Sanctum

5647_D009_00111_CROP_resizeAustrálsky režisér a scenárista Alister Grierson (1969) pochádza z  Cambery a v mladosti bol známy športovec. Neskôr sa venoval  štúdiu ekonomiky a umenia  na univerzite v rodnej krajine a japončiny v Tokiu, kým sa definitívne nerozhodol pre film. Nakrútil niekoľko krátkych filmov a celovečerný hraný príbeh o austrálskych vojakoch počas druhej svetovej vojny. V roku 2009 mu priateľ sprostredkoval účasť na nakrúcaní  filmu Avatar. Tam sa osobne spoznal s  režisérom  Jamesom Cameronom a učarovala mu  jeho špeciálne vyvinutá technika 3D. A tu niekde  asi vznikla aj myšlienka nakrútiť  film Sanctum pod producentskou Cameronovou záštitou a s jeho kamerovým systémom, prispôsobeným na použitie v extrémnom prostredí. Mimochodom príbeh údajne vychádza zo skutočnej udalosti , ktorú  prežil spoluscenárista Andrew Wight.

5647_D041_00179_resizeNa  tejto planéte vraj už pomaly niet čo objavovať, nájsť miesta, kde ľudská noha ešte nevstúpila, vyhlasuje finančník Carl (Ioan Gruffudd) hneď v úvode filmu. O to je ochotnejší financovať prieskum komplexu jaskýň Esa´alla v južnom Pacifiku, ktorý patrí k najväčším, najkrajším a najmenej dostupným jaskynným systémom na svete. Mimochodom, i keď sa  v príbehu skloňuje lokácia Papua – Nová Quinea -   film sa nakrúcal  na Zlatom pobreží v Queenslande a v jaskyniach v južnej Austrálii. Príroda sa však  postarala naozaj o úžasnú scenériu a už len  prvý pohľad z helikoptéry na  kráterový vstup do jaskynného komplexu, je zážitkom, na aký sa nezabúda. Nevraviac o podzemných priestoroch, ktoré miestami pripomínajú katedrálu  či svojskú svätyňu.

Na rozdiel od fascinujúcej prírody je  príbeh sám o sebe  zdanlivo  nie veľmi objavný. Expedícia, ktorú vedie špičkový jaskynný potápač Frank McGuire (Richard Roxburgh) sa zrazu ocitne v krízovej situácii. Oblasť zasiahne tropická búrka a vchod do jaskýň nečakane zaplaví voda.  Skupinka 5647_D057_00005_resizeniekoľkých ľudí sa ocitne v pasci a nezostáva im, len hľadať  iný východ z labyrintu. Frank je presvedčený, že za ním musia ešte hlbšie do podzemia, lebo verí, že tam niekde je rieka, ktorá ústi do mora. Lenže sa im  míňajú zásoby, svetlo, kyslík i fyzické a psychické sily a svoju daň si začína vyberať smrť. Nečudo, že narastá vzťahové napätie, ktoré  sme dovtedy vnímali skôr okrajovo: medzi Frankom a jeho sedemnásťročným synom  Joshom (Rhys Wakefield), ale aj medzi Frankom a Carlom. Josh si s otcom nerozumie, nechápe jeho posadnutosť jaskyňami , zazlieva mu, že ho zapája do svojich dobrodružných aktivít, o ktoré nemá záujem a rebeluje proti otcovskej autorite. Finančník Carl je zas egocentrický a samoľúby dobrodruh, ktorý je presvedčený o svojej výnimočnosti a že všetko sa dá kúpiť. To, že do expedície pozval svoju priateľku Victoriu (Alice Parkinson) , ktorá je síce výborná horolezkyňa, ale nemá skúsenosti s potápaním a jaskyňami, je vyslovene ľahkomyseľnosť.

Možno mať výhrady voči scenáru, dialógom, vykresleniu jednotlivých charakterov (niektoré postavy z prvej časti sú james-cameron-sanctum-3d-3dguy_resizeviac menej iba figúrky) a situácii. Vlastne sa riešia dva problémy: ako prežiť a ako Josh nájde cestu k svojmu otcovi. Ten mu zdôrazňuje, že za žiadnych okolností sa nesmie vzdať a musí bojovať o život. O to ťažšie je z  morálneho hľadiska  prijať  Frankov  pragmatický postoj  k asistovanej smrti, keď by ranený priateľ  skomplikoval záchranu ostatných. Alebo konštatovanie, že každý je zodpovedný za svoj osud tým, ako sa sám rozhodne (napríklad  Carlova priateľka Victoria si odmietla obliecť neoprén po mŕtvej kolegyni a riskovala tak podchladenie a podobne) a nemá zmysel sa nad tým zamýšľať, veď proti silám prírody sme iba zrnká prachu.

Napriek všetkému však nemožno uprieť režisérovi, že  hoci ide iba o jeho druhý celovečerný film, vie diváka zaujať a vtiahnuť do deja. Natoľko, že s protagonistami prežívate ponory, úzkosť pri  pretláčaní sa cez úzke temné skalné chodbičky, náhlu paniku, pocit bezmocnosti a strach o život.  Ale aj radosť z prírody, ktorú by ste v takejto podobe na vlastné oči asi sotva videli.

sanctum02_resizeSanctum , USA-Austrália, 2011
Réžia: Alister Grierson
Scenár: John Garwin a Andrew Wight