Anjeli
Voľné pokračovanie svojho debutu Démoni nazval režisér a scenárista Róbert Šveda Anjeli. Nepodarilo sa mu získať financie na pripravovaný celovečerný film Čubirková – Former Poeple, a tak využil čakanie na peniaze užitočným spôsobom – nakrútil za dvanásť dní nízkorozpočtový film aj vďaka tomu, že mohol, ako sám hovorí, vytiahnuť námet zo šuplíka. „Potreboval som nakrútiť film, ako uvedomenie si, čo je v prípade odchádzania blízkej osoby ozaj dôležité“, priznáva režisér.
Košický rodák Róbert Šveda (1975) za svoj debut Démoni získal hlavnú cenu Zlatý debut na festivale Třinecké filmové babí léto, ocenenie Igric za najlepší televízny film a Cenu slovenskej filmovej kritiky za najlepší film roka. Naši diváci ho poznajú najmä ako tvorcu televíznych seriálov Mesto tieňov, Odsúdené, Kriminálka Anděl, Ako som prežil, Nevinní. Takisto z dokumentárnych cyklov Najväčšie kriminálne prípady Slovenska a Radosť zo života. Pre televíziu režíroval ešte filmy Fejs a Ľúbi neľúbi. Počas štúdia na VŠMU nezaháľal a nakrútil niekoľko krátkych filmov ako Odchod, Sen predstava fantázia Bendy Kristovej, Päť zmyslov - Čuch, Cez prah. Krátky film 1942 bol zvučkou Gay film festivalu 2001 a otváral aj prehliadku Febiofest. S týmto filmom za zúčastnil aj na workshope pre mladých talentovaných filmárov Talent Campus na Berlinale.
„Žiadna bolesť sa neznáša horšie ako spomienky na šťastie v dobe nešťastia“, povedal Dante Alighieri. A práve tento citát sa mi vybavil pri sledovaní filmu Anjeli. Bolestné spomienky na časy šťastia, bezstarostnosti a radosti zo života, tak zožierajú na smrť chorého Michala (Peter Bebjak), že dokáže len ubližovať svojim najbližším, najmä životnému partnerovi Rafovi (Jozef Zetyák). No ten mu to rovnakou mierou vracia. Najviac toto neustále hašterenie a doberanie sa prekvapuje láskyplnú opatrovateľku Gabrielu (Kristína Farkašová), ktorá sa snaží oboch priviesť k rozumu. Nedarí sa jej, a tak len útrpne sleduje, ako sa to vyvinie. Úspešný divadelník Michal vie, že má dni zrátané, rezignuje na všetko a na opustenej chate znepríjemňuje život sebe a najbližším. Snažia sa mu pomôcť, no on pomoc odmieta. K životu ho prebudí príchod mladého mlčanlivého chlapca, ktorý ho „donúti“ pripomenúť si v týchto krušných chvíľach mladosť a predošlé šťastné. Komorný príbeh odohrávajúci sa počas jedného dňa a noci má však aj ďalších náhodných aktérov v podobe manželov prežívajúcich krízu a mladého nezrelého a neskúseného chlapca túžiaceho po láske. O filme sa hovorí aj ako gay filme, pre mňa, ktorá snímky nedelí na také a onaké (ani ľudí), sú ústrednou témou Anjelov medziľudské vzťahy, ich falošnosť, pretvárka a neporozumenie. Samozrejme, tiež otázka smrti (tá predovšetkým) a pominuteľnosť šťastia a lásky. Hlavnými hrdinami sú síce dvaja gayovia, ale ich príbeh je nadčasový, sexuálna orientácia hrdinov je nepodstatná. Alfou a omegou ich vzťahu je dôstojné vyrovnanie sa s odchodom jedného z nich. Keď som už načala tému homosexuality musím dodať, že je podaná mimoriadne decentne a vkusne. V nijakom prípade nemôže uraziť ani cítenie zarytých protivníkov gayovskej problematiky.
Nežiada sa mi to ďalej rozoberať, vrátim sa radšej k filmu. Téma umierania nie je práve najpríjemnejšia, dotýka sa nás všetkých, či sa nám to páči alebo nie. Nemôžem však povedať, že by filmy, keď sú urobené citlivo a decentne, odrádzali divákov. Tvorcovia však musia prejaviť veľkú dávku vkusu a neskĺznuť do zbytočnej sentimentality, čo sa Róbertovi Švedovi podarilo. Totiž aj keď nie ste práve pripravení na takúto tému alebo v dostatočnej pohode, príbeh Michala len donúti uvažovať o skutočných hodnotách v živote, ale nie je srdcedrásajúci. Spomínaná trojica, ale aj ostatní aktéri – podvádzaná manželka, neznámy mladý muž a po láske bažiaci dedinský mladík, sú ľudia v podstate pohodoví, vďaka nim je príbeh tajomný, poetický, odvíja sa v pomalom tempe vidieckej idyly. Pre mňa jediným rušivým momentom je len postava záletného a vulgárneho manžela v podaní Jána Jackuliaka. Herec svoju rolu zahral tak, ako mu ju napísali (nič voči výkonu) a chápem aj Róberta Švedu, ktorého zámer bol v kontrapunkte ukázať aj prvoplánovejší charakter. Stačilo však, že je to odroň, nespráva sa korektne ani k manželke (Elena Podzámska), ani k milenke, ktorá ho večne vyvoláva, ale načo bola scéna so stopárkou, ktorú zneužije a potom nechá ísť kade ľahšie, tomu nerozumiem. Je to sekvencia navyše a akoby z iného filmu. Do poeticky ladeného príbehu, pohrávajúceho sa aj s ezoterikou a nadpozemskými javmi, bolo súloženie v aute (našťastie, len naznačené) ako facka. Skôr by som sa bola ešte viac pohrala s tajomnom, a tým čo je medzi nebom a zemou, ako odskočila do inej „dimenzie“. Prekážalo mi aj dosť časté drmolenie textu, žiaľ, v kľúčových scénach a bola som vďačná anglickým titulkom, že som si mohla doplniť dialógy. Nemalo by sa to stávať.
Techniku nakrúcania na fotoaparát vysvetliť nedokážem, viem len toľko, že sa ňou kameramanovi Tomášovi Zedníkovičovi podarilo dokonale čarovať. Atmosféra filmu, o umieraní a láske v lone krásnej prírody, je dokonalá. Hra svetla s tieňom, prechod z jednej časti dňa do druhej a potom do noci, dokonale zachytená. Dočítala som sa, že tento film je jeho celovečerným debutom kameramana a potvrdil mi starú skúsenosť, že talent sa prejaví hneď na začiatku. Osobne na postupné dozrievanie a vývoj (zlepšenie áno) neverím. Snímka aj vďaka kamere má podmanivú atmosféru, zdôrazňujúcu magickosť okamžikov smerujúcich k prekvapivému finále. Vo filme je veľa nevysvetliteľného, logicky neprijateľného a predsa príbehu uveríme. Nemalý podiel na dobrom vyznení majú aj herci, najmä Peter Bebjak, v podaní ktorého je umierajúcim muž vierohodný vo všetkých podobách - momentoch depresie, rezignácie, zlosti a nakoniec nájdeného pokoja a zmierania sa s osudom. Dobre mu nahrával aj Jozef Zetyák, škoda len, že sme ich vrcholnému rozhovoru, nájdenia cesty k sebe, pre zvukovú nedokonalosť úplne nerozumeli. So svojou rolou sa k spokojnosti dobre popasovali aj Kristína Farkašová, Elena Podzámska a neherec Andrej Dúbravský v úlohe anjela. Dúbravský napriek tomu, že po celý čas tajomne mlčí, prináša so sebou ilúziu mladosti a radosti i keď jeho rola je v konečnom dôsledku najkrutejšia.
Anjeli sú film, ktorý naplní očakávanie najmä náročnejšieho publika a tiež potvrdením, že aj za málo peňazí a za dvanásť dní sa dá nakrútiť film, z ktorého nebudete odchádzať sklamaní.
Anjeli, SR, 2012
Scenár a réžia: Róbert Šveda
Kamera: Tomáš Zednikovič
Strih: Róbert Karovič
Hudba: Jana Kmiťová
Zvuk: Peter Gajdoš
Produkcia: Peter Bebjak, Rasťo Šesták
Producent: DNA Production
Hrajú: Peter Bebjak, Jozef Zetyák, Kristína Farkašová, Andrej Dúbravský, Elena Podzámska, Ján Jackuliak, Dominik Sedláček, Dominika Zeleníková
Foto: DNA Production