Míláčik (Bel ami)

Miláčik 9 resizeGeorges Duroy sa vrátil z vojny a prežíva na pokraji biedy. Nevieme, čo prežil, ani ako ho to zasiahlo. Má len akési základné potreby - jedlo, oblečenie a sex. Paríž konca 19. storočia  ponúka veľa možností, a tak  získava svoju príležitosť. Bývalý spolubojovník ho pozve do svojho domu. Čiastočne z ľútosti a možno neodolá príležitosti  pochvastať sa pred lúzerom s očami vyhladovaného vlka.

Mladík, ktorého prítomné dámy okamžite začnú volať Miláčik, však pozbiera všetky svoje skromné prednosti a s inštinktom dravca, ktorý striehne sa protivníkove slabosti, sa derie dopredu. Nie je inteligentný, vzdelaný a nemá žiadny zvláštny talent okrem kúzla, ktorému ženy rady podliehajú. Do cesty sa mu pripletú hneď tri, aby nevedomky stvorili monštrum.

Miláčik 10jpg resize

Kráska, ktorá potrebuje lásku a manžela, klame rovnako prirodzene, ako dýcha; cnostná a bohabojná manželka, ktorá podľahne neskoro, ale o to vášnivejšie; no a amazonka, ktorá potrebuje mužov, aby ich prostredníctvom menila svet a uplatnila svoju pozoruhodnú inteligenciu a talent.

Predlohou filmu bola rovnomenná novela Guy de Maupassanta. Žiada sa dodať, že  spisovateľ, vzhľadom k turbulencií svojho života, mohol byť hrdinom aj sám, na rozdiel od Georgesa však mal talent. A tak, ako v mnohých iných jeho dielach sú ženské Miláčik 8 resizepostavy podstatne zaujímavejšie ako mužskí hrdinovia. Autor ich naozaj poznal a dokázal popísať ich sexualitu, silu a manipulatívnosť. Georges, ktorý nemá schopnosti, aby obstál v ringu so svojim vlastným pohlavím, dobýja svet prostredníctvom žien. Pre mužov je smiešny, pretože nemajú predstavu o svete ženských zbraní a nenápadnej krutosti. On sa učí. Hoci vyrastal na prasacom dvore a nie je zaťažený prílišným vzdelaním, orientuje sa rýchlo. Vie, že mužovou slabosťou je jeho žena, vie, že muž hrá jednoducho, sústredený na jeden cieľ, a preto ho treba  napadať od chrbta. Keďže mu chýba morálka, nie je to pre neho problém.

Aj dnes okolo seba vidíme desiatky podobných typov - prišli odnikiaľ a derú sa dopredu všetkými možnými prostriedkami. Aj oni, rovnako ako Miláčik používajú médiá. Tie im slúžia na sebaprezentáciu a šikovne využívajú Miláčik 4 resizeschopnosti kolegov, ktorý majú talent, ale nevedia v tom chodiť. Georges sa však stáva Miláčikom, pretože vie využiť svoj chlapčenský pôvab, ženy v ňom vidia to, čo potrebujú vidieť a netušia, že plnia svojimi emóciami prázdnu nádobu. Robert Pattinson ako Miláčik bol dobrou voľbou režisérskej dvojice Declan Donnellan - Nick Ormerod. Na peknej tvári je niečo choré. Možno je to biela pleť v kontraste s červenými viečkami, ktoré padajú na zreničku, ako by už nič nechceli vidieť. Môžete byť imúnny voči jeho šarmu, ale chápete, že ženy na ňom láka pach arogancie, skazenosti a vôľa k životu. Tvár tohto herca vyvoláva emócie sama o sebe a nie vďaka herectvu svojho majiteľa. Pattinsom je výrazovo obmedzený, ale jeho postava je práve taká. Ako prvú uloví Clothilde de Marelle (Christina Ricci). Je to dobrá trofej nekomplikovaná, vrúcna, bohatá. Miláčika trocha okreše, ale pri nej si len naostrí zbrane Miláčik 5 resizena ďalšiu korisť. Nie je ňou  Madeleine Forestier (Uma Thurman), pretože pre tú je tento mladík len prostriedkom na realizáciu vlastných ambícií. Cez neho chce ovládať svet a vie, že potrebuje bábku, aby bola vykonávateľom jej vôle. Madeleine  pozná Miláčikove hranice, ale práve táto nula jej umožňuje žiť vlastný život. Aj ona však patrí k tým, ktorí ho podcenia. Obeťou je manželka Miláčikovho protivníka, cnostná a verná matróna (Kristin Scott Thomas), ktorá si tak dlho odopierala potešenie a lásky až podľahne  tomu nepravému. Skončí ponížená a s hrôzou sleduje, ako sa  jeho chápadlá približujú k tomu najcennejšiemu, čo má. Všetky tri herečky Pattinsona prehrávajú - pokiaľ oni prežívajú emócie, jemu  zostáva maska.

Obrazová štylizácia filmu má v prostrediach nevestinca  a spálne, Toulouse-Lautrecovský nádych, salóny patria skôr meštianskym  portrétistom prosperity a rodinného pokoja. Aký je zmysel tohto príbehu? Prečo je Miláčik taký hajzel? Film poskytuje len málo motivácii - Miláčik 2 resizeMiláčik videl smrť a vydesila ho. Túži po živote a chce si užiť. Dá sa rozumieť hrôze z chudoby, ale prečo smrť priateľa tak vydesí človeka, ktorý na priateľstvo neverí? A navyše bývalého vojaka, u ktorého sa dá predpokladať, že videl umieranie vo všetkých jeho podobách? Problémom je, že celý film pozorujeme, ako sa jeden vagabund šplhá hore a nedokážeme sa s ním stotožniť. Získavame pocit, že na vrchol spoločenského rebríčka sa dostáva odjakživa typ bezchrbticových oportunistov, ktorí využijú každého, kto sa im pripletie do cesty. Je len logické, že potom, čo poznal toľko typov zaujímavých žien, ktoré mu videli až na dno jeho malej duše, si Miláčik berie mladučkú  hlúpučkú  a závratne bohatú pannu. Pôvabné je, že jeho možnosti do budúcnosti sú neobmedzené...

Miláčik 3 resizeMiláčik (Bel ami)
Veľká Británia - Francúzsko - Taliansko, 2012
120 minút