Skrat (Haywire)

skrat 01Film rovná sa príbeh? Musí nevyhnutne každý nový film prinášať originálny, dosiaľ nevídaný príbeh, alebo publikum nemá rado novoty a dožaduje sa len starej dobrej rozprávky o tom, ako lotri boli po zásluhe potrestaní, hrdinovia odmenení a žili šťastne až do smrti? Aj tieto otázky vyvoláva novinka amerického filmára Stevena Soderbergha Haywire (Skrat).

Ešte nestihla dokončiť púť svetovými kinami predchádzajúca katastrofická dráma Stevena Soderbergha Nákaza, ktorá mala svetovú premiéru na filmovom festivale v Benátkach a už je tu ďalší jeho žánrový film – agentský akčný thriller Skrat. Ten pre zmenu uviedol v mimoriadnej projekcii nedávno skončený berlínsky filmový festival. Vlani údajne Soderbergh stihol nakrútiť aj komédiu The Last Time I Saw Michael Gregg, v súčasnosti dokončuje ďalšiu – s názvom Magic Mike. A na budúci rok producenti ohlásili ďalšie dva projekty v jeho réžii. Takže buď to s avizovaným koncom režírovania nemyslel vážne, alebo Soderbergh chce, prv ako nadobro skončí, presýtiť nás svojimi filmami.

skrat 0101 1Takže tu máme akčný thriller od uznávaného tvorcu realistických psychologických drám. Najjednoduchšie by bolo odbiť Skrat frázou o tom, že kvantita zabíja kvalitu. Lenže bolo by to aj veľmi nepresné. Soderbergh totiž vždy osciloval medzi umelecky (a teda aj myšlienkovo) ambicióznymi drámami (Sex, lži a video, King of the Hill, Erin Brockovich, Solaris) a čisto žánrovými komerčnými snímkami (Dannyho jedenástka, dvanástka, trinástka). Neobmedzoval sa iba na krajnosti, plynule sa pohyboval od jedného mantinelu k druhému. Časť jeho produkcie uviazla kdesi na pomedzí medzi komerciou a kumštom (Zakázané ovocie, Traffic, Nákaza).

Kdesi tam uprostred, bližšie ku komercii, sa usadil aj Skrat. Štyridsaťdeväťročný Soderbergh spracoval scenár Lema Dobbsa (Honba za diamantom, Policajtovi v pätách, Smrtihlav), s ktorým už spolupracoval na filmoch KafkaAngličan. Nápad, príbeh ani zápletka sa neusilujú byť nové či novátorské. Agentka Mallory Kane robí nebezpečnú prácu pre vládu USA. V jednej chvíli sa proti nej obrátia aj najbližší spolupracovníci a mladá žena sa stáva lovnou zverou. Na úteku pred zabijakmi i políciou musí rozpliesť nitky sprisahania a zlikvidovať ho. Pravdupovediac, nepoužíva na to žiadne nové postupy, ba nedisponuje ani nijakými novými, dosiaľ nevídanými schopnosťami. To Angelina Jolie v akčnom thrilleri Salt aspoň vedela skákať a lietať. Mallory vie len to, čo zvládne dobre trénovaná tajná agentka. Nič viac, nič menej. K dispozícii má len svoj um a celkom obyčajné zbrane.

skrat 04Videli sme to už stokrát, lenže nikdy nie Soderberghovými očami. Režisér totiž, tak ako už veľakrát, stál aj za kamerou a film si sám aj zostrihal. V titulkoch pre kameramana a strihačku použil vymyslené mená. Zostáva verný svojmu videniu. Ctí si realitu. Aj vykonštruovaný príbeh rozpráva tak, že nás presvedčí, že mu veríme. Nepotrebuje na to čarovanie s kamerou, filtre, nápadné digitálne efekty ani divokú montáž. Jeho Dublin je Dublinom aký poznáme, nie fantastickým preštylizovaným filmovým mestom. Mallory síce uteká po strechách, preskakuje z domu na dom, ale sa aj potkýna, padá a udiera.

Bez toho, že by Soderbergh tento motív nejakým spôsobom zužitkoval, je Malory jediná žena v čisto mužskom svete, predstavovanom hercami ako Michael Fassbender, Ewan McGregor, Channing Tatum, Bill Paxton či Mathieu Kassovitz. Mocných bossov v úzadí stvárnili Michael DouglasAntonio Banderas. Herecký koncert však nečakajte, Soderbergh v Skrate nechcel exhibíciu hereckého majstrovstva, ale práve len atraktívne lákavé slávne mená. Dopadlo to azda najhorším možným spôsobom – herci nevytvorili tradičné žánrové figúrky, ale nedostali priestor ani na charaktery. Výsledkom sú akési hmlisté a mdlé náznaky možných charakterov, ktoré nemajú dosť sily na to, aby nás hlbšie zaujali.

skrat 09Možno sa tak stalo aj preto, že Mallory Kane je prvou veľkou hlavnou postavou tridsaťročnej populárnej americkej zápasníčky MMA (mixed martial arts) Giny Carano. Má za sebou zopár skúseností z televízie, z videohry Command and Conquer: Red Alert 3 a z akčnej drámy Blood and Bone. To z nej však herečku nerobí. Dokonca aj jej hlas museli pre film pozmeniť, aby nadobudol ten správny dramatický tón. A tak chvíľami akoby herci slávnych mien výrazne podhrávali, len aby tak nebila do očí neistota ústrednej hviezdy. Čo Gine Carano chýba na hereckom nadaní, nahrádza telesnými pôvabmi a zdatnosťou. Réžia potom všetko ladí do harmonizovaného celku. V tomto prípade to však znamená poldruha hodiny pomerne monotónneho filmu bez prekvapení a atrakcií. Soderbergh akoby zámerne odmietol jarmočné prvky filmovej zábavy v podobe lacných atrakcií, efektov, erotiky, zjednodušovania a štylizácie. Lenže nenahradil ich ničím, dokonca ani vtipom či nadhľadom a jeho snímka takto vo svojom segmente pôsobí neatraktívne.

Skrat je skrátka skvele obsadený film, v ktorom sa behá, skáče po strechách, naháňa na autách, kope, strieľa i topí, ale aj konšpiruje a sem-tam i premýšľa. Žiadna hra na veľké umenie, len filmárske remeslo. Práve tým sa však vyčleňuje z hlavného prúdu filmovej zábavy, takže hrozí riziko, že kritikou vyzdvihovaný film bude pre mainstreamové publikum príliš artový a nezaujímavý, náročným divákom sa bude zdať príliš plytký a nezaujímavý, takže napokon neulahodí nikomu.

skrat 01.jpg01 1Je to skrátka jeden z tých filmov, ktoré vyvolávajú predovšetkým základnú filmologickú otázku: čo viedlo autora a producentov k tomu, že ho nakrútili?

Skrat (USA 2011)
Haywire
93 minút
Scenár: Lem Dobbs. Réžia: Steven Soderbergh. Kamera: Peter Andrews. Strih: Mary Ann Bernard. Hudba: David Holmes. Účinkujú: Gina Carano, Michael Douglas, Michael Fassbender, Ewan McGregor, Channing Tatum, Bill Paxton, Antonio Banderas, Michael Angarano, Mathieu Kassovitz, Eddie J. Fernandez, Aaron Cohen a ďalší.
Premiéra 1. marca 2012

pošli na vybrali.sme.sk