Temné tiene (Dark Shadows)

dark shadowsZdá sa priam neuveriteľné, že taký osobitý zjav, akým je výtvarník, scenárista a režisér Tim Burton, vyrašil z podhubia spoločnosti Walta Disneyho. Tvorca, známy originálnou a fascinujúcou zmesou pochmúrneho hororu, majstrovskej štylizácie a neobyčajného humoru, sa však sám priznáva, že pre jeho životnú púť bol rozhodujúci televízny seriál z čias detstva. Volal sa Dark Shadows, čiže Temné tiene.

Seriál Dark Shadows o rodinke Collinsovcov, označený ako gotická soap opera, vysielala americká televízia ABC v rokoch 1966 až 1971 každý deň okrem víkendov. Vzniklo dovedna 1 225 častí. Seriál do istej miery nadväzoval na klasiku Addams Family aj The Munsters, ale bol ich novodobou sofistikovanou variáciou v ére Vietnamskej vojny, hippies a dobývania vesmíru.

Rozprával príhody Victorie Winters, tajomnej opatrovateľky malého Davida Collinsa v schátranom sídle Collinwood na kopci Widow Hill nad prístavným mestečkom Collinsport. David, syn ľahtikárskeho vdovca Rogera Collinsa, podobne ako Victoria, má dar vidieť duchov. Okolie to pokladá za symptóm duševnej choroby, takže v sídle žije aj psychiatrička (alkoholička a nymfomanka) Dr. Julia Hoffman. Hlavou rodiny je energická Elizabeth Stoddardová (rodená Collinsová), matka mrzutej teenagerky Carolyn. Teda – hlavou rodiny je len do znovuobjavenia Barnabasa Collinsa, upíra, dvesto rokov väzneného žiarlivou a nešťastne zaľúbenou bosorkou Angelique Bouchard, ktorá je odvekou nepriateľkou rodiny. Zabudnúť nesmieme ani na zjavne dementného sluhu Willieho Loomisa, ktorý našiel svoju obdobu v školníkovi zo seriálu Simpsonovci.

darkshadows-pic11Pôvodný námet Arta Wallacea neobsahoval žiadne nadprirodzené prvky, prví duchovia sa objavili až po pol roku vysielania vďaka scenáristovi Danovi Curtisovi. Nástup oslobodeného upíra Barnabasa Collinsa výrazne dvihol sledovanosť, a tak pribúdali všemožní démoni, vlkolaci, zombie, čarodejnice, cestovatelia v čase, paralelné svety. Herci sa v postavách často striedali, alebo stvárňovali i viacero hrdinov. Kritika seriál vyzdvihovala za jeho melodramatickosť, interiéry plné atmosféry, výrazné zapamätateľné výroky, dramatické zvraty, nezvyčajnú hudbu a celý vesmír bizarných postáv.

V roku 1991 sa spoločnosť MGM pokúsila seriál oživiť pod názvami Dark Shadows: The Revival Series a The New Dark Shadows, ale vysielala ho len od januára do marca. Po prvotnom nadšení sledovanosť prudko klesala, k čomu výrazne prispela i vojna v Perzskom zálive. Tento nový seriál pred časom uvádzala s českým dabingom televízia Nova.

Ešte v prvej polovici nového tisícročia sa pôvodný seriál v rebríčkoch popularity umiestňoval v prvej dvadsiatke. Ovplyvnil celý rad známych umelcov. Medzi zapálených fanúšikov sa radia aj Quentin Tarantino, Madonna, Tim Burton a Johnny Depp. Ten sa dokonca vyznal z toho, že v detstve túžil stať sa Barnabasom Collinsom. Teraz si jeho rolu daroval ako producent filmu.

dsh-04447rv3g

Režisér Burton sa priznáva, že jeho tvorba je ovplyvnená Temnými tieňmi a návrat k nim je teda preňho návratom ku koreňom. Scenáristi John August (Veľká ryba, Charlie a továreň na čokoládu, Mŕtva nevesta, Frankenweenie) a Seth Grahame-Smith (Abraham Lincoln: Vampire Hunter, Beetlejuice 2) spolupracovali s dcérami nebohého autora televízneho originálu Davida Curtisa (1927 - 2006) Tracy a Lindou, ktoré sú herečkami. Spolu s režisérom chceli predovšetkým oživiť ducha, atmosféru kultového seriálu, za dodržiavania a tvorivého, hravého, vtipného porušovania stereotypov, kánonov, charakterov, vzťahov či jednotlivých dejových línií. Čiže: Burtonov film si skutočne dokážu vychutnať iba tí, čo dôverne poznajú pôvodný televízny seriál a majú ho radi. V našich končinách takých divákov asi niet.

Čo sa týka hrdinov, podarilo sa. Obsadenie je skvostné. Michelle Pfeiffer v role nekompromisnej matky ani čo by vystúpila z Hitchcockovho PsychaBella Heathcote sugestívna v dvojrole Victorie Vinters / Josette duPres predvádza široký register od éterickej naivky až po démonického netvora, suverénna Helena Bonham Carter ako večne trochu pripitá a večne trochu neukojená psychiatrička, ktorá túži po večnej mladosti, bezohľadný zbabelec Roger Collins v podaní Jonnyho Lee Millera, Jackie Earle Haley čoby sluha Willie – všetci sú presní, výrazní a podmanivo zábavní. Platí to i detských postavách Chloë Grace Moretz (Carolyn) a Gullivera McGratha (David). Nehovoriac o ústrednej dvojici milencov-súperov Barnabas Collins - Angelique Bouchard. No kým Johnny Depp pri všetkej úcte po tuctoch bizarných, absurdných a výstredných hrdinov už sotva dokáže prekvapiť a neopakovať sa, príjemným osviežením je Eva Green, ktorá ani čo by v Burtonovom obludáriu nahradila jeho obľúbené predstaviteľky superžien Lisu Marie a Helenu Bonham Carter. Uchmatla si pre seba celú show. Spomenúť treba aj štek hororového klasika Christophera Leeho v postave kapitána Clarneyho a milý fór s Alicom Cooperom.

darkshadows-pic12Zásadným prvkom je situovanie príbehu do raných 70. rokov minulého storočia, éry konca hippies a nástupu glam rocku, keď sa Amerika (a s ňou voľky-nevoľky i celý svet) lámala z priateľskej otvorenej krajiny optimizmu a neobmedzených možností k depresívnej dobe fiaska vo Vietname, ropnej krízy, aféry Watergate. Teda od čias optimizmu a viery v krásu sveta i dobro skryté v človeku až k spochybňovaniu, relativizácii základných hodnôt a k beznádeji. Konfrontácia starého upíra práve s touto érou je vynikajúci nápad, ponúkajúci veľa možností i významov.

Všetky výrazné a do najdrobnejších detailov spracované postavy sú vsadené do prostredia, ktoré v premyslenosti, rafinovanosti a detailnosti nijako nezaostáva. Výprava Ricka Heinrichsa (Oscar za Ospalú dieru v réžii Tima Burtona) i kostýmy trojnásobnej držiteľky Oscara Colleen Atwood (za Chicago, Gejšu a Burtonovu Alicu v krajine zázrakov) majú blízko k dokonalosti. Všetko spája a harmonizuje magický obraz francúzskeho kameramana Bruna Delbonnela (Amélia z Montmartru, Príliš dlhé zásnuby, Harry Potter a Polovicný princ, Faust) a podfarbuje výnimočne nevtieravá hudba Burtonovho stáleho spolupracovníka Dannyho Elfmana.

dsh-00858gŠkoda, že scenár poslúžil len ako voči kultovej televíznej predlohe korektná zámienka na oživenie sveta Dark Shadows. Príbeh, hoci je takmer celý vyskladaný z temných momentov, je príliš jednoduchý. Pretože možné je v ňom všetko, nedokáže nás prekvapiť ničím. S mnohými náročne vybudovanými postavami sa v ňom trestuhodne mrhá: buď sú napriek náročnosti i hereckému obsadeniu a spôsobu uvedenia do deja len bezvýznamnými epizódkami (kapitán Clarney), alebo príbeh opustia a viac doň nezasiahnu (doktorka Hoffmanová, Roger Collins). Deppov Barnabas je príliš znetvorený, priveľmi bezcitný a v postoji k svojej „potrave“ príliš pragmatický, takže s ním súcitiť nedokážeme. Najviac priestoru a najzaujímavejšiu kreáciu skutočne vytvorila Eva Green v postave zlej čarodejnice Angelique.

Pretože televízny seriál Dark Shadows bol pre Tima Burtona životnou inšpiráciou, jeho terajšia filmová podoba predstavuje sumár Burtonovho diela. Nájdeme tu prvky Beetlejuice, Strihorukého Edwarda, Mars útočí!, Sweeneyho Todda, najviac asi z Ospalej diery a najmä z dvojice animovaných snímok Predvianočná nočná mora aj Mŕtva nevesta. Lenže Temné tiene pripomínajú aj Bratov Grimmovcov Terryho Gilliama a fantastickú komédiu Smrť jej pristane Roberta Zemeckisa!

dsh-06341rgNo zároveň ako by režiséra chuť čo najviac sa odlíšiť od filmových Addamsovcov, ulahodiť svojim fanúšikom a zároveň i priveľká úcta k predlohe (alebo autorské práva tvorcov originálu?) zväzovali, nedovolili mu uvoľniť sa a slobodne rozvinúť hravosť, sklon k melanchólii, záľubu v morbídnych bizarnostiach a priam poeovskú básnivosť, nadľahčovanú aj sprisahaneckým požmurkávaním na diváka. Veľmi často sa pohybuje až na hranici ťažkopádnosti a mnoho pokusov o gotickú poéziu vyznieva do stratena. Bežný divák vo filme nájde málo tradične chápaného humoru, klasických vtipných scén a gagov. Burtonov fanúšik bude spokojný, ale musí rátať s tým, že aj v plnom kine sa bude smiať sám.

Temné tiene Tima Burtona pôsobia ako dokonalý pilotný film k televíznemu seriálu. Zoznámia nás s postavami, vybudujú atmosféru, naznačia vzťahy a východiská, prebudia záujem, okúzlia. Majú zopár silných momentov i vydarených vtipov. Vyvolajú chuť dozvedieť sa viac, spoznať čo je za kulisou. Čakáte veľkolepé finále, v ktorom sa načrtnuté motívy pretnú, opustené postavy znovu objavia, nevysvetlené záhady odhalia, všetko odrazu sadne na svoje miesto, dostane svoj dôvod a zmysel, z čoho vyplynie divácky pôžitok a azda aj pocit katarzie. Lenže žiadne finále ani nijaké pokračovanie pilotného filmu sa nekoná. Rozprávač nás v tom najlepšom nechá tak: načatých, chytených na háčik – a koniec.

dsh-06885rgDôsledkom je divákova frustrácia a sklamanie. Škoda. Ostáva veriť, že po povrchnej no pôsobivej ilustrácii Alica v krajine zázrakov a neuspokojivých Temných tieňoch Burton svojim fanúšikom napraví pokazenú chuť aspoň animovaným Frankenweeniem, ktorý by sa do kín mal dostať už na jeseň tohto roku.

Temné tiene (USA 2012)
Dark Shadows
113 minút
Scenár: Seth Grahame-Smith, John August. Réžia: Tim Burton. Kamera: Bruno Delbonnel. Strih: Chris Lebenzon. Hudba: Danny Elfman. Účinkujú: Johnny Depp, Michelle Pfeiffer, Helena Bonham Carter, Eva Green, Jackie Earle Haley, Jonny Lee Miller, Bella Heathcote, Chloë Grace Moretz, Gulliver McGrath, Ray Shirley, Christopher Lee, Alice Cooper, Ivan Kaye a ďalší.
Premiéra 10. mája 2012

pošli na vybrali.sme.sk