí Silvia. Ona ju naučí narábať s internetom, ktorý nakoniec potrebuje aj v práci, netušiac akú lavínu citov a z toho plynúcich dôsledkov spustí. Nakoniec je to však  predsa len skúsenejšia Gabriela, ktorá pomôže zo šlamastiky mladej Silvii. Medzitým, že si manželia vyznávajú lásku cez internet,  synátor Vladimír neraz obráti hore nohami domácnosť a pri žúroch, ktoré si matka ani nevie predstaviť, dominuje predovšetkým neviazaný sex. Sebaistý sexuálny preborník  sa pokúša uchytiť aj v pornofilmoch, ale tam zlyhá. Že ho nakoniec dostane šedá myška triedy a zatúži byť najlepším vo fyzike, ešte netuší.

Ahoj 11 resizeSnímka, ako som už spomenula, vďačí za úspech vtipným a výstižným dialógom, ktoré príbeh okorenia. Nedá sa však nezbadať, že v príbehu, na ktorom sa dobre zabávame, je takmer všetko predvídateľné. Je takmer isté, že chatujúci začiatočníci a neverníci budú práve títo manželia, že chlapec ako pornoherec zlyhá, že Silvia naletí na ženatého muža, prosto takmer všetko dopredu predpokladáme. Ale vďaka pravdivosti príbehu, to tvorcom nezazlievame a neprekáža nám to, čo by sme pri inom filme považovali za nedostatok a vytkli ho. Sila výpovede je v pravdivosti zobrazenia súčasnosti, tak života v Rumunsku, ako aj prostredia. Príbeh sa Ahoj 5 resizeneodohráva v nablýskaných bytoch, dialógy sú pravdivé – zo života. Hrdinovia sú prirodzení, normálni ľudia, správajúci sa adekvátne svojmu postaveniu a osudu. Dana Voicu zahrala obyčajnú matku rodiny, takmer domácu puťku, striedmo, akcentujúc jej slušnosť, váhavosť, a preto uveríme jej túžbe po láske a nevyznie smiešne jej citové vzplanutie k niekomu, o ktorom nič nevie. Takisto Ionel Mihailescu sa zmocnil postavy, muzikanta so zničenou kariérou, s veľkou dávkou taktu k poníženému postaveniu svojho hrdinu a jeho túžba nájsť nový zmysel života, tiež nevyznie banálne. Paul Diaconescu, ako dieťa rodiny, s ktorým sú v puberte len starosti, mal dostatočný priestor na rozohratie svojho prerodu a myslím si, že takisto nesklamal. Vladimir je chlapec, ktorému rodičia nerozumejú, najlepší je Ahoj 7 resizev pasážach, keď svoju „nadradenosť“ nad matkou dáva najavo drzosťou. A nakoniec Ioana Abur  sa sústredila na zvýraznenie milého dievčaťa, ktoré vie len to, že chce dobre žiť a mať veľa peňazí, ale uvažovať nad tým, že by to išlo aj prácou ju ani len nenapadne. Sympatická postavička a najmä pravdivá.

Film Ahoj! Ako sa máš? nie je prelomový film vo svojom žánri, ale po režijnej, kameramanskej (Radu Aldea) a hereckej práci, solídne dielko, nad ktorým sa možno aj zamyslieť nad zmyslom života, zlých rozhodnutiach a túžbe po harmónii v súkromných aj medziľudských vzťahoch. A to nie je tak málo.

Ahoj 10 resizeAhoj! Ako sa máš? (Buna! Ce faci?), Rumunsko, 2010
Réžia: Alexandru Maftei
Scenár. Lia Bugnar