Immortalitas

1 resizeŠtudent tretieho ročníka VŠMU Erik Bošnák pred tromi rokmi začal pracovať na 20-minútovom študentskom filme: bez rozpočtu, bez peňazí, so skupinou ďalších nadšených spolužiakov. Zameral sa na sci-fi žáner, ktorý nemá na Slovensku  tradíciu. Na prvom celovečernom debute študentov VŠMU v jeho réžii pracovali mimo svojich školských povinností, vo svojom voľnom čase, cez víkendy, bez nároku na honorár, a tak sa projekt postupne rozrástol na celovečerný film. Je až neuveriteľné, že vrátane koprodukčného vkladu, stál film s veľavravným názvom Immortalitas 7000 eur a premiéru bude mať 1. marca 2012.

Režisér Erik Bošnák však nie je nepopísaným listom. Už jeho prvá stredometrážna vojnová dráma Labyrint osudu (2009) získala na Medzinárodnom filmovom festivale vo Filadelfii Čestné uznanie. Potom nasledovali snímky (ocenené na domácej 4 resizepôde), Vidíme vás (2009) a Delta (2011). Filmu sa však venuje od svojich  15 rokov, v detstve hrával v divadelných súboroch, nahrával rozhlasové hry a na gymnáziu skúsil aj moderovanie. Jeho celovečerný debut sa podujala distribuovať spoločnosť Film Europe Media Company.“ Roky učím na VŠMU v Bratislave a projekt Erika Bošnáka som poznal od začiatku a dôveroval som mu. Aj preto sa naša spoločnosť ujala kinodistribúcie. Je dôležité podporovať mladé talenty...“ povedal generálny riaditeľ spoločnosti Ivan Hronec.

Immortalitas 9 resizeErik Bošnák, ktorý teraz pripravuje film o slovenskej mafii, vtesnal do snímky Immortalitas, ktorá sa označuje raz za mysteriózny thriller s prvkami fantasy, potom apokalyptický obraz konca ľudstva, prvé slovenské sci-fi, či katastrofický film s ezoterickými prvkami, hádam zo všetkého niečo. Nemohlo by sa namietať proti tomu, že je tam z toho dohromady všetko. Nie je to námietka len jednoduché konštatovanie. Príbeh sa začína počas druhej svetovej vojny, keď Adam (Karol Csino) chce za každú cenu zachrániť svoju ženu a dcéru, a preto zapredá dušu Diablovi (Lukáš Pelč). Získa síce nesmrteľnosť, ale nie zadosťučinenie, pokoj a šťastie. Triumfuje u neho len hnev a pomsta. Blúdi po katastrofách spustošenej  krajine, loví démonov a posiela ich naspäť do pekiel. Immortalitas 2 resize - kópiaNašťastie, sa stretne s archanjelom Gabrielom (Pavel Višňovský), ktorý sa rozhodne mu pomôcť. Privedie ho na myšlienku, že diabla možno poraziť len štyrmi bájnymi elementmi života. Počas pátrania po nich stretáva posledných žijúcich ľudí. Napríklad súrodencov Sebastiana (Jakub Gogál) a Nicol (Lujza Garajová – Schrameková), ktorá akoby z oka vypadla jeho mŕtvej žene Eve. Osudová príťažlivosť medzi hrdinami je viac ako samozrejmá. Nicol v nemalej miere prispeje k Adamovmu znovuzrodeniu a a návratu k vytýčenému cieľu (už sa ho takmer vzdal) diabla poraziť. Medzitým loví démonov, vyviazne zo všetkého, je neporaziteľný, niekedy v ňom zhliadneme aj podobu Ramba, len podstatne nešikovnejšieho, potom výčitkami zmietaného človeka, muža milujúceho podobu stále tej istej ženy a tiež bytosti túžiacej po harmónii a pokoji.

Immortalitas 5 resize

Iste si každý všimne, že hlavní hrdinovia majú mená vyhnancov z raja - Adama a Evy. Rozhodne to nie je náhoda, lebo Immortalitas je aj film o nepoučiteľnosti ľudstva zo svojich chýb, čo režisér demonštruje práve na príbehu Adama a Evy. V expozícii sa síce nedozvieme, čo je ich vina, za ktorú tak kruto trpia, lebo Adam zachraňoval židov, čo nie je trestuhodné skôr úctyhodné. Isté však je, že biblický príbeh vyhnancov z raja rámcuje celý príbeh apokalyptických vízií zániku ľudstva. Citácie z rôznych diel i mnohé chcené i nechcené ponášky sú dovolené aj u renomovaných tvorcov, nie to pri filme hľadajúcich debutantov. Mne osobne Immortalitas v mnohom evokovala, najmä atmosférou zničenej krajiny a blúdením hrdinu, Tarkovkého nezabudnuteľného Stalkera. Sám režisér sa napríklad okrem iných priznáva z obdivu k Darrenovi Aronofskému.

Immortalitas 4 resize

Bošnák použil a využil čo sa dalo, pritom ho nemožno obviniť, že to robil z pocitu bezmocnosti, ale v snahe intenzívnejšie zdôrazniť večnú túžbu človeka po láske a spolupatričnosti, jeho neustály boj s číhajúcim pokušením, strach z predpovedanej Apokalypsy visiacej na ľudstvom ako Damoklov meč, sebazničujúce sklony ľudí, rozpoltenosť osobnosti, boj dobra so zlom a nakoniec recidívu človečenstva v opakovaní tých istých chýb a z toho vyplývajúceho pádu. Nie je to málo, čo si mladí filmári zaumienili preniesť na filmové plátno, a preto nečudo, že nie vždy je všetko dokonalé. Našťastie, sa nedali uniesť povrchnou žánrovou atrakciou, skôr sa sústredili na vnútornú štruktúru diela a dali dosť jasnú odpoveď na kľúčové otázky.

Immortalitas 7 resize

Vnímavého diváka iste zaujme vizuálna stránka filmu, ktorá je dielom kameramana Vladimíra Straku a autora špeciálnych efektov Petra Mňahončáka. Bez vizuálnych efektov a nepokojnej pritom sugestívne presnej kamere, ťažiacej z hry svetla a tieňov, by to bol len duel dobra so zlom. Atmosféra, ktorú obe zložky vyvolávajú, sú atmosferotvorné a zároveň najdramatickejším  prvkom filmu. Vhodne ju dopĺňa aj emotívna, burcujúca a podmanivá hudba Davida Kollara. Titulná pesnička k filmu odznela v podaní kapely Desmod. Herecké výkony možno hodnotiť celkove na slušnej úrovni, ale nie ako nadpriemerne kreativne. Čo si však zaslúži pochvalu je fakt, že tentoraz sme rozumeli čo protagonisti hovoria, nehudrali si popod nos, ako je to v poslednom čase v slovenských filmoch módou.

Film vznikol s klasickým 2D obrazom, ale ruská spoločnosť Prime Studio ponúkla zábery prekonvertovať na 3D, a tak by sa táto snímka stala nielen prvým slovenským sci-fi filmom, ale aj prvým dielom v tomto formáte. Na tlačovej besede k filmu sám režisér priznal, že by na filmovom plátne vynikli niektoré nedokonalosti, a preto sa rozhodli, že 3D verzia sa uvedie len v televízii a blue-ray nosičoch.

Immortalitas 3 resizeImmortalitas,  povedzme, že mysteriózny thriller,  snažiaci sa bezosporu aj o  filozofický rozmer témy, je hľadiska žánru obohatením súčasnej slovenskej tvorby. Nie je to snímka bez chýb, je jej čo vytknúť, ale snahu, že sa bez senzáciechtivosti popasovala s neľahkou témou, treba prijať kladne. Sama som zvedavá, ako tento neprvoplánový príbeh prijmú mladí diváci, odrastení na krvákoch bez hlbšieho myšlienkového jadra.

Immortalitas 1 resize - kópiaImmortalitas, SR, 2012
Réžia a scenár: Erik Bošnák
Spolupráca na scenári: Peter Mňahončák